איך לעבור את החגים ולשמור על משקל?

(11)
לדרג

"נחזור למשקל שלנו אחרי החגים"... – כמה שאנו שומעים ומכירים את המשפט הזה. כמובן שבין היתר, זה מגיע גם מאיתנו, כתירוץ והשלמה עם כך שעליית משקל בחגים היא גזירה שאין מה לעשות נגדה. ובכן, יש מה לעשות. הרבה! אפשר ליהנות, לאכול ועדיין לשמור על משקל תקין בתקופת החגים. כדאי להפנים.

טל מנחם, מייסדת שיטת  eatright, נטורופתית ומטפלת בתזונה ובארומתרפיה מקיסריה, אומרת שטיפים שחוזרים על עצמם לא יעזרו ושיש להיכנס לעומקם של הדברים ולהבין מדוע אנחנו אוכלים הרבה יותר ומאביסים את עצמנו כך, בשביל רגע אחד של אושר ואם באמת זהו רגע מאושר, מדוע הוא מלווה אותנו כל שנה. לסיכום, היא מצרפת הסברים שיוכלו לעזור לכם לעבור נכון את החגים – לאכול בריא, לשמור על המשקל בלי לסבול יותר מדי ולהרגיש טוב עם עצמכם.

הממד הרגשי

"האכילה שלנו קשורה למערכת יחסים אינטימית שאנו מקיימים עם אוכל. היא קשורה בזיכרונות אהבה, משפחה וילדות. ד"ר ארווין יאלום, אמר כי בכל פעם שבוחרים במשהו, בוחרים גם מה לאבד וככל שיש לנו יותר אפשרויות, כך מתרבים הדברים שנאבד". טל מנחם אומרת שזה בדיוק מה שקורה לנו בדיאטה. "בכל פעם שאנחנו עושים דיאטה, אנחנו בוחרים מה לאכול ועל מה לוותר. וכלל שאנו מתעסקים בזה יותר, אנו מוותרים יותר – על מאכלים מסוימים וחוויות, שאולי נתחרט שלא טעמנו". היא אומרת שכשמנסים לרסן את האכילה, צריך לוותר על חלק מהאפשרויות ולשם כך יש לגייס כוח רצון ושליטה עצמית. "לצורת האכילה שלנו, אנו קשורים גם רגשית. אם אכלתי את המנה המותרת – אני בסדר. אם אכלתי שוקולד ועוגה – אני לא בסדר. חטאתי. ואז מזדחלת פנימה האשמה ואחריה מגיעה ההבטחה – ממחר דיאטה. שוב דיאטה". טל מנחם אומרת שדיאטה היא למעשה שיקוף של דימוי הגוף וכדי לשנות את מערכת היחסים עם הגוף, יש לשנות גם את מערכת היחסים עם האוכל. "המחשבה, שאם אתבייש בגוף שלי אצליח להישאר רזה או עם יד על הדופק, היא מחשבה מוטעית שמובילה להמון סבל. אם אנחנו אוהבים את הגוף שלנו, נעדיף לטפח אותו ולא להתעלל בו וכשאוכלים, המטרה היא להזין את הגוף וליהנות גם יחד". היא מבהירה.

אכילה נכונה

טל מנחם אומרת שאנחנו אוכלים בגלל רעב פיזי – בדיוק כמו שלגוף יש צורך ביציאות, בשל זמני ארוחות כשלרוב לרעב אין קשר אליהם, ובשל אכילה רגשית – שעמום, כעס, פחד או פיצוי ושכולם חווים את שלושת המצבים האלה כל הזמן. כך, אנו אוכלים וצורכים יותר מבדרך כלל. "אכילה בריאה היא כזו שמתמקדת בראש ובראשונה ברעב הפיזי, ותורמת לתחושת השובע והרעב האמיתית בגופנו. אוכלים כשרעבים. בלי קשר לשעה, למקום או לזמן ומסיימים כשמרגישים שבעים. אגב, זה בדיוק הפוך ממה שדיאטות רבות מלמדות. הבעיה מתחילה כשאנחנו מתעלמים מהרעב הפיזי ושמים דגש רב יותר על זמני ארוחות ואכילה רגשית ואז האכילה משתבשת ורגשי האשם, הכעס, התסכול והחרטה משתלטים, מדכאים אותנו וגורמים לנו לרוץ ולחפש פתרון מהיר", מסבירה טל מנחם.

אז איך כל זה קשור לארוחות החג?

"ארוחות החג מעצימות אצלנו חוויה רחבה הכולל גם מפגש משפחתי שלעיתים יש בו שיפוטיות: תראו איך דודה שמחה השמינה, יא, איך האחיינית שלי רזתה. אנחנו מגיעים לארוחות האלה אחרי שכילינו שעות בחיפוש אחר ביגוד הולם ועכשיו – מה אבחר לאכול?", משקפת טל מנחם. "אמנם, לוקח זמן לתרגל אכילה מודעת ולהתחבר למנגנון השובע והרעב, לכן לא משנה מתי אתם קוראים את הכתבה הזו, כל יום הוא היום הנכון להתחיל להתאמן על האופן בו אנחנו אוכלים".

אילוסטרציה: שאטרסטוק

טל מנחם מספקת שישה טיפים לאכילה נכונה בארוחות החג

"לנשום לפני האוכל - אחד הדברים החשובים שרבים שוכחים לעשות לפני הסעודה הוא לנשום. פשוט לנשום. השפע מייצר התרגשות וציפייה. לכן, שבו בנחת על הכיסא, הביטו היטב באוכל המוגש, קחו שלוש נשימות ונסו להרגיש את הבטן שלכם ועד כמה אתם רעבים.

רצוי שתפסיקו לספור קלוריות. ארוחת החג היא ממש לא הזמן לזה.

איכלו רק אוכל טעים - כשמתפשרים על מאכל דיאטטי, לרוב נרצה לפצות את עצמנו בתום הארוחה, עם קינוח עתיר סוכר וקלוריות כפיצוי על המנה שוויתרנו עליה.

הפסיקו לאכול כשאתם רעבים - הטיפ הזה הוא הבסיס של אכילה נכונה וקשובה. אמנם לוקח למוח 20 דקות אחרי האוכל כדי להרגיש שובע וב – 20 הדקות האלה, אנחנו יכולים לזלול עוד הרבה, אך רובנו לא מקשיבים לשובע שלנו וממשיכים לאכול עד התפוצצות.

קחו הביתה קינוח או מאכל שהתאוויתם אליו ולא הספקתם לטעום. בסופו של יום היתרון הגדול בארוחות משפחתיות הוא הקרבה. נצלו אותה כדי לבקש קופסא עם אוכל שאתם חושקים בו ומעדיפים לא להרגיש מקופחים בוויתור עליו. בסופו של דבר, מחר יום חדש. הסבירו מראש לאמא, לסבתא או לדודה כי אתם לא רוצים להתפוצץ למרות שהאוכל שלה הכי טעים בעולם ותשמחו לקבל קופסה למחר. אין מחמאה גדולה מזו לבשלן.

הוסיפו ירקות חיים לצלחת-  ירקות, הם לא רק מקור מצוין לוויטמינים וסיבים, הם גם משביעים ומתעכלים במהירות ועוזרים לארוחה להיות קלה יותר".

הוסיפו חלבונים לארוחת החג – חלבון מן החי כמו דג, מסייע לשמירה על רמת שומן תקינה בדם, כולל כמות נמוכה של שומן רווי וכמובן נחשב לדל קלוריות וקל לעיכול. חשוב שלחלבון יהיה חלק מרכזי בארוחות החגים.

שימרו היטב על צריכת פחמימות נכונה – בדרך כלל, הבעיה המוכרת של צריכת פחמימות פשוטות - עולה במיוחד בתקופת החגים. על כן, יש לשמור ולהקפיד על צריכת דגנים מלאים, כמו: לחם מלא ופסטה מחיטה מלאה. חשוב להוסיף אליהם סיבים תזונתיים ולהעשיר את התפריט עם קינואה, ירקות וקטניות, כמו גרגרי חומוס ושעועית, התורמים לתחושת השובע.

פעילות גופנית - הפתרון הטוב, המוכר והמומלץ, אבל גם הקשה ליישום על ידי רבים מאיתנו. פעילות אירובית עוקבת של הליכה וריצה, רכיבה ושחייה, שומרת על שריפת קלוריות ומשקל מאוזן. ובעצם למה לא? תקופת החגים היא מושלמת לטיולים רגליים ומרחביים, במזג אוויר נעים ונוח. זמן לנצל זאת.

טל מנחם מסכמת ואומרת: "זכרו כי ארוחת החג היא בטח לא הזמן להתחיל דיאטה ולוותר על הנאות. אבל הקשיבו לגוף שלכם שמדבר אליכם כל הזמן, ואל תתעלמו מהאותות שהוא שולח אליכם. הייתי מציעה לכם לשנן את המנטרה – אוכל טעים, זמין ונגיש עבורנו כל השנה". הנה סגרנו משהו לחגים: לא לעלות במשקל וליהנות מאוכל – הם לא משימה בלתי אפשרית. שיהיו לנו חגים שמחים וארוחות טובות ומהנות!

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום