בהלת הקורונה: כיצד נערך משרד הבריאות להתפשטות הנגיף בישראל?

(0)
לדרג

נגיף הקורונה ממשיך להתפשט: בינתיים התחלואה הראשית אמנם מתמקדת בסין, אך התרחיש שגם בארץ תחול התפרצות אינו מופרך. שוחחנו עם אפידמיולוג בכיר במשרד הבריאות שהסביר כי: "בישראל מתבצעות כרגע פעולות חסרות תקדים, שמטרתן למנוע את ההסתברות שהנגיף יתפשט בישראל"

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

נגיף הקורונה ממשיך להתפשט ברחבי העולם. כ-60 מיליון סינים נמצאים בהסגר, למעלה מ-17,000 בני אדם נדבקו בנגיף ומניין הקורבנות בעולם עומד על 362 איש, מתוכם גם מקרה מוות ראשון בפיליפינים.

עקב המצב המטריד, פנינו לד"ר רועי סינגר, סגן מנהל האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, שהסביר כיצד נערכים במשרד הבריאות למניעת חדירת הנגיף והתפשטותו בארץ. "המטרה הראשונה שלנו היא לצמצם את הסבירות שחולים במחלה יגיעו לישראל", הוא מסביר, "הצעדים שנעשים בשלב זה הם: הפסקת הטיסות מסין לישראל ומניעת כניסת זרים ששהו בסין היבשתית ב-14 ימים האחרונים".

במקביל לכך, מציין ד"ר סינגר כי המשרד נערך גם לאפשרות של התפשטות הנגיף בתוך ישראל באמצעות ההנחיות הבאות:

1. בידוד בית של כל החוזרים מסין, והפנייה לטיפול רפואי עם הופעת הסימפטומים:

הכוונה היא לבידוד בית למשך 14 ימים של ישראלים שהגיעו מסין היבשתית. במהלך בידוד זה, אם החוזר מסין יפתח חום ותסמינים נשימתיים, כגון שיעול או קשיי נשימה, עליו ליצור קשר טלפוני עם הקופה המבטחת או עם לשכת הבריאות לשם הערכה רפואית.

2. "הגדרת מקרה": "מונח זה למעשה מתייחס לאפשרות שלנו להעריך את הסיכון להדבקה, ועל ידי כך לכוון את דחיפות האבחון והטיפול. באופן טבעי, אם יגיע מבקר מסין היבשתית לחדר מיון כשהוא סובל מתסמינים נשימתיים וחום, הוא יטופל בדחיפות, לעומת חוזר מחו"ל שיגיע ממדינה שלא קיים בה סיכון גבוה להדבקה. כרגע כל רופא בקהילה או בחדר המיון קיבל הנחיות בהתאם לנוהל החירום. החלטות לגבי אבחון הנגיף נמצאות בידי רופאי המחוזות של לשכות הבריאות.

 

בשלב זה הופסקו הטיסות מסין לישראל. אילוסטרציה: שאטרסטוק

משרד הבריאות: להימנע מנסיעות לא הכרחיות לסין

וירוס הקורונה: עמדת בידוק בנתב"ג לשבים מסין

הנגיף הסיני: מה ידוע עליו והאם יש סיבה ממשית לדאגה?

ד"ר סינגר, מהן ההנחיות הנוכחיות לטיפול במי שחשוד במחלה?

"כאמור, ברגע שחולה ניגש לעזרה רפואית וסובל מתסמינים רלוונטיים הוא יזכה לטיפול שונה מהמקובל: ראשית, יקבל אותו במיון צוות ממוגן, שיוביל אותו לחדר פרטי או לחדר ממוגן, בהנחה שקיימת אפשרות כזאת. אם הוא אכן עונה על הקריטריונים ה'מחשידים', הוא יעבור בדיקות אבחון לנגיף הקורונה בנוהל ייחודי שמתייחס לדגימה עם פוטנציאל לסיכון, ובהתאם להוראת רופא המחוז. דגימה כזאת עוברת בתנאים מיוחדים וקפדניים בהגיעה למעבדה. בזמן שהחולה ימתין לתוצאות הבדיקה הוא יישאר בבידוד, ממנו הוא ישתחרר רק אם הבדיקה תצא שלילית לנגיף. אם הדגימה חיובית לנגיף הקורונה, לשכת הבריאות תתחיל באיתור הגורמים שנמצאו במגע הדוק עם החולה, עד לשלב שבו הוכנס לבידוד. כאשר אלה מאותרים, הם יהיו במעקב כדי שנוכל לראות אם יפתחו סימפטומים".

מה לגבי תיירים שחוזרים מסין? האם הם עלולים להוות גורם סיכון גם בהעדר הופעת תסמינים מוכרים?

"זו בהחלט שאלה מעניינת. עדיין לא ברור עד כמה הנגיף מדבק לפני הופעה הסימפטומים. ההערכה היא שהמחלה פחות מדבקת בשלב זה, מאחר שהיא מועברת ככל הנראה באופן 'טיפתי' - כלומר באמצעות עיטוש או שיעול. לכן, אין כרגע הנחיות מיוחדות מעבר לבידוד ביתי של תיירים ישראלים שהגיעו מסין למשך 14 ימים".

איך אוכפים את הנושא בפועל ומוודאים שהם אכן נמצאים בבידוד ביתי?

"משרד הבריאות מפתח שאלון אינטרנטי, באמצעותו ניתן יהיה לדווח אודות השהות בסין. אחרי הדיווח, קופת חולים ולשכת הבריאות יעקבו אחר מצבם של השבים".

 

האם כרגע ישנם אזרחים ישראלים שנמצאים בבידוד בבתי החולים?

"כרגע ישנם מספר חולים החשודים בהתאם ל'הגדרת המקרה' והם נמצאים בבידוד עד לקבלת תוצאות בדיקה שלילית לנגיף הקורונה".

מה הסיכוי שיקרה פה מה שקרה בסין?

"הסבירות שהנגיף יגיע לישראל בהחלט קיימת. הנגיף כבר התפשט באזורים שונים בעולם, רק השבוע בספרד ופינלנד. לשמחתי, מערכת הבריאות הסינית פועלתי באופן מחמיר וסוגרת ערים שלמות, והצעדים שלה עשויים לסייע במניעת התפשטות הנגיף העולמית. כאמור, בישראל מתבצעות כרגע פעולות חסרות תקדים שמטרתן למנוע את התפשטות הנגיף באזורנו".

מה לגבי חיסון?

"נכון להיום אין חיסון נגד נגיף הקורונה. יש כוונה עולמית להתחיל לייצר כזה, אבל ככל שידוע לי מדובר בתהליך מורכב שעשוי לקחת שנים. ישראל שוקלת את האפשרות להקים מפעל לייצור חיסונים בארץ".

מדינות שונות בעולם החליטו לנהוג בתקיפות כדי למנוע את חדירת הנגיף. בריטניה, למשל, הסבה בסיס צבאי שלם המשמש למחנה הסגר עבור תושבים שחזרו מסין. אתה חושב שגם בארץ צפויים צעדים מחמירים מעין אלה?

"אני לא יודע להגיד כרגע. אם תהיה פה התפרצות, משרד הבריאות יעדכן את המלצות בהתאם להתפתחויות. באופן עקרוני קיימת אפשרות לסגור מוסדות חינוך, למנוע התקהלויות, לכפות בידוד על תושבים - אבל אנחנו עדיין לא שם ואני מקווה שגם לא נגיע לשם".

אם החוזר מסין יפתח חום ותסמינים נשימתיים עליו ליצור קשר טלפוני עם הקופה המבטחת או עם לשכת הבריאות. צילום: שאטרסטוק

מהן ההנחיות הנוכחיות לגבי הטסים לסין?

"נכון לעכשיו, אנחנו ממליצים להימנע מנסיעה לא הכרחית לסין היבשתית".

 

לסיכום, מציין ד"ר סינגר כי: "אני חושב שהצעדים שעשינו עד כה בהחלט מרגיעים וסה"כ ישראל נמצאת במצב טוב מאוד ביחס לעולם. אמנם, קשה עד בלתי אפשרי להתגונן באופן הרמטי מפני הנגיף, אבל אני חושב שמדינת ישראל פועלת מהר וטוב, במטרה לצמצם את ההסתברות שנגיף כזה יפרוץ באזורנו. כל שנותר הוא לקוות שאכן הצלחנו במשימה, ואת זה נדע רק בעוד מספר חודשים".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום