חיסון נגד וירוס הפפילומה: אתם שואלים, הדוקטורס עונים

(0)
לדרג

האם החיסון נגד נגיף הפפילומה הוא מסוכן? מדוע בנים צריכים להתחסן? האם אפשר להחלים מוירוס הפפילומה? התשובות לכל השאלות בנושא מפי הרופאים המומחים שלנו

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

וירוס הפפילומה (HPV) הוא וירוס נפוץ הפוגע בגברים ובנשים, עובר לרוב במגע מיני ובמרבית המקרים אינו מחולל מחלה. אולם, ישנם מקרים בהם הווירוס עלול לגרום ליבלות ויראליות (קונדילומות) ואף לסרטן באברים שונים, השכיחים שבהם הם סרטן צוואר הרחם וסרטן הפה והלוע. הדרך הטובה ביותר להימנע מהדבקה היא באמצעות חיסון, הניתן כיום במסגרת חיסוני השגרה לנערות ולנערים בכיתה ח'.

כמדי שנה, עם תחילת שנת הלימודים מתבקשים ההורים לאשר את חיסון ילדיהם בבתי הספר, אז עולות וצצות לא מעט שאלות וחששות, רובו נוגעות לבטיחות החיסון וליעילותו. כדי לעזור לכם לעשות סדר בדברים ולסייע לכם לקבל החלטה נכונה, ריכזנו עבורכם כמה שאלות נפוצות שנשאלו בפורומים המקצועיים של זאפ דוקטורס - ותשובות המומחים אליהן.

החיסון מתחיל לתת הגנה כחודש לאחר קבלת כל מנות החיסון. צילום: שאטרסטוק

מתי חיסון הפפילומה מתחיל לתת הגנה?

שלום, קיבלתי מהרופא הפנייה לחיסון נגד וירוס הפפילומה, שניתן בשלוש מנות. אחרי קבלת המנה הראשונה מחכים חודש למנה השנייה, ואז כעבור חצי שנה מקבלים את המנה שלישית. ממתי החיסון מתחיל להיות יעיל ולהגן נגד הפפילומה? האם רק אחרי המנה השלישית?

ד"ר וקסלר שרגא, גניקולוג ומנתח בכיר:

חודש אחרי המנה השלישית.

האם מחסנים כבר בחיסון החדש ל-9 זנים?

האם החיסון החדש גרדסיל 9 הוא החיסון שניתן השנה (תש"ף) בכיתות ח' בבתי הספר או שניתן להשיגו רק במסגרת פרטית? תודה.

ד"ר וקסלר שרגא, גניקולוג ומנתח בכיר:

גם וגם.

פפילומה בפה: האם זה מסוכן?

שלום, אבחנו לי פפילומה בתוך הפה ממש בחיך הפנימי, הבנתי שזו מחלת מין. איך יכולתי להדבק בזה? אני עם חברה כבר שנה, מעולם לא קיימתי יחסים עם גבר ואצל חברה שלי לא אבחנו שום דבר שקשור לזה. האם זה מסוכן?

ד"ר גל אבישי, רופא שיניים:

וירוס הפפילומה מועבר במגע בין ריריות - מגע מיני, מגע בין אברי המין לפה וגם מפה לפה. אין קשר ישיר בין זמן ההדבקה לזמן הופעת נגע בפה וישנם אנשים רבים שהם נשאים של הוירוס ושלא מתפתח אצלם נגע בפה. יכול להיות שנדבקת לפני זמן רב ועכשיו הופיע הנגע. יש להיות במעקב אצל הרופא המטפל.

איך נדבקים בוירוס הפפילומה?

שלום, ראיתי תגובות שאומרות כי ניתן להדבק בפפילומה ממגע בחפצים. האם זה אומר שניתן להדבק מחפצים אותם החזיק ביד אדם הנגוע בוירוס? למשל, אם יש לי איזה פצע או סדק בכף היד או אצבעות ואני נוגע בספרים בספרייה אותם החזיק אדם נגוע? או למשל - ביקור בבית של מישהו שיש לו את הוירוס? מה לגבי שתייה מכוס במסעדה? קצת מלחיץ הנושא, הרי רוב מחלות המין מדבקות רק בעת מגע מיני.

ד"ר וקסלר שרגא, גניקולוג ומנתח בכיר:

מדובר על מגע בין חפצים לאברי מין.

האם לאישה נשאית של וירוס הפפילומה מותר להיכנס להריון?

בבדיקת פאפ התגלה כי אני נשאית של וירוס הפפילומה. מעולם לא סבלתי מיבלות או מפצעים באזור איבר המין, או מכאבים מיוחדים בעת קיום מגע מיני. בעלי ואני מנסים כבר שלושה חודשים להיכנס להריון. האם קיום הוירוס ללא התפרצותו עלול להקשות על כניסה להריון, ו/או לפגוע בעובר?

ד"ר וקסלר שרגא, גניקולוג ומנתח בכיר:

האם קיום הוירוס ללא התפרצותו עלול להקשות על כניסה להריון - בד"כ לא. לפגוע בעובר – כן, אבל הסיכוי לכך הוא 1 ל-1,000.

האם וירוס הפפילומה ניתן לריפוי?

האם וירוס הפפילומה עובר מתישהו או שזה הופך לכרוני?

ד"ר וקסלר שרגא, גניקולוג ומנתח בכיר:

הוירוס עובר.

מדוע גם בנים צריכים להתחסן נגד וירוס הפפילומה?

שלום. רציתי לדעת ממתי יש המלצה לחסן בנים נגד וירוס הפפילומה בכיתה ח' ולמה? למיטב ידיעתי זה חיסון שמטרתו להגן על הבנות, אז מדוע גם בנים צריכים להתחסן נגדו?

ד"ר אמיר קליבצקי, מומחה במחלות זיהומיות בילדים:

שלום, ההמלצה לחסן גם בנים כנגד וירוס הפפילומה קיימת כבר מספר שנים. ההיגיון הוא:

  1. למנוע הדבקת בנות על ידי בנים, ומניעה משנית של פפילומה וסרטן צוואר הרחם על ידי כך.

  2. מניעת פפילומה (ולא את סרטן הרחם), שהיא סוג של מחלת מין גם בבנים.

האם כדאי לחסן את בניי נגד וירוס הפפילומה?

שלום רב, אני אמא לשלושה בנים. האם מומלץ לתת לבנים חיסון נגד פפילומה? מה הסיכון לבנים מוירוס הפפילומה? האם יש סיכון בריאותי ישיר לבנים כתוצאה מהידבקות בוירוס, או שהחשש היחיד הוא שהם ידביקו בנות? האם החיסון בטוח? מה הסיכונים ממנו? מדוע הוא נאסר ביפן? האם הוכח שהוא מונע תחלואה? שמעתי על מקרה של נערה שקיבלה חיסון ולאחר מכן התמוטטה והיא במצב של צמח – אמנם לא הוכח שזה מהחיסון, אבל זה קרה מיד לאחריו. האם היו עוד מקרים כאלו? האם לילד שלך היית נותן את החיסון? תודה רבה!

ד"ר אמיר קליבצקי, מומחה במחלות זיהומיות בילדים:

אמא שלום, וירוס הפפילומה גורם ליבלות באיברי המין ובאברים אחרים (דבר שאינו נעים כלל ועיקר), הן בבנים והן בבנות. חלקן יכולות לעבור התמרה סרטנית באיברים השונים - השכיח ביותר הוא סרטן צוואר הרחם, אך גם סרטן הלוע, פי הטבעת, הפין וכו'. האחרונים רלבנטיים בבנים כמובן. החיסון יעיל ונחשב למוצלח במניעת הידבקות בוירוס ובסרטנים אלה. לגבי בטיחות - החיסון בטוח. נבדק על אלפים לפני אישורו על ידי ה-FDA, ולאחר אישורו ניתנו עוד מאות אלפי מנות. לא דווחו תופעות לואי מיוחדות, למעט חום וכאבים מקומיים במשך מספר ימים לאחר החיסון, למעט במקרים נדירים מאוד. החיסון לא נאסר למתן ביפן. הוא הוצא מסל החיסונים היפני המחייב בשל לחץ הקהל, אך ניתן לרכוש אותו באופן פרטי בכל בית מרקחת ביפן. לעניין המקרה של הנערה לוטם סיבוני - ידוע כבר שהנערה התמוטטה בשל מצב בריאותי אחר ממנו סבלה, שאינו קשור בחיסון. בנותיי, לכשתגענה לגיל החיסון, תחוסנה.

האם בנות חרדיות צריכות להתחסן נגד פפילומה?

שלום, קיבלתי דרך בית הספר של בתי מכתב אודות חיסון הפפילומה. האם בתי, שבוודאות לא תקיים יחסי מין לפני החתונה, זקוקה לחיסון זה?

ד"ר אמיר קליבצקי, מומחה במחלות זיהומיות בילדים:

אמא שלום, אני חושב כי כדאי גם לבתך, בלא קשר להרגליה המיניים לפני החתונה, להתחסן כנגד וירוס הפפילומה. אף כי פפילומה היא מחלה המועברת במגע מיני, גם מגע של יבלות ויראליות דרך הידיים או כל איבר אחר באיבר המין עלולות להדביק את האיבר האחרון, אם כי בשכיחות נמוכה יותר. יש לזכור כי מטרת החיסון אינה למנוע את הופעת הפפילומות, אלא למנוע התפתחות סרטן צוואר הרחם. סרטן זה, לצערנו, גם אם בשכיחות נמוכה יותר, מופיע גם בנשים חרדיות.

האם לנערה עם בעיה בבלוטת התריס מותר להתחסן?

שלום, השנה בבית הספר של בתי יינתן חיסון נגד פפילומה לכיתות ח'. שמעתי רבות על תופעות לוואי של החיסון, וגם כי עלולים להיות נזקים בלתי הפיכים לאחר קבלת החיסון. קראתי גם שהחיסון תקף רק לחמש שנים. לאור כל המידע הנ"ל אני לא רוצה לאשר את החיסון לבתי, גם משום שהיא סובלת מבעיה בבלוטת התריס (תת תפקוד). רציתי לקבל את חוות הדעת של רופא ילדים ושל רופא נשים.

ד"ר אמיר קליבצקי, מומחה במחלות זיהומיות בילדים:

וירוס הפפילומה יכול לגרום בבנות לסרטן צוואר הרחם, והחיסון מיועד למנוע מצב זה. אין אמת בכך שהוא תקף ל-5 שנים בלבד. חיסון של שלוש מנות בסדר המומלץ אמור לתת כיסוי לכל החיים. אין מניעה לחסן בחיסון זה (כמו גם חיסונים אחרים) אנשים הסובלים מתת-פעילות של בלוטת התריס. המחקרים שכביכול מצביעים על תופעות לוואי לאחר החיסון נמצאו מוטים ביותר: מחקר אחד הצביע על הופעת מחלות אוטואימוניות כמו זאבת אדמנתית (לופוס) ודומיה בעקבות החיסון ב-6 נשים, חלקן שנים אחרי החיסון עצמו, ובכולן היו במצב של מחלה קודמת או נטייה מוגברת לחלות במחלות מסוג זה עקב המצאות מחלות אלה במשפחה. לא הצליחו להוכיח את הקשר הישיר בין החיסון עצמו למחלות אלה. וממילא, המדגם קטן מאוד ולא משמעותי סטטיסטית. מחקר שני קשר את החיסון להופעת תסמונת יתר-שחלתית ב-3 נשים, שתיים מהן אחיות. ברור כי לא ניתן להוכיח קשר כלשהו במדגם של 3 נשים. לעומת זאת, לפני מספר שנים, ה-CDC, שהוא הגוף האחראי בין היתר על חיסונים בארה"ב, עשה מחקר מעמיק ורב-משתתפים על חיסון הפפילומה. המחקר עקב אחר המשתתפות במשך שנים ומצא את החיסון יעיל ובטוח ביותר, ללא תופעות לוואי משמעותיות, למעט כאב מקומי באזור ההזרקה. לדעתי, החיסון הוא בטוח ויעיל וחבל "לפספס" את האפקט שלו.

החיסון נגד נגיף הפפילומה ניתן לבנים ולבנות כחלק מחיסוני השגרה בכיתה ח'. צילום: שאטרסטוק

האם יש הגבלת גיל לחיסון הפפילומה?

האם ניתן להתחסן נגד וירוס הפפילומה גם בגיל השלישי, לפחות באופן פרטי? אם לא, האם הסיבה היא ההנחה (המוטעית) שבגיל זה אין חיי מין, או ההשקפה שסכנה של מחלה קטלנית "לא חשובה" בגיל מבוגר?

ד"ר וקסלר שרגא, גניקולוג ומנתח בכיר:

אין מגבלה רפואית לגיל.

האם קונדום מגן מפני הידבקות בפפילומה?

שלום, לאחר שבדיקת פאפ יצאה לא תקינה, עשיתי בדיקת קולפוסקופיה והרופא אמר שיש לי וירוס פפילומה. הוא לא שלח לבדיקה נוספת ורק אמר לחזור לביקורת בעוד חצי שנה. הבנתי שאפשר להדבק/להדביק בוירוס הזה גם עם קונדום - האם זה נכון? אם אקיים יחסי מין בתקופה הזו עם קונדום, האם הפרטנר שלי יוכל להדבק? האם עלי להימנע מקיום יחסי מין (עם פרטנרים מתחלפים) עד שהוירוס יעבור?

ד"ר וקסלר שרגא, גניקולוג ומנתח בכיר:

הידבקות בוירוס אפשרית גם בעת קיום יחסי מין עם קונדום.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום