מגיפת הקורונה – האם סוף העולם מגיע?

(0)
לדרג

עם התפשטות מגיפת הקורונה בעולם, העלייה במספר החולים המאובחנים בארץ והחמרת הצעדים הננקטים על ידי משרד הבריאות והממשלה, מתגברות גם החרדות. יצאנו לקבל תשובות מד"ר מיקי דור, הרופא הראשי של משרד החוץ

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

ד"ר מיכאל דור הוא רופא משפחה עתיר ניסיון, מחלוצי מערכת הבריאות בבקעת הירדן, אשר הקים את רשת מרכזי הרפואה המיידית וכיהן כראש אגף בתי החולים במשרד הבריאות וכמנהל חדר המצב של המשרד. כיום הוא משמש כרופא הראשי של משרד החוץ.

פנינו אל ד"ר דור, על מנת לנסות ולקבל כמה תשובות לשאלות שמטרידות את כולנו. בתחילת הראיון, ניסינו להבין אם יש הצדקה ללחץ ולחששות הכבדים שעוטפים אותנו מאז פרוץ וירוס הקורונה.

 

יש לך מושג איך נגיף כזה מתפרץ?

"את אופן ההתפרצות המדויק אנחנו לא יודעים, ואני לא בטוח שאי פעם נדע. ברמה העקרונית מדובר פה על מוטציה, כלומר על שינוי גנטי שעובר על איזשהו וירוס (שינוי דומה יכול גם לעבור על חיידקים). לאחר שהווירוס עובר שינוי גנטי, התכונות שלו משתנות. במספר מועט, השינוי הגנטי עלול לגרום לווירוס להיות תוקפני יותר, אולי אף מדבק יותר".

 

וירוס הקורונה דומה לנגיף השפעת? האם הוא שייך למשפחת השפעת?

"לא, וירוס הקורונה שייך למשפחה נפרדת שאינה שייכת למשפחת השפעת. זוהי קבוצה שלא נתקלנו בה הרבה בעבר, אם כי בהתפרצות וירוס הסארס נתקלנו בה כבר, אז היא לא חדשה לנו".

 

אין סיבה לבהלה

בנוגע לתסמיני המחלה, מדבר ד"ר דור על התסמינים שאמורים להוות עבורנו אור אדום – דלקת ריאות וחום גבוה שאינם נשלטים. כאשר אנחנו שואלים אותו בנוגע לפעולות הננקטות לשם התמודדות עם הווירוס, נשמע שכאן דווקא יש תחושה של שליטה במצב.

 

אתה מבין, מזדהה, תומך בצעדים השונים שננקטים, כמו סגירת השמיים?

"ברמה העקרונית כן, מכיוון שאני מכיר את מקבלי ההחלטות, אז אני מאמין שתהליך קבלת ההחלטות הוא נכון, שהצוות שמקבל את ההחלטות הוא טוב. אני לא רוצה שמהדברים שלי ישתמע שאני חושב שאין בעיה – יש בעיה אמיתית, אך אנחנו נתמודד איתה, ואנחנו נתמודד איתה יותר טוב מהאחרים".

ד"ר דור מציין כי חיסון לווירוס הקורונה של בעלי חיים כבר פותח בהצלחה, וכי מדובר בווירוס שהוא כנראה די דומה לווירוס האנושי, אשר כיום מושקעים מאמצים רבים בפיתוחו.

 

על איזה טווח זמן אנחנו מדברים בהקשר של פיתוח חיסון לווירוס קורונה?

"האופטימיסטים מדברים על בין 6 ל-12 חודשים, הפסימיסטים מדברים על זמן ממושך יותר".

 

מה דעתך על כל האמירות שכולנו שומעים, שאומרות שיימחק פה דור...?

"אין לזה שום שחר. הנזק, כפי שאני רואה אותו כרגע, הוא בעיקר כלכלי. אני לא חושב שמספר הקורבנות יהיה כל כך גדול".

איפה זה שם אותנו בעולם?

"באחד המקומות הטובים. המערכת היום בנויה כך שתוכל להתמודד גם עם כמות גדולה של מטופלים. כשני שליש מהחולים בבתי החולים יוכלו לקבל טיפול בביתם בעזרת צוות מתוך הקהילה. אנחנו יודעים במצב כזה לרוקן את בתי החולים מאחוז משמעותי של החולים הנמצאים בהם, כדי לפנות מקום לאותם חולים שלא ניתן לטפל בהם בקהילה".

 

אנשים בישראל מתחילים לחשוב על חופשת הפסח שלהם, מתי נגיע לאותה עקומה שתראה את תחילתו של שינוי, ומתי לדעתך נוכל להתחיל לחזור לשגרה?

"אין לי שמץ של מושג. לפי הניחוש הטוב ביותר שלי, הייתי אומר שייקח פרק זמן של כשלושה חודשים עד שנדע. הבעיה היא גם אפקט הדומינו שנוצר פה, זאת אומרת שעד שיש מדינה שכבר מתאוששת, התפרצות במדינה שניה מתחילה וכך הלאה.

הייתי אומר לישראלים: אל תוציאו הרבה כסף על קניית כרטיסים שיש ספק אם תוכלו לנצל אותם. אנחנו עוד לא בהתחלה של הסוף, אולי אנחנו בסוף של ההתחלה: אנחנו כבר יודעים פחות או יותר לזהות את המחלה, יודעים למגן, מתחילים פיתוח של חיסונים – זאת אומרת: אנחנו בפאזה קצת יותר קדמית".

חיסון לקורונה? האופטימיסטים מדברים על בין 6 ל-12 חודשים, הפסימיסטים מדברים על זמן ממושך יותר. צילום: שאטרסטוק

ולכל מי ששואל: האם זהו סוף העולם?

"זה לא סוף העולם, וזו לא ההתחלה של הסוף, הייתי אומר שאנחנו יכולים להיות רגועים לגמרי, נראה לי שהנזקים הפסיכולוגיים המצטברים הם יותר גדולים מהנזקים הגופניים. אין שום חשש, לא לאנושות ולא למדינה, אני חושש שאנשים ייפגעו בעיקר בכיס שלהם.

אין שום חשש. אפשר לחכות בסבלנות, גם אם זה בבידוד של שבועיים. יש אסונות גדולים יותר".

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום