התחזית לקיץ הקרוב: מזג אוויר חם מלווה בעליה בשכיחות הפרעות פסיכיאטריות. מחקר.

(0)
לדרג

לצד העלייה בטמפרטורה הסביבתית חלה עליה בשיעורי הפרעות פסיכיאטריות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהתפרסם במהלך חודש מרץ 2020 בכתב העת PLoS One.

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)
רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

ידוע היטב כי טמפרטורות גבוהות יותר עשויות להשפיע לרעה על הבריאות הגופנית. מצוקה עקב חום עלולה להוביל למצבים דוגמת פריחה עורית והתכווצויות שרירים, אך ייתכנו גם השפעות חמורות יותר על מספר מערכות איברים, כולל מערכת העצבים המרכזית והמערכת הסירקולטורית.

צילום: שאטרסטוק

הרקע למחקר:

מסבירים החוקרים כי משנת 1880, השנה בה החלו לתעד את הטמפרטורה הגלובאלית, נרשמה עליה ממוצעת בטמפרטורה העולמית בהיקף של 1.4 מעלות פרנהייט; כאשר שני-שליש מהעליה בטמפרטורה תועדה במהלך 40 השנים האחרונות. החוקרים מציינים כי 8 מבין 10 השנים החמות ביותר ב-48 מדינות בארצות הברית תועדו לאחר שנת 1998. השנה בה תועדה הטמפרטורה הגבוהה ביותר הייתה שנת 2016.

מדגם:

להערכת ההשפעה של טמפרטורה סביבתית על הבריאות הנפשית, החוקרים בחנו את הנתונים מסקרי בריאות של ה-CDC אודות 3 מיליון תושבי ארצות הברית בין השנים 1993-2010. הרוב הסכימו כי טמפרטורה יומית ממוצעת בטווח 60-70 מעלות פרנהייט (15.5 - 21 מעלת צלזיוס) הינה הטווח בו מרבית האנשים חשים בנוח.

תוצאות המחקר:

מהתוצאות עלה כי תוספת יום אחד בו הטמפרטורה הממוצעת עלתה מעבר ל-80 מעלות פרנהייט (26 צלזיוס) לוותה בעליה של 0.3% בסיכוי לדיווח על בריאות נפשית ירודה. תוספת של יממה אחת בה הטמפרטורה הממוצעת הייתה מתחת ל-20 מעלות פרנהייט (-6) לוותה בירידה של 0.8% בסיכוי לדיווח על הפרעות פסיכיאטריות במהלך החודש הקודם. מהממצאים עלה עוד כי בימים קרים באופן חריג, הסיכוי להתלונן על בעיות נפשיות היה קטן יותר.

עוד מדווחים החוקרים כי תקופה של 10 ימים עוקבים בהם נרשמו טמפרטורות גבוהות לוותה בעליה ניכרת בבעיות פסיכיאטריות. בדומה, רצף של ימים קרים לווה בירידה משמעותית בבעיות פסיכיאטריות.

ממצאי המחקר מעידים כי אלו שהתגוררו באזורים חמים יותר בארצות הברית, לא התרגלו בהכרח להשפעות של מזג האוויר החם. תקופה ממושכת של ימים חמים הובילה לעליה בסיכוי לדווח על בעיות פסיכיאטריות בכל האזורים ברחבי המדינה.החוקרים בחנו גם את ההשפעה הכלכלית של מזג אוויר חם ובריאות נפשית ומצאו כי הנשאלים היו מוכנים לשלם בין 2.60 עד 4.60 דולרים בכדי להימנע מיום חם נוסף והשפעותיו על הבריאות הנפשית.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים, אשר יתבססו על נתוני מזג האוויר משנת 2010 במטרה לבחון את המתאם בין הבריאות הנפשית ובין הטמפרטורות המקומיות.

PLoS One. March 25, 2020

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום