תזונה בהריון: האם ניתן להפחית את הסיכון לצליאק בתינוק?

(14)
לדרג

האם צריכה של סיבים תזונתיים וגלוטן במהלך ההריון משפיעה על הסיכוי של התינוק לחלות בצליאק? מחקר חדש בדק את הקשר בין השניים. התוצאות בפנים

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

תזונת האם במהלך ההריון ידועה כבעלת השפעה על התפתחותו התקינה של העובר והיא חיונית לבריאותו לטווח הרחוק. צריכה של מזונות מסוימים, השמנת יתר של האם או תת תזונה במהלך הריון עשויים להשפיע על המשך חייו הבוגרים של התינוק.

מחקר חדש שנערך בנורבגיה, ביקש לבדוק האם לתזונה עשירה בסיבים תזונתיים ובגלוטן בזמן הריון יש השפעה על הסיכון של התינוק לחלות בצליאק. תוצאות המחקר הוצגו לאחרונה במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Society of Pediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition.

מה כלל המחקר?

החוקרים בחנו את הנתונים אודות למעלה מ-88,000 ילדים ממחקר Norwegian Mother and Child Cohort Study שנולדו בין השנים 1999 ועד 2009. החוקרים אספו מידע אודות צריכה אימהית של סיבים וגלוטן במהלך ההיריון, וכן אספו נתונים אודות אבחנת מחלת צליאק בילד מתוך מעקב ממוצע של 11 שנים.

הצריכה הממוצעת של גלוטן במהלך ההיריון עמדה על 13.6 גרם/יום, והצריכה הממוצעת של סיבים עמדה על 31.2 גרם/יום. במהלך המעקב, 1.1% מהילדים אובחנו עם מחלת צליאק, קרוב לשני-שליש מהם בנות.

כל עלייה של 10 גרם בצריכת סיבים, לוותה בירידה של 8% בסיכון למחלת צליאק. צילום: שאטרסטוק

מה עולה מן המחקר?

  • לאחר שקלול הגורמים העשויים להשפיע על הקשר הנ"ל, החוקרים לא זיהו קשר בין צריכה אימהית של גלוטן ובין מחלת צליאק בילד.

  • עם זאת, זוהה קשר בין צריכה רבה יותר של סיבים ובין סיכון מופחת למחלת צליאק ביילוד, כאשר כל עלייה של 10 גרם בצריכת סיבים לוותה בירידה של 8% בסיכון למחלת צליאק.

  • בקרב נשים עם צריכת הסיבים הגבוהה ביותר (מעל 45 גרם/יום), הסיכון היה נמוך ב-34% בהשוואה לאלו שצרכו את כמות הסיבים הקטנה ביותר (פחות מ-19 גרם ביום).

  • צריכה רבה של סיבים ממקור פירות וירקות, במקום דגנים, לוותה בסיכון הנמוך ביותר.

מהי מסקנת החוקרים מן המחקר?

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר אינם תומכים בהגבלת צריכת גלוטן בנשים הרות, אך כן תומכים בהשלמת מחקרים נוספים להערכת חשיבות צריכה רבה של סיבים במהלך ההריון.

מהי השורה התחתונה?

צריכה רבה של סיבים תזונתיים במהלך ההיריון עשויה להפחית את הסיכון למחלת צליאק בילדים. עם זאת, לא זוהה קשר בין צריכה אימהית של גלוטן ובין הסיכון למחלת צליאק בצאצא.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום