תזונה קטוגנית: כל מה שחשוב לדעת

(47)
לדרג

איך נשמע לכם לפתוח את הבוקר עם סטייק, להמשיך בדניס בחמאה ולסיים בחגיגת גבינות קשות? הדיאטה הקטוגנית מתבססת על צריכת שומן ומנגד – על הפחתה ניכרת בכמות הפחמימות. האם זה מומלץ ולמי זה מתאים? ד"ר אולגה רז עם התשובות

מאת: מערכת Zap Doctors זאפ דוקטורס

בשנים האחרונות אנחנו עדים לטרנדים שונים של דיאטות שבאות וחולפות. אחת מהן היא "הדיאטה הקטוגנית". ד"ר אולגה רז, תזונאית קלינית, מרצה בכירה באוניברסיטת אריאל, מסבירה שדיאטה זו מבוססת בעיקר על שומן ומעט מאוד על פחמימות. ליתר דיוק –  על 60 אחוז שומנים, בין  30-35 אחוז חלבונים ובין 5-10 אחוז פחמימות. לדבריה, הרעיון שעומד בבסיס הדיאטה הוא שתוך 3-4 ימים הגוף מתחיל לפרק שומן, ובמידה מסוימת גם חלבון, מה שלרוב מתבטא בירידה במשקל.

האם מדובר בדיאטה יעילה? "ובכן, ד"ר רז מסבירה שהדעות לגבי יעילות הדיאטה שנויות במחלוקת, ובוחרת להתייחס למאמר שפורסם לאחרונה ב"Academy of Nutrition and Dietetics", שמסכם את הנושא ומונה מספר יתרונות וחסרונות לביצועה:

היתרונות:

ירידה מהירה במשקל: חלק מהאנשים שניסו את הדיאטה, מעידים על כך שבהחלט ניתן להבחין בהשפעה על המשקל, תוך תקופה קצרה יחסית.

שיפור מדדי בריאות: חלק מהמחקרים שנעשו בנושא, מצביעים על שיפור מסוים במדדי הבריאות כגון: ירידה בסוכר, ירידה בשומנים בדם ואפילו באופן מפתיע - ירידה בכולסטרול שתועדה בחלק מהמחקרים, וזאת אף שדיאטה כוללת כאמור הרבה מזונות שומניים.    בעניין זה ד"ר רז מבהירה: "קיימת חשיבות לטיב השומנים הנבחרים במהלך הדיאטה. חלק מהאנשים בוחרים שומנים בריאים יותר שמכילים מעט פחמימות וסיבים תזונתיים, כמו שמן זית, אבוקדו, טחינה, אגוזים, שקדים, לצד דגים עוף הודו ובקר רזה. לעומת זאת, יש כאלה שבוחרים בשומנים לא בריאים, כמו חמאה, שמנת, בקר שמן, כבש ואברים פנימיים כמו כבד ומוח. לפיכך, סביר להניח שרמות הכולסטרול יהיו שונות בשני המקרים.

החסרונות:

איבוד חלבון: בניגוד לדיאטה מאוזנת שמכילה כ-250 גרם פחמימות, הדיאטה הזאת כוללת 30-50 גרם בלבד. והבעיה?: הגוף שלנו זקוק לפחמימות כמקור אנרגיה זמין ומהיר. אלה הופכות לגלוקוזה שמהווה "דלק" לתפקוד היומיומי. אמנם כל מרכיבי הגוף זקוקים לגלוקוזה, אך בעוד שיש כאלה שיכולים להשתמש בתוצרי הפירוק של השומנים (כפי שקורה בדיאטה הקטוגנית), מרכיבים אחרים זקוקים לגלוקוזה טהורה. במהלך הדיאטה הקטוגנית, הגוף מתחיל לפרק שומנים, ונוצרים "גופי קטו", שרוב מרכיבי הגוף יכולים להשתמש בהם כמקור אנרגיה. אולם, כדוריות הדם האדומות והכבד עדיין זקוקים לגלוקוזה, מה שגורם לגוף לייצר אותה ממקורות פנימיים שהם למעשה הגליקוגן מהכבד וחומצות האמינו מהשריר. בפועל, מצב זה עלול לגרום ל"כבד שומני ולהחרפת בעיות בכיס מרה ולאיבוד מסת שריר.

מחסור בוויטמינים:

מאחר שתפריט הדיאטה הקטוגנית כמעט אינו כולל ירקות, עלול להיווצר מחסור גדול בוויטמינם שחיוניים לתפקוד הגוף, כמו ויטמין C , בטא קרוטן, חומצה פולית, ומינרלים, בייחוד אשלגן ועוד.

עצירות:

עקב צריכה מועטה או העדר צריכה של דגנים מלאים וקטניות, ירקות ופירות, התזונה הקטוגנית אינה מספקת לגוף כמות נדרשת של סיבים תזונתיים. בפועל העניין עשוי להתבטא בין היתר בעצירות.

לא מתאימה לכל אחד:

ד"ר רז מבהירה שהדיאטה אינה מומלצת ואף מסוכנת לחולי כבד, לאנשים שסובלים מבעיות בלבלב או בכיס המרה. כמו כן, מאחר שהיא אינה מאוזנת ולא מספקת את כל אבות המזון הנדרשים, ואף עשויה לגרום לפירוק מוגבר של השריר - היא אינה ממליצה לילדים, לנשים בהריון או לבני הגיל השלישי.

עוד על דיאטה ותזונה באתר דוקטורס:

דיאטת קורונה: כך תפטרו מהקלוריות שנצברו במהלך הסגר>>

"נוסיף לכל אלה את העובדה שמדובר בדיאטה שמתאימה בעיקר לאנשים שאוהבים בשר, מפני שמי שלא אוכל בשר לא ימצא כמעט מה לאכול. מעבר לכך הדיאטה יקרה יחסית כיוון שכמות גדולה של בשר גם עולה הרבה מאוד כסף", מוסיפה ד"ר רז.

מה לגבי חולי סוכרת?

אמנם, נראה שלפחות בחלק מהמקרים מדדי הסוכר דווקא השתפרו לאור הדיאטה. אולם, ד"ר רז מבהירה שלא מדובר בהמלצה גורפת לחולי סוכרת, ובייחוד לחולים שנזקקים להזרקה של אינסולין שעלולים להגיע למצב של היפוגליקמיה – ירידה מסוכנת של רמת הסוכר בדם.

שורה תחתונה?: "לצערי עדיין אין מחקרים ארוכי טווח שיכולים לשפוך אור רב בנושא. בינתיים, כפי שניתן לראות – החסרונות בדיאטה רבים ולעיתים אף עולים על היתרונות שבה אצל חלק מהאנשים. למרות זאת, הדיאטה עשויה להתאים לחלק מהאוכלוסייה, כל עוד מדובר באנשים בריאים שדואגים לבצע אותה באופן מפוקח.

למי שבוחר לבצע את הדיאטה אני ממליצה לבצע בדיקות דם תקופתיות, על מנת לוודא שלא קיים מחסור ברכיבים חיוניים, ולהשלימם בעת הצורך, כמו כן חשוב לוודא שלא נוצר מצב של כבד שומני ושתפקודי הכליות תקינים. בנוסף, אני ממליצה לבחור בשומנים בריאים כמו שמן זית, אבוקדו, ואגוזים ולא להרבות בשומנים רוויים כמו בשרים בעלי אחוז שומן גבוה או חמאה. אגב, סביר להניח שהדיאטה תתאים יותר לגברים, לפחות לחלקם, אך פחות תתאים לרוב הנשים, משום שהן זקוקות לפחמימות, הן מסיבות פיזיולוגיות והן בשל שינויים הורמונליים חודשיים שמגבירים את הדרישה לפחמימות", מסכמת ד"ר רז.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום