סוגרים את שנת 2020 – זה הזמן לחשבון נפש

(18)
לדרג

שנת 2021 שבפתח היא הזדמנות מצוינת להציץ פנימה ולעשות חשבון נפש. פסיכולוג קליני מסביר על הצורך לחשב מסלול מחדש, וגם מעניק מספר טיפים מעשיים שיעזרו במשימה

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

עוד רגע זה קורה: שנת 2020 רצופת האתגרים תסתיים, ותפנה את מקומה לשנה חדשה. כולנו מקווים שהשנה שבפתח תהיה טובה יותר, ושבזכות החיסונים החדשים נוכל להשאיר מאחור כל זכר לקורונה שכידוע, גרמה לנזקים עצומים בבריאות ובכלכלה ושינתה את פני העולם.

"התקופה החדשה שבפתח היא גם הזדמנות טובה לחשוב על מה שהיה ולחשב מסלול מחדש", אומר נדב הריס, פסיכולוג קליני. "בכל אחד מאתנו קיימים חלקים שונים - גופניים ויצריים לצד חלקים מבקרים ומתכננים שקשורים לתפיסות העולם שלנו. חשבון הנפש למעשה מאפשר לנו לחפש איזון מסוים בין ההיבטים השונים הללו, בייחוד בתקופה משתנה ומאתגרת כמו הנוכחית. כמו כן, ההתבוננות פנימה מאפשרת לנסות להשיג משמעות ולהביט על החיים בצורה רחבה יותר.

הריס מסביר שהרצון לעשות חשבון נפש עשוי להתעורר בכל אחד מאתנו בנקודות זמן שונות, כמו למשל בסוף היום, בימי הולדת, בחגים וגם כאמור - בסוף השנה האזרחית. לדבריו, ישנן נקודות מסוימות בחיים שבהן נוח לנו לעצור, לחשוב ולבחון את ההתנהלות שלנו בעולם. "באופן טבעי אני מניח שהעניין זוכה למשמעות גדולה יותר בתקופת הקורונה הנוכחית, שמהווה אירוע גלובלי בסדר גודל עצום", הוא אומר.  "כשמיליארדי אנשים בעולם נשארים בבתיהם ולא יוצאים לעבודה, משהו משתנה בתפיסה שלנו – הן ברמה העולמית, כאשר יותר חברות מעודדות עבודה מהבית למשל; והן ברמת הפרט, כאשר כל אחד מאתנו בוחר להתמודד עם המציאות החדשה בצורה שונה. יש אנשים שיש להם יותר זמן לחשבון נפש, ויש כאלה שעסוקים בהישרדות כלכלית, בעבודה עם ילדים מהבית ובניהול הזמן העכשווי. מובן שבמקרה כזה העיסוקים הרבים יכולים לדחוק הצידה את הרצון לעסוק בהרהורים ברומו של עולם.

רוגע, כושר וזמן איכות עם היקרים: הדברים שכדאי לשלב ב"רשימת החשבון"

אם אתם נמנים עם קבוצת האנשים שבחרו לעשות חשבון נפש, שימו לב: הריס מונה כמה החלטות שכדאי להביא בחשבון במהלכו:

1. להקפיד על פעילות גופנית: אם יש משהו שהקורונה חידדה זה שאפשר להתאמן בקלות גם בלי לצאת מהבית. וטוב שכך - מחקרים רבים שנעשו בנושא הוכיחו את תרומת השמירה על הכושר הגופני לבריאות המנטלית והנפשית. בין היתר, היא מסייעת להתמודדות טובה יותר עם לחצים, להפחתת סטרס, לשיפור דימוי העצמי ועוד. הריס מציין שלמעשה השנה האחרונה לימדה אותנו שמספיקות כמה דקות ביום של פעילות ביתית כדי לזכות ברווח העצום שבצידה.

2. להיות יותר רגועים: אז נכון, לא תמיד קל לשלוט בתחושות כמו לחץ מתח וחרדה, אבל החדשות הטובות הן שבהחלט ניתן להפחית אותן ולפעמים אפילו למנוע אותן במידה מסוימת. הרשת מלאה בטכניקות שונות להרפיה – החל מתרגול מדיטציה ונשימות ועד לשיטת ג'ייקובסון להרפיית שרירים וכיווצם, המשפיעה גם על התחושה הכללית. בחרו בדרך שמתאימה לכם ותרגלו אותה. את ההשפעה המפתיעה תגלו תוך זמן קצר.

3. לעשות סדר בקשרים הבין אישיים: בתקופה האחרונה, למדנו עד כמה חשובה התקשורת עם הדור הוותיק. לכן, גם אם לא מתאפשר לכם להיפגש עם אנשי הדור השלישי שקרובים לכם, חשוב שתשמרו איתם על קשר באמצעות שיחות וידאו או הטלפון הנייד. מעבר לכך, כדאי לבחון את הקשרים שחשובים לשמר בחיים ולהשקיע בהם. הריס מציין למשל סיטואציה יומית שבה אתם הולכים לגן השעשועים עם הילדים למשל. בפעם הבאה, נסו להניח את הנייד בצד וכך תהיו יותר נוכחים בסיטואציה. אגב, זהו זמן מצוין לפתח שיחה ולקשור קשרים עם חברי הקהילה שסביבכם – היבט משמעותי שיכול לסייע בתקופה הנוכחית וגם באופן כללי.

4. בחנו מה מעניק לכם משמעות לחיים: זמן חשבון הנפש הוא הזדמנות טובה לעצור ולהביט על החיים מהצד. תוכלו ללמוד הרבה דברים על עצמכם בצורה הזאת. שאלו את עצמכם: האם אתם עוסקים במקצוע שנותן לכם אושר וסיפוק או שאולי אתם מוצאים את אלה בדרכים אחרות?; האם הקשר הזוגי שלכם דורש שיפור ועבודה? נסו להבין מה עושה לכם טוב בחיים, מה פחות וכיצד ניתן לשפר.

בשורה התחתונה: השנה החדשה שבפתח היא הזדמנות נהדרת לשבת עם עצמכם, לבחון מה עושה לכם טוב, מה פחות ומה אתם רוצים לשנות. "בתקופה רווית אתגרים כמו זו הנוכחית לא תמיד קל לעשות חשבון נפש. ובכל זאת, אם הדבר אכן מתאפשר, חשוב לדעת שלפעמים כל מה שנדרש כדי לזכות באיכות חיים טובה יותר, זה להקפיד על כמה פעולות פשוטות כמו: שמירה על כושר, שיחות עם ההורים והשקעה בתחומי עניין שמעניינים - בקריירה או מחוצה לה", אומר הריס.

שתהיה לכולנו שנה טובה, עם משמעות, איכות ובעיקר עם הרבה  בריאות!

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום