בעקבות הפוסט של קרן פלס – מתי כאבי הראש מסוכנים? הלכנו "בין הטיפות"

(0)
לדרג

בשבוע שעבר פרסמה קרן פלס בעמוד הפייסבוק שלה פוסט שעורר בהלה. בתום הופעה היא התמוטטה בעקבות כאב ראש חוצב, כשבן זוגה וילדיה ממתינים לה בחו"ל. איכשהו, היא הגיעה לבית החולים ושם טופלה ואף טסה אחר כך בעקבות משפחתה. אולם המקרה, אותו תיארה בכישרון עצום תוך שמירה על עמימות רפואית, יצר מבול של שאלות. מתי כאב הראש מסוכן, למה הוא יכול לרמז ומה צריך לעשות?

מאת: נעמי נתן = מערכת דוקטרוס

ביררנו את כל השאלות עם ד"ר מייקל פיטם, נוירולוג בכיר במכבי שירותי בריאות ובכללית ומומחה בכאב ובכאבי ראש מרחובות.

גם ד"ר פיטם לא יודע בדיוק מה קרה לקרן פלס והמאמר הזה לא מתייחס ספציפית אל המקרה אלא לכאבי ראש נורמליים לעומת אלו המסוכנים לנו ממש.

כאב ראש שכדור לא עוזר לו, יכול בהכרח להעיד על משהו?

"לא", אומר ד"ר פיטם, "כי רוב הסוגים של כאבי הראש הם ראשוניים ונובעים ממתח של שרירי הקרקפת וכשהם מתכווצים זה גורם לכאב. 60 אחוז מכאבי הראש הם כאלה ואינם קשורים לבעיה בתוך המוח. כשישה עשר אחוז מכאבי הראש נובעים למעשה ממיגרנות – יש כאבי ראש אבל אין איזושהי פתולוגיה מדאיגה. עם זאת, חייבים לשלול סיכונים ואם האבחנה לא נעשית כמו שצריך זה יכול לעלות בחיי אדם". ד"ר פיטם מסביר כי העניין הוא הדפוס. "אם אישה סובלת באופן קבוע ממיגרנות יומיים לפני הוסת למשל וזה פוסק ולפתע מתחילה לסבול פעמיים בחודש, זה יכול להדליק נורה אדומה. שינוי דפוס בכאבי הראש הוא דגל אדום. אולם בדרך כלל, כאבי ראש נובעים משלל גורמים כמו שינה מוגברת, שינה פחותה מדי, חשיפה לשמש או כל סיבה אחרת", מסביר ד"ר פיתם ומוסיף כי גם לחץ יכול לתרום לכאבי ראש כי יש שרירים שמתכווצים וההרגשה של המטופל היא "שמישהו לקח חגורה והוא מהדק אותה בחוזקה סביב הראש. אבל אם התחושה לא כוללת בחילות או הקאות זה אינו דגל אדום", הוא אומר.

צילום אילוסטרציה/שאטרסטוק/אל תתנו לכאבי הראש לנהל אתכם

מה לעשות אם כלום לא עוזר לכאב הראש?

ד"ר פיטם מציין כי הרבה פעמים הסיבה לכאב הראש היא דווקא שימוש יתר של תרופות כנגדו. "זה יכול לייצר תלות יתר בתרופות, הגוף ידרוש עוד ועוד והטיפול – הוא ממש כמו בגמילה וזה לא כל כך פשוט, זה כרוך בשבועיים של כאבי ראש וסבל".

כאבי ראש מסוכנים

"אחת התופעות הקשות היא דימום במוח, למשל מסוג של דימום תת עכבישי, שנובע בדרך כלל ממפרצת שמדממת ומתפוצצת. הסימפטומים הם כאבי ראש איומים ונוראיים, בחילות, הקאות וירידה ברמת העירנות", אומר ד"ר פיטם. "זה יכול להיות קטלני אם לא מטפלים בזה בתוך ימים בודדים. כשמגיע אליי מטופל עם כאבי ראש, במיוחד אקוטיים, זה הדבר הראשון שאני מבקש לשלול". ד"ר פיטם מסביר כי מפרצת היא חולשה מקומית בתוך אחד מהעורקים המובילים אל המוח, שמתנפח כמו בלון ובאיזשהו שלב במהלך ההרחבה שלו, הוא מתפוצץ וזורק דם למקומות בהם אסור שיהיה דם וזה עלול לגרום בנוסף לסימפטומים שהזכרנו קודם, גם לבעיות נוירולוגיות נוספות כגון חולשה בצד אחד של הגפיים או הפנים או קושי בדיבור. מטרת הטיפול היא לייצב את המטופל כמה שיותר מהר ולבצע בו ניתוח של חסימת המפרצת. "אפשר לעשות זאת בצינתור, אבל רוב הזמן זה ניתוח של המוח שבמהלכו מכניסים קליפ לצוואר המפרצת וחוסמים אותה כך שהמטופל יכול לחיות עד 120". אומר ד"ר פיטם ומוסיף כי שרידים מהדימום יכולים להישאר והראש עדיין יכאב, אבל הדם ייספג בתוך כחודש וחצי, כשהמטופל יחוש בשיפור מדי שבוע.

ד"ר פיטם אומר כי צירוף של כאבי ראש, נוקשות בצוואר וחום מחייבים שלילה של דלקת קרום המוח. "דלקת כזו, אם היא נובעת מחיידק חייבת להיות מטופלת בתוך 24 שעות, כי אחרת היא קטלנית. הטיפול המיידי אם מתעורר חשד הוא באנטיביוטיקה". ד"ר פיטם אומר כי רוב דלקות קרום המוח הן ויראליות. בדלקת ויראלית, החום בדר"כ נמוך והמטופלים נראים טוב יותר אולם בודקים זאת באמצעות דיקור גבי כדי לראות את נוזל עמוד השדרה.

התמונה מתוך עמוד האינסטגרם של קרן פלס/https://www.instagram.com/kerenpeles/

הדגלים האדומים

ד"ר פיטם מסמן עבורנו את הדגלים האדומים שבעקבותיהם חייבים לרוץ לבדיקה. "מי שלא סבל אף פעם מכאבי ראש ולפתע יש לו כאבים איומים – זהו דגל אדום. גם כאבי ראש שמתחילים לפני גיל חמש או אחרי גיל חמישים", הוא אומר. "כאבי ראש שמוגדרים – מכת רעם – שהכל היה בסדר ולפתע – פיצוץ בתוך הראש יכולים להעיד על משהו מסוכן – כך קורה במפרצת". הוא מוסיף כי מי שנוטל תרופות להשתלת כלייה או שמדכאות את המערכת החיסונית, מי שעובר כימותרפיה, או חולה באיידס כאבי ראש מעוררים דאגה של זיהום דלקת קרום המוח. ד"ר פיטם מציין כי חולים בסרטן ריאות, מלנומה או סרטן השד הם בעלי שכיחות גבוהה לשליחת גרורות למוח ואם הם סובלים מכאבי ראש עליהם להגיע לבדיקה. "כאבי ראש בתוך שבוע אחרי חבלה, מחייבים מינימום סיטי כדי לשלול דימום סבדורל או אפידורל שאם הוא קיים צריך להוציא אותו. גם מי שסובל לפתע מכאבים עם סימפטומים נוירולוגים כמו קושי בדיבור, שיתוק של צד אחד וירידה בערנות ובהתמצאות מחייב טיפול מהיר". ד"ר פיטם אף אומר כי כאבי ראש שמתחילים אחרי מאמץ, גם אחרי יציאות או יחסי מין מחייבים שלילה של דימום. "הכל קשור לדפוס. אם אדם בן ארבעים אומר שמעולם לא סבל מכאבי ראש ולפתע הם חזקים, זה מעורר חשד".

ד"ר פיטם אומר כי יש ללכת לטיפול אם אחד מהדגלים האדומים מתקיים. אבל מעודד כי רוב כאבי הראש אינם מסוכנים ואין היום סיבה לסבול ממיגרנות או מכאב ראש אחר. הוא ממליץ לפנות לרופא המשפחה שיכול לספק שלל תרופות שלא היו לפני שנתיים או שלוש ואם הוא יחשוב שיש צורך – יפנה לטיפול נוסף. "אם כבר אלוהים בירך אותנו בכאבי ראש, הוא דאג שהיום, לא נצטרך לסבול מהם", הוא מסכם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום