דיאטה קטוגנית - איך זה עובד ומה הן הסכנות?

(123)
לדרג

כל מה שאתם צריכים לדעת על דיאטה קטוגנית: יתרונות, חסרונות, תפריט לתזונה קטוגנית ומה אומרים המחקרים - הכל על הדיאטה שפותחה במקור כטיפול באפילפסיה

מאת: רני זהר

עיקרי הכתבה:

  • דיאטה קטוגנית היא דיאטה דלת פחמימות המבוססת על היכולת של הגוף לעבור מהפקת אנרגיה המבוססת על שריפת גלוקוז שמגיע מפחמימות, להפקת אנרגיה מבוססת שריפת שומן.
  • בדיאטה קטוגנית אוכלים בעיקר שומן המגיע מבשר על כל סוגיו, דגים, ביצים וחמאה.
  • הדיאטה הקטוגנית פותחה במקור כטיפול באפילפסיה וכיום מוכחת כיעילה גם בטיפול בבעיות נוספות במערכת העצבים ואף כמונעת סרטן ודיכאון.
    ____________________________________ 

דיאטה קטוגנית - מהו ההבדל בינה לבין דיאטות אחרות?

דיאטה קטוגנית היא דיאטה דלת פחמימות ועשירה בשומנים, שמטרתה להביא למצב מטבולי בו רוב תאי הגוף מפיקים אנרגיה משריפת שומן במקום משריפת גלוקוז המגיע מפחמימות. תהליך זה נקרא קטוזיס מאחר שבמהלכו ישנן רמות גבוהות של גופי קטון בדם או בשתן, והוא יימשך כל עוד הגוף לא יקבל פחמימות. המעבר לניצול שומנים כמקור לאנרגיה לוקח בין 2-4 ימים, כאשר לא בהכרח מפסיקים לאכול פחמימות אלא מפחיתים אותן לכמות של 20-50 גרם למשך כל היום.

תופעת הקטוזיס התגלתה במחקר על דיאטה וסוכרת, ולמעשה, לפני קצת יותר ממאה שנה בעקבות מחקר זה, פיתח ראסל ויילדר את הדיאטה הקטוגנית כטיפול באפילפסיה, שהוכח כיעיל בשיפור שליטה בהתקפים ואף הפחתתם באופן משמעותי.

דיאטה קטוגנית הוכחה גם כיעילה, לפחות בחודשים הראשונים, בסיוע למי שמעוניין לרדת במשקל. הירידה במשקל קשורה בשינוי שקורה בגוף, שנאלץ להחליף את מקור האנרגיה שלו מפחמימות לשומן ומוציא הרבה קלוריות בתהליך. יש הטוענים כי גם צריכת החלבון והשומן הגדולה גורמות לתחושת שובע ממושכת יותר, ולכן אוכלים פחות - מה שמסייע לירידה במשקל.

יש הטועים לחשוב כי דיאטה קטוגנית, ובקיצור "קטו" - Keto, היא דיאטת אחות לדיאטת הפליאו, שבה כביכול מתחקה האדם המודרני אחרי התפריט שאכל האדם הקדמון בתקופה שקדמה למהפכה החקלאית, ואוכל ירקות, פירות, אגוזים ובשר.

לעומת זאת, דיאטת אטקינס היא דיאטת הרזיה די דומה לדיאטה קטוגנית. היא פותחה על ידי ד״ר רוברט אטקינס ומבוססת על הסרת פחמימות מהתפריט כמעט לחלוטין. גם דיאטת אטקינס, כמו הפליאו, מתבססת על התזונה האנושית טרם המהפכה החקלאית, והטענה שגוף האדם אינו מותאם לצריכת כמות פחמימות שבה הן נצרכות כיום. בדיאטת אטקינס מותר לאכול בשרים לסוגיהם, דגים, גבינות וביצים, ואסור, לפחות בשלביה הראשונים של הדיאטה, לאכול לחמים, פסטות, תפוחי אדמה, בטטות ואלכוהול. בשלבים מאוחרים יותר מותר לשלב פחמימות בכמות קטנה.

דיאטה קטוגנית

מה מותר לאכול בדיאטה קטוגנית?

בדיאטה קטוגנית קלאסית פחמימות מרכיבות כ-5%-10% מסך הקלוריות, בעוד ששומנים מרכיבים כ-60%-80% מסך הקלוריות. צריכת החלבון צריכה להיות על סך 10%-30%. תזונה קטוגנית מורכבת בעיקר ממזון עתיר שומנים כמו בשר, ביצים וחמאה ומבוססת על הימנעות מסוכר וממזונות עתירי פחמימות כמו פירות, מאפים, פסטה, אורז ותפוחי אדמה.

הרשימה המלאה של מזונות לדיאטה קטוגנית

  • ביצים
  • בשר: עוף, הודו, בקר, איברי פנים.
  • דגים שומניים: סלמון, הרינג, מקרל.
  • מוצרי חלב עם אחוזי שומן גבוהים: יוגורט לא ממותק, חמאה, שמנת.
  • גבינות עם אחוזי שומן גבוהים: צ׳דר, מוצרלה, ברי, עזים, גבינת שמנת.
  • אגוזים וזרעים: אגוז מקדמיה, שקדים, אגוזי מלך, זרעי דלעת, בוטנים, זרעי פשתן.
  • ממרחים: חמאת בוטנים ללא סוכר, ממרח שקדים, ממרח קשיו.
  • שמנים: שמן זית, שמן אבוקדו, שמן שומשום.
  • אבוקדו: מתאים בכל ארוחה.
  • ירקות ללא עמילן: ירוקים, ברוקולי, עגבניות, פטריות ופלפלים.
  • תבלינים: מלח, פלפל, חומץ, מיץ לימון, עשבי תיבול ותבלינים נוספים.
  • שתייה: מים, מי סודה, קפה לא ממותק, תה ירוק לא ממותק.

ממה להימנע

  • לחמים ומאפים.
  • כל מה שמכיל סוכר: גלידות וארטיקים, ממתקים וסוכריות, סירופ מייפל, דבש, משקאות ממותקים.
  • פסטה, חיטה, אורז, שיבולת שועל, דגני בוקר.
  • ירקות עם עמילן: תפוחי אדמה, בטטות, דלעת, תירס, אפונה, שעועית, חומוס, עדשים.
  • פירות: הדר, ענבים, בננות, אננס.
  • רטבים: ברביקיו, קטשופ, חרדל עם דבש.
  • משקאות: בירה וקוקטיילים ממותקים.

דיאטה קטוגנית תפריט לדוגמה

  • ארוחת בוקר: ביצים בחמאה עם גבינה ועלים ירוקים על המחבת.
  • צהריים: בשר המבורגר ללא הלחמניה, עם פטריות ואבוקדו על מצע של ירוקים.
  • ערב: סלמון צלוי עם תרד.

דוגמה נוספת:

  • ארוחת בוקר: יוגורט עם אחוזי שומן גבוהים וגרנולה מותאמת לקטו.
  • צהריים: סטייק לצד כרובית וירקות ירוקים בתנור.
  • ערב: עוף בקארי עם שמן קוקוס.

דיאטה קטוגנית וסרטן

ישנן עדויות רבות המצביעות על כך שתזונה קטוגנית יכולה לשמש ככלי טיפולי העוזר לגייס את מערכת החיסון כנגד מחלת הסרטן. מחקרים רפואיים שבדקו את ההשפעה של הדיאטה הקטוגנית על סרטן מצאו כי לקטו יש השפעה טובה כנגד התפתחות של תאים סרטניים, כנגד הליכים דלקתיים בגוף, וכי דיאטה זו מומלצת כתזונה מונעת מול מחלת הסרטן ואף ככזו שמגנה מפני נזק בתאים עקב טיפולים כימותרפיים.

עקב העדויות הגוברות על יתרונות דיאטת הקטו אצל חולי סרטן, בימים אלה, במכון אלה לאימונואונקולוגיה בבית החולים שיבא, נערך מחקר שמטרתו להעריך את השפעת הטיפול התזונתי בדיאטה קטוגנית על מערכת החיסון במטופלות עם היסטוריה של מלנומה.

מחקר אמריקאי שפורסם בכתב העת Nature בדק את השפעתה של הדיאטה הקטוגנית על גידולי מעי בעכברים. המחקר גילה שהמולקולה BHB, מולקולת אנרגיה  שמיוצרת בכבד בתגובה לתזונה קטוגנית דלת פחמימות, מדכאת את צמיחת גידולי המעי בעכברים. לפי המחקר, למולקולה זו יש יכולת למנוע את התפתחות תאי סרטן המעי הגס על ידי הפעלת קולטן מאט צמיחה הנמצא ברירית המעי.

דיאטה קטוגנית ודיכאון

דיאטה קטוגנית הוכחה כמסייעת מול מחלות נוירולוגיות ושל מערכת העצבים כמו אפילפסיה, אלצהיימר, מיגרנות ואף דיכאון. למחלה יש יכולת מוכחת להשפיע לטובה על המוח ועל מערכת העצבים, בין היתר ביתרונות הבאים:

מחקרים בחיות מצאו כי דיאטה קטוגנית מאפשרת ייצור מוגבר של חומצת GABA, חומצה אמינית המשמשת כמוליך עצבי. רמות נמוכות של GABA עלולות להוביל לפעילות יתר עצבית, שבאה לידי ביטוי בתחושת חרדה ולכן תרופות הנקשרות לקולטני GABA או מעכבות את פירוקו, משמשות כתרופות הרגעה נגד חרדה ודיכאון.

דיכאון מקושר במערכת חיסונית חלשה ולא מתפקדת, אשר נוטה לדלקתיות יתר. לתזונה קטוגנית יש יתרונות מוכחים בהפחתת דלקתיות וחיזוק המערכת החיצונית, מאחר שהשימוש בקיטונים כמקור אנרגטי מפיק פחות מרכיבים דלקתיים שנוטים להיקשר באנרגיה סוכרתית. עם זאת, תזונה קטוגנית יכולה גם לגרום לסימפטומים של דיכאון אצל חלק מהאנשים. קשה להרגיל את הגוף לתזונה ומי שהגוף שלהם לא צולח את שלבי המעבר עלולים לסבול ממספר תופעות לוואי שעלולות להחמיר את מצבו של מי שנוטה לדיכאון: עייפות, בעיות שינה וכאבי ראש. כמו כן, לתזונה זו יש השפעות חברתיות שעלולות למנוע הנאה ממפגשים חברתיים שסובבים סביב אוכל, ולמעין תחושת התבודדות בכל הנוגע לבישול ותזונה.

דיאטה קטוגנית - תופעות לוואי

לדיאטה קטוגנית ישנן גם תופעות לוואי: איבוד משקל, עצירות, רמות כולסטרול גבוהות, אי סדירות של הווסת או היעדר וסת אצל נשים. בנוסף, יש המעידים גם על בעיות שינה, ריח רע מהפה וערפול מוחי, שחרור סידן מהעצמות, בחילות, בעיות בכליות והתייבשות.

מחקר מקיף שנערך בבוסטון מ-1987 ופורסם ב-The Lancet, עקב אחרי התזונה והמצב הבריאותי של מעל 15 אלף בגירים, והעלה כי תוחלת החיים המומצעת היתה 83 שנים בקרב מי שצרכו פחמימות באופן מתון, כ-50% מהקלוריות היומיות ממזון. לעומתם, אצל אלו שביססו את תזונתם על דיאטה דלת פחמימות, בדומה לדיאטה הקטוגנית, ואכלו פחמימות בכמות שהייתה פחות מ-40% מסך הקלוריות היומי, תוחלת החיים הייתה 79 שנים בממוצע.

המסקנה של המחקר היא כי דיאטה דלת פחמימות קיצונית מקצרת את החיים. המחקר ציין כי גם צריכה עודפת של פחמימות אינה מומלצת - מי שצרכו פחמימות בכמות של יותר מ-70% מסך הקלוריות היומי הגיעו עד לגיל 82 בממוצע.

שאלות ותשובות

דיאטה קטוגנית מה מותר?

בדיאטה קטוגנית מותר לאכול שומנים, חלבונים ומעט מאוד פחמימות. תזונה קטוגנית מורכבת מביצים, בשר על כל סוגיו, דגים, מוצרי חלב עתירי שומן, ירקות ללא עמילן, ירקות ירוקים, שמנים צמחיים, אגוזים.

איך להתחיל דיאטה קטוגנית?

על מנת להתחיל דיאטה קטוגנית יש להימנע כלל מפחמימות וסוכרים. תהליך המעבר של הגוף למטבוליזם מבוסס קטוזיס לוקח בין 2-4 ימים, למצב שבו רוב תאי הגוף מפיקים אנרגיה משריפת שומן במקום משריפת גלוקוז המגיע מפחמימות.

מהי דיאטה קטוגנית?

דיאטה קטוגנית היא דיאטה דלת פחמימות המבוססת על היכולת של הגוף לעבור מהפקת אנרגיה המבוססת על שריפת גלוקוז שמגיע מפחמימות להפקת אנרגיה מבוססת שריפת שומן. מצב מטבולי זה נקרא קטוזיס והוא הוכח כמסייע לחולי אפילפסיה, אלצהיימר ומחלות נוספות של מערכת העצבים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום