להקדים תרופה לקורונה: כיצד ניתן לשפר בקלות את תפקוד הריאות?

(260)
לדרג

תרגילים לחיזוק שרירי הנשימה עשויים להפחית את הצורך בהנשמה מלאכותית ולשפר את סיכויי ההחלמה של חולי קורונה קשים. ד"ר דיצה גרוס (PhD), מומחית לשיקום נשימתי, ממליצה על תרגילים שכל אדם יכול לבצע ללא ציוד עזר מיוחד

מאת: ד"ר דיצה גרוס

רבבות ישראלים שוהים בבידוד בימים אלה, רובם המוחלט בריאים או נגועים בנגיף הקורונה (בשמו המדעי: (COVID-19 בצורה קלה עד בינונית. כפי שאתם בוודאי יודעים, מחלת הקורונה (SARS-CoV-2) עלול לפגוע בעיקר במערכת הנשימה של החולים, אם כי נראה שבכוחו להשפיע גם על מערכת העיכול.

יש לציין, כי ידוע כיום שלמעלה מ-80% מהחולים יסבלו ממחלה קלה מאוד או כלל לא יסבלו מתסמינים קליניים. לעומת זאת, בקצה השני של הספקטרום, למרבה הצער, יש חולים הסובלים מתסמינים קשים במערכת הנשימה, העלולים להידרדר עד קשיי נשימה, אי ספיקה נשימתית, דלקת ריאות חמורה וצורך בהנשמה מלאכותית.

 

השיעול נועד לשחרר את הליחה המקשה על הנשימה. צילום: שאטרסטוק

כל ההבדלים בין שפעת, קורונה ודלקת ריאות

מגיפת הקורונה – האם סוף העולם מגיע?

שאלת השאלות: האם צפוי בקרוב חיסון נגד קורונה?

כיצד משפיע הנגיף על שרירי הנשימה?

במקרים שבהם הנגיף מצליח לפלוש לריאות של החולה, מתחילה תגובה חיסונית של הגוף, הבאה לידי ביטוי בין השאר בהפרשה של ליחה אשר תוך זמן קצר נהפכת לצמיגה, ומתמקמת באזורים הנגועים בריאות. באזורים אלה, ההפרשות הצמיגיות מונעות חילוף גזים תקין ואינן מאפשרות לחמצן להגיע למערכת הדם. המשמעות היא שיעילות הנשימה פוחתת, מאחר שהריאות אינן מתפקדות כראוי ולא ממלאות את תפקידן להעביר את החמצן באוויר הנשאף אל הדם ולאיברים השונים בגוף.

ככל שיותר חלקים בריאות יושפעו מהמחלה, כך רמת היעילות של הריאות תהיה נמוכה יותר בהתאם.

כדי שהחולה יוכל לנשום שוב בצורה חופשית, ראשית יהיה עליו לשחרר את ההפרשות החוסמות את הריאות. לצורך כך הוא ישתעל, בתקווה לשחרר את הליחה המקשה על הנשימה. ישנם מספר שרירים המעורבים בנשימה ובשיעול, בדגש על שרירי השאיפה (סרעפת והשרירים בין הצלעות) והבטן, השרירים שאחראים על נשיפה שיעול ודיבור.

בדומה לכל שרירי הגוף, כאשר שרירים אלה מתאמצים יתר על המידה, הם עלולים לסבול מ"עייפות החומר". אם שרירי הנשימה מגיעים למצב שהם מותשים ואינם יכולים לתפקד כהלכה, יהיה צורך לספק לחולה תמיכה נשימתית על ידי הנשמה מלאכותית.

 

כיצד ניתן להתכונן לגרוע מכל?

איש אינו יכול לדעת מראש האם הוא חולה במחלה או שמא הוא בריא לגמרי. בנוסף, אין לנו אפשרות לדעת מראש האם אדם שאובחן כנשא או כחולה, יפתח מחלה קלה מאוד או מחלה קשה וסוערת. עם זאת, יש דבר אחד שאינו מוטל בספק - וכבר הוכח בעשרות מחקרים שנערכו בנושא זה לאורך העשורים האחרונים - תרגול וחיזוק מוקדם של שרירי הנשימה, משפר את ההתמודדות עם מגוון בעיות במערכת הנשימה ומפחית את הסיכון לאי-ספיקה נשימתית.

כך, לדוגמה: יש לי מטופלת שהגיעה אלי כשהיא סובלת מהתקפי אסטמה חמורים. לאחר מספר שבועות, במהלכם תרגלה באדיקות תרגילים לחיזוק שרירי הנשימה, ההתקפים הפכו לקלים מאוד ולמעשה לכמעט בלתי מורגשים. לאור זאת, נראה שהדרך הטובה ביותר להכין את הגוף למצב חמור במיוחד של מצוקה נשימתית, היא להתחיל לבצע עוד היום תרגילים לחיזוק שרירי הנשימה.

כדאי לבצע שלוש-ארבע פעמים ביום תרגול הכולל שאיפות עמוקות ואיטיות. צילום: שאטרסוק

תרגילים לחיזוק שרירי הנשימה: כמה פשוטים - ככה חשובים!

בשוק יש מגוון רחב של אביזרים, המיועדים לחולים הזקוקים לשיקום נשימתי. האמת היא שיש תרגילים רבים שניתן לבצע, גם ללא צורך בציוד עזר מיוחד. להלן מספר דוגמאות לתרגילים שכל אדם יכול לבצע בביתו, בפרט במשך תקופת הבידוד.

שאיפות עמוקות ואיטיות

שבו על כיסא וקחו נשימה עמוקה. הכניסו אוויר לריאות, לאט ככל האפשר. כשתרגישו את בית החזה מלא לחלוטין באוויר, הוציאו את האוויר החוצה, עד שלא יישאר אוויר בריאות. כעת, מלאו שוב את בית החזה באוויר באיטיות המרבית, וחוזר חלילה. מומלץ לבצע את התרגיל הפשוט הזה שלוש-ארבע פעמים ביום. בכל תרגול יש להשלים בין חמישה לעשרה מחזורי נשימה (חמש עד עשר שאיפות ונשיפות).

נשיפות חזקות בשפתיים מכווצות

ייתכן שלא הבחנתם בכך מעולם, אבל כשאנחנו מכווצים את השפתיים (כמו בזמן שריקה), אנחנו מפעילים במקביל את שרירי הבטן המעורבים בנשיפה. כדי לחזק את השרירים הספציפיים האלה, כווצו את השפתיים ונשפו נשיפה חזקה מאוד, במשך שתיים עד שלוש שניות.

כעת קחו לעצמכם מספר שניות הפסקה, ונשפו שוב בעוצמה גבוהה ובשפתיים מכווצות, במשך שתיים עד שלוש שניות. גם על התרגיל הזה מומלץ לחזור שלוש-ארבע פעמים ביום ובכל תרגול, לבצע חמש עד עשר נשיפות (עם הפסקה של מספר שניות בין נשיפה לנשיפה).

תרגילי התעמלות לחיזוק שרירי החזה

תרגילים לחיזוק שרירי בית החזה תורמים בעקיפין גם לחיזוק מערכת הנשימה. לכן, מומלץ מאוד להתמיד בתרגילים אלה. ההמלצה היא שכל אדם באשר הוא, במיוחד בצל איום הקורונה, יבצע תרגילים המחזקים את שרירי החזה, בהתאם ליכולותיו האישיות ולכושרו הגופני.

יש מגוון אינסופי של תרגילי התעמלות, המפעילים את שרירי בית החזה. הכוונה היא לתרגילים שעל פני הדברים אינם מיועדים ספציפית עבור הסובלים מבעיות נשימה או למי שנמצאים בסיכון לסבול מבעיות במערכת הנשימה.

אנשים צעירים הנמצאים בכושר טוב יחסית, יכולים להתנסות למשל בשכיבות סמיכה. לעומת זאת, אנשים מבוגרים יכולים להסתפק בהושטת הידיים כשהן ישרות לפנים ופרישת הידיים לצדי הגוף, לסירוגין. למעשה, כל תרגיל שבו מבוצעות תנועות עם הידיים המתחילות במפרק הכתף, מפעיל את שרירי בית החזה - וזהו תרגיל מבורך.

 

שיקום נשימתי: טוב מוקדם - ממאוחר

במקרים רבים, התהליך של שיקום נשימתי נכנס לתמונה רק לאחר תקופה מסוימת של הנשמה מלאכותית מכנית. זאת, מכיוון שבזמן שהאדם מחובר למכונת הנשמה, שרירי הנשימה שלו אינם פועלים. כפועל יוצא מכך, השרירים הולכים ומתנוונים.

לכן, בדיוק כפי שיש לעבור טיפולי פיזיותרפיה לאחר הסרת גבס מהיד או מהרגל, כך גם יש לעבור שיקום נשימתי, בזמן הגמילה ממכונת ההנשמה ולאחריה.

 

מהי ההשפעה הצפויה של התרגילים?

מכיוון שקורונה היא מחלה חדשה, טרם בוצעו מחקרים על אוכלוסיית חולי הקורונה, שבחנו את ההשפעה של שיקום נשימתי ו/או חיזוק שרירי הנשימה על חומרת התחלואה וסיכויי ההישרדות.

עם זאת, אין ספק - ולו הקל שבקלים - כי אדם שנמצא בסיכון לתחלואה ריאתית חמורה, אך מקפיד לחזק את שרירי הנשימה שלו באופן יומיומי, משפר את סיכויי ההישרדות שלו ומקטין את הסיכוי שיזדקק להנשמה מלאכותית מכנית.

תרגילים לחיזוק שרירי בית החזה תורמים בעקיפין גם לחיזוק מערכת הנשימה. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: בין אם אובחנתם כנשאי קורונה או חליתם בקורונה, ובין אם לא, בין אם אתם בבידוד ובין אם לא - זה הזמן להתחיל לבצע באופן קבוע, מדי יום ביומו, תרגילים לחיזוק שרירי הנשימה. ויפה שעה אחת קודם!

ד"ר דיצה גרוס היא מומחית לשיקום נשימתי.

סייע בהכנת הכתבה: עודד פשטצקי, כתב zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום