ללא גלוטן, ללא סוכר וללא ביצים: מה אומרת הד"ר לגבי אוזני המן מיוחדות?

(0)
לדרג

אם אתם סובלים מצליאק, נמנעים מגלוטן או צורכים תפריט טבעוני, וודאי תשמחו לדעת שגם אתם תוכלו ליהנות בפורים מאוזני המן טעימות. נשאלת השאלה: כמה אוזני המן כדאי לאכול, והאם המתכונים השונים ברשת אכן עונים על הצורך התזונתי?

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)
יועץ דיאטה
03-6094147

לרגל חג הפורים, בדקנו: האם גם טבעונים, סוכרתיים ואנשים שסובלים מצליאק יכולים ליהנות מהמאכל המסורתי – אוזני המן?

לטובת המשימה, הצטיידנו ברשימת מצרכים בסיסית לכל אחת מאזני המן המיוחדות, וביקשה מד"ר אולגה רז, תזונאית קלינית, ראש תחום התזונה הקלינית באוניברסיטת אריאל, לבחון את הרכיבים ולהסביר האם אזני המן אכן עומדות בדרישה הבריאותית/אידאולוגית הספציפית. המסקנות לפניכם.

כדאי להסתפק באוזן המן אחת עד שתיים ביום. צילום: שאטרסטוק

אוזני המן לסוכרתיים

רכיבים בסיסיים: קמח מלא, אבקת אפייה, סוכר (עד 3 כפות), שמן קנולה. למילוי: פרג, מים ותחליף סוכר.

קלוריות ליחידה: כ-120 קלוריות.

דבר המומחית: באופן כללי, אין ספק שלהמיר את הקמח הרגיל בקמח מלא זה יתרון גדול, ולא רק במקרה של סוכרתיים - אלא תמיד. קמח מלא מכיל סיבים תזונתיים שאמורים להעניק תחושת שובע וחשוב מכך - הם מאטים את עליית הסוכר בדם, הנגרמת כתוצאה מצריכת פחמימה מורכבת כמו קמח מלא. לגבי הסוכר: אני מציעה להסתפק בכף וחצי, ואת שאר הכמות להשלים באמצעות תחליף סוכר, כלומר – להשתמש בו לא רק במילוי, אלא גם לטובת הבצק. למי שחושש מתחליפי סוכר מלאכותיים, אני ממליצה להשתמש בסטיביה – ממתיק על בסיס טבעי.

בשורה תחתונה, אני חושבת שמתכון מהסוג הזה בהחלט יכול להתאים גם למי שסובל מסוכרת, כל עוד הוא אוכל את אוזני המן במידה – כלומר, מסתפק ביחידה עד שתיים.

אוזני המן ללא גלוטן

רכיבים בסיסיים: קמח ללא גלוטן/קמח תפוח אדמה/קמח טפיוקה, חמאה, ביצה, סוכר. למילוי: פרג, סוכר, אגוזים.

קלוריות ליחידה: בין 70-200 קלוריות

דבר המומחית: קמח ללא גלוטן וגם שאר סוגי הקמחים שצוינו הם פתרון נהדר למי שנמנע מאכילת גלוטן בשם צליאק או עקב רגישות לגלוטן שמוכחת על ידי בדיקות. מעבר לכך, אין סיבה שאנשים שלא סובלים מבעיות אלה ישתמשו בו. כדי לצמצם בערך הקלורי ולשפר את הערך התזונתי, אני מציעה להעדיף שמן על פני שימוש בחמאה, ובמקום סוכר כדאי להשתמש בממתיק מלאכותי או בסטיביה, או לפחות להמיר חצי מכמות הסוכר הכללית בממתיקים כאלה. שקדים ואגוזים יעשירו את הטעם וגם יעלו מעט את הערך התזונתי של המאכל. בכל מקרה, חשוב להבהיר שגם אוזני המן ללא גלוטן הן לא מאכל בריא או דיאטטי, ולכן לא מומלץ להפריז בצריכתן.

אוזני המן טבעוניות

רכיבים בסיסיים: קמח לבן/מלא/כוסמין, אבקת אפייה, סוכר חום, מיץ תפוזים, מחית טופו/טחינה/רסק תפוחים ושמן קוקוס. למילוי: פרג, סוכר, שמן.

קלוריות ליחידה: כ-120 קלוריות.

דבר המומחית: חשוב לזכור, שסוכר חום אינו בריא או מומלץ יותר מסוכר לבן. גם מיץ תפוזים מכיל כמות גדולה של סוכר, אם כי תוספת של כוס אחת שמתחלקת לכ-20 יחידות של אוזני המן בערך היא אינה משמעותית מהבחינה הזאת משום שהיא זניחה. מחית הטופו בהחלט יכולה לשמש תחליף לביצה או לחמאה והיא עונה על הצורך הטבעוני, וכך גם רסק התפוחים או הטחינה. מכיוון שמדובר בכמות קטנה מאוד, אין באמת הבדל משמעותי ביניהם מבחינה תזונתית ואני מציעה ללכת לפי הטעם. לגבי השמן: אני מציעה לבחור באחד שאינו מכיל שומן רווי, למשל לא שמן קוקוס, אלא שמן קנולה. בשורה תחתונה: גם במקרה הזה חשוב לזכור כי לא מדובר במאכל בריאות.

חשוב לזכור כי לא מדובר במאכל בריאות. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: לא משנה באילו אוזני המן אתם בוחרים, כדאי שתביאו בחשבון שמדובר במאכל עתיר ברכיבים כמו סוכר, שומן וקמח שבהם לא מומלץ להרבות ולכן כדאי להסתפק ביחידה עד שתיים ביום.

ד"ר רז מוסיפה כי: "מכיוון שאני נתקלת ברבים שלא יכולים לעמוד בפני הפיתוי לאכול עוד ועוד אוזני המן, אני מציעה למי שקשה לו להסתפק ביחידה או שתיים, פשוט לא להחזיק את המאכל הזה בבית ולצרוך אותו רק בנסיבות חברתיות מחוץ לבית. כך, קל יותר לשלוט בצורך לאכול הרבה אוזני המן". חג שמח!

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום