דיכאון: 9 עובדות שחשוב לדעת

(59)
לדרג

האם יש קשר בין האופי שלנו לבין הנטייה לדיכאון? מי סובל יותר מדיכאון – גברים או נשים? האם לדיכאון יש מרכיב גנטי? כמה עובדות שחשוב להכיר, לרגל שבוע המודעות לבריאות הנפש

מאת: ד"ר סטפן כץ

דיכאון היא מחלה שאין להקל בה ראש. היא מתאפיינת במצב רוח ירוד, היעדר שמחת חיים, אנרגיה נמוכה, ערך עצמי נמוך ותחושת אשמה. תסמינים נוספים שלה הם: שינויים בתפקוד הקוגניטיבי, כלומר ירידה בריכוז ובזיכרון, חשיבה איטית ופגיעה ביכולת ללמוד. דיכאון מאופיין גם בהתבודדות ובהסתגרות, עד כדי אי יציאה מהחדר או מהבית במשך חודשים; ובתחושות גופניות, כמו כאבים, חולשה, כבדות, חוסר תיאבון, שינוי בתיאבון עלייה או ירידה במשקל, וירידה (מוכחת מחקרית) בתפקודה של המערכת החיסונית.

אילו סוגי דיכאון קיימים? 

דיכאון נחלק לסוגים שונים, בהתאם למשך המחלה, לעוצמת התסמינים ובהתאם לגורם הסיבתי. ישנם גם סיווגים שונים (תיאוריים, סיבתיים, קליניים, רשמיים ובלתי רשמיים), כגון: דיכאון מינורי או דיכאון מג'ורי (קליני) קצר או ממושך ועוד. דיכאון מג'ורי/קליני (או בשמו הנוסף דיכאון אנדוגני) מופיע פתאום ללא סיבה ניכרת לעין (או לפחות כך חשבו פעם) והוא עלול לעתים להחמיר עד כדי התפתחות דיכאון מלנכולי או דיכאון פסיכוטי; דיכאון תגובתי הוא סוג של הפרעת הסתגלות, שיכולה להיות קלה יחסית, אך לעתים יכולה להגיע לחומרת הדיכאון מז'ורי, ומופיעה בדרך כלל לאחר אירוע משמעותי, כמו: גירושין, פיטורין, עזיבת הילדים את הבית, יציאה לפנסיה ועוד; דיכאון שמופיע על רקע מחלות, כמו למשל התקף לב, תת פעילות של בלוטת התריס, מחלת הנשיקה, סוכרת, מחלות סרטן, מחלות כרוניות, ובעצם כל מחלה גופנית שאינה זניחה, כמו שפעת חולפת; דיכאון עונתי המופיע בזמנים ספציפיים בלוח השנה ועוד.

כל סוגי הדיכאון מתאפיינים במצב רוח ירוד ומתמשך ומביאים לקשיים בתפקוד היומיומי. השוני בין הסוגים עשוי להיות, במקרים מסוימים, קשה לסיווג.

לא כל דכדוך הוא דיכאון. צילום: שאטרסטוק

לרגל שבוע המודעות לבריאות הנפש, 9 עובדות על דיכאון שחשוב להכיר:

 

  1. לא כל דכדוך הוא דיכאון - דיכאון מוגדר ככזה אם הוא נמשך לפחות שבועיים. דיכאון יכול להימשך חודשים רבים. לאנשים שחוו דיכאון בעבר יש סיכון גבוה יותר לחוות אותו, שוב ושוב גם בעתיד.

  

  1. נשים סובלות יותר מדיכאון - דיכאון נפוץ פי שניים בנשים בהשוואה לגברים. יתכן והסיבה לכך היא גורמים הורמונליים. נשים נוטות יותר מגברים לחוות תחושות בולטות של אשמה, שנת-יתר, אכילה מופרזת ועלייה במשקל. נשים סובלות גם מתסמונת קדם-וסתית, מדיכאון לאחר לידה ומדיכאון גיל המעבר.

 

  1. אנשים סובלים מדיכאון באופן שונה - בדיוק כפי שאנשים שונים זה מזה בכל צורה ואופן,  דיכאון מתבטא באופן שונה אצל אנשים שונים. דיכאון בבני נוער יכול להתבטא ברוגז ובמרדנות. בני נוער בדיכאון עשויים לסרב ללכת לבית הספר, לדבר לא יפה עם בעלי סמכות, להגיב באלימות ולהתבודד.

 

  1. לעיתים קרובות יש קשר בין דיכאון לבין תכונות אישיות - אנשים בעלי אופי גמיש וזורם, למשל כאלה שאינם טוטאליים ואינם נוטים להתעקש על צדקתם, הם בעלי נטייה פחותה לדיכאון, וגם אם במידה ואנשים אלה סובלים מדיכאון הם נחלצים ממנו מהר יותר. אנשים פחות גמישים עשויים לסבול מדיכאון חמור יותר ולהגיב פחות לטיפולים - לדוגמה: ספורטאי שמתכנן קריירה מפוארת ותולה בה תקוות ולפתע נפצע. אם הספורטאי הוא טיפוס שאינו מספיק גמיש וחיובי, הוא עלול לפתח דיכאון תגובתי בשל השינוי הזמני במצבו הגופני. גם אישיות נוקשה עם נטייה לפסימיות ולהאשמה עצמית, או לנטייה להקרבה עצמית למען אחרים, מעלה את הסיכון לדיכאון. אנשים עם אישיות נרקיסיסטית עלולים, אף הם, לפתח דיכאון קשה בתנאים מסוימים, נגיד אם הסטטוס האישי או החברתי שלהם משתנה למורת רוחם.

  1. יש קשר בין גנטיקה לדיכאון - כאשר במשפחה יש אדם שסובל מדיכאון, ילדיו נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות גם הם בדיכאון. כמו כן, אובדן של אדם יקר בגיל צעיר מעלה את הסיכון לדיכאון, למשל - פטירתו של הורה כשהילד היה לפני גיל נעורים, או פטירה של אחים ואחיות, מעלים את הסיכון לחלות בדיכאון בעתיד.

  1. דיכאון יכול ליצור אפקט של "כדור שלג" – ישנם אנשים שהדיכאון אצלם הוא רק השלב הראשון ב"כדור השלג". לרוב מדובר באנשים עם אופי נוקשה, שאינם מסתגלים בקלות לשינויים. בעקבות הדיכאון, מטופלים אלו עשויים לחוות התדרדרות בקשרים החברתיים, במצב הכלכלי ובמצב הבריאותי. כמו כן, דיכאון יכול לעתים לגרום לצריכה מוגברת של הרגלים מזיקים, כמו עישון, שימוש בסמים/אלכוהול או אכילה רגשית – המחמירים את המצב עוד יותר.

  1. 1 מ-7 נשים חוות דיכאון אחרי לידה - לידת ילד הוא שינוי עצום בחיי האישה. אישה אחרי לידה עוברת שינויים הורמונליים רבים, לצד שינוי הסטטוס, שינוי בתפישת העצמי ושינוי בגודל האחריות המוטלת על כתפיה. נשים רבות אחרי לידה חשות לחץ, תשישות, בדידות, ואף עצב, אך במקרה של דיכאון אחרי לידה, האישה חווה קושי לדאוג לעצמה ולרך הנולד. 1 מ-7 נשים סובלת מדיכאון אחרי לידה, חצי מהנשים המאובחנות עם דיכאון אחרי לידה לא סבלו בעבר מדיכאון. אחת התיאוריות לגבי דיכאון אחרי לידה מוצאת קשר בינו לבין דיכאון דו-קוטבי חבוי, שבעבר נקרא מאניה-דיפרסיה, המתאפיין בפרקים של דיכאון, ומנגד באפיזודות של מצב רוח מרומם ואנרגיות גבוהות.

1 מתוך 7 נשים יחוו דיכאון אחרי לידה. צילום: שאטרסטוק

  1. דיכאון הוא מסכן חיים - הסכנה הקשה ביותר בדיכאון שאינו מטופל כראוי היא אובדנות: כ-800 אלף איש בעולם מתאבדים מדי שנה. מחשבות אובדניות והתנהגות אובדנית עשויים להצביע על תסמיני דיכאון בינוניים עד חמורים. אנשים הסובלים מדיכאון וגם משתמשים בסמים ואלכוהול, נמצאים בסיכון גבוה יותר לאובדנות.

  1. יש תקווה חדשה לדיכאון עמיד לתרופות - תרופות חדשות שקיימות כיום מעניקות תקווה לכ-10% עד 30% מהסובלים מדיכאון מג'ורי שאינו מגיב לטיפול. ההגדרה "עמיד לטיפול" מתייחסת לאנשים עם דיכאון ששתי תרופות נוגדות דיכאון או יותר לא השפיעו עליהם לטובה.

ד"ר סטפן כץ, פסיכיאטר, סגן מנהל צוות "בית רעים".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום