אחת ולתמיד: מה ההבדל בין צליאק לבין אי סבילות לגלוטן?

(4)
לדרג

כאבי בטן, שלשולים, ריבוי גזים ועוד, הם תסמינים העלולים להעיד על מחלת הצליאק. מצד שני, גם אי סבילות לגלוטן ("רגישות לגלוטן"), היא תופעה שעלולה לגרום בדיוק לאותם סימנים. אז מה ההבדל בין שתיהן? כתבה לרגל יום המודעות לצליאק (13.9)

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)
רופא גסטרואנטרולוג
053-2121343

בשנים האחרונות נראה כי יותר ויותר אנשים מעדיפים להימנע מגלוטן. אחת הסיבות המרכזיות המובילות להחלטה הזאת היא מחלת ה"צליאק" המאובחנת בקרב כאחוז מתוך האוכלוסייה הכללית, ומונעת מהחולים בה לאכול מזונות המכילים גלוטן. לעומת זאת, גם חלק ניכר מהאוכלוסייה הכללית הבריאה בוחר להוריד את הגלוטן מהתפריט, בגלל מה שמכונה "רגישות לגלוטן", או בשפה המקצועית "אי סבילות לגלוטן".

לרגל יום המודעות הבינלאומי למחלת הצליאק (13.9) פנינו אל ד"ר אורלי אישך-אדיב, מנהלת שירות גסטרואנטרולוגיה ותזונה ילדים במרכז הרפואי הלל יפה, שתסביר לנו כיצד ניתן להבדיל בין שני מצבים אלה.

מחלת הצליאק מאופיינת בתסמינים בולטים הקשורים לפעילות מערכת העיכול. צילום: שאטרסטוק

מה ההבדל בין צליאק לאי סבילות לגלוטן?

"צליאק היא מחלה הגורמת לנזק דלקתי ברירית המעי, לאחר 'מפגש' בין הגוף לבין הגלוטן – חלבון המצוי בדגנים כמו חיטה, שיפון ושעורה, הנפוץ במאכלים מסוימים כגון: לחם, פסטות, מאפים ועוגיות. בדרך כלל, מחלה זו מאופיינת בתסמינים בולטים הקשורים לפעילות מערכת העיכול: שלשול ממושך, כאבי בטן, ריבוי גזים ועוד. הסיבה לתסמינים אלה נובעת מכך שמחלת הצליאק למעשה גורמת לתגובה של מערכת החיסון בעת חשיפה לגלוטן - כאשר הגוף מזהה אותו כגורם בלתי רצוי, מה שגורם להפעלת המערכת החיסונית וכך ליצירת הליך דלקתי. כשמדובר בילדים, ניתן לחשוד בנוכחות צליאק במקרה שהילד אינו גדל ומתפתח בהתאם לעקומת הגובה, וכן כאשר הוא סובל מאנמיה כתוצאה ממחסור בברזל", מסבירה ד"ר אישך-אדיב.

"'אי סבילות לגלוטן' לעומת זאת, היא תופעה שאינה גורמת לנזק דלקתי למעי, אך עלולה לגרום לסימפטומים דומים מאוד לאלה שחווה אדם החולה בצליאק: שלשולים, גזים וכו'. בניגוד למחלת הצליאק, שלה כאמור השלכות בריאותיות חמורות, למי שסובל מאי סבילות לגלוטן לא צפוי נזק בריאותי משמעותי. כמו כן, התופעה אינה מתבטאת בבדיקות דם או בבדיקת ביופסיה".

ד"ר אישך-אדיב מסבירה שלצד אלה ניתן למנות גם אלרגיה לגלוטן, שקיימת בשכיחות נמוכה. במהלכה, בעת חשיפה לגלוטן, מתרחשות תופעות אלרגיות, כגון: פריחה או בצקת במקומות שונים בעור, שלעתים רחוקות מאוד עלולות להוביל לסכנת חיים.

"אלרגיה לגלוטן ניתן לאבחן בטסטים רלוונטיים לאלרגיה. גם בעטיה יש להימנע מגלוטן כמובן", מציינת ד"ר אישך-אדיב.

 

כיצד מתבצע האבחון לצליאק ולאי סבילות לגלוטן?

אחרי שהבנתם את ההבדל בין צליאק לבין רגישות לגלוטן, נותר לשאול - אז איך מאבחנים?

"כדי לאבחן צליאק, ראשית נדרש לבצע בדיקת דם. בדיקה זו בוחנת את נוכחותם של שני נוגדנים רלוונטיים בדם (אנטי TTG ואנטי EMA), שאיתורם יכול להעיד על מחלת צליאק או על נטייה לצליאק. ברוב הגדול של המקרים יהיה צורך בהמשך בירור באמצעות ביופסיה של המעי הדק על מנת לאבחן סופית את המחלה", מסבירה ד"ר אישך-אדיב.

"בכל מקרה, כדי לשלול צליאק, חשוב להתייעץ עם רופא גסטרואנטרולוג, על מנת שיוכל להמליץ על הצעד הבא."

אולם, שימו לב כי ייתכן שחלק מחולי הצליאק לא יסבלו מכל תסמין. למרות זאת, המחלה עדיין תגרום להם לנזק במעי בעת צריכת מזונות המכילים גלוטן. לכן, מאחר שמדובר במחלה עם מוטיב גנטי, בדרך כלל יומלץ לאנשים שלהם קרובי משפחה מדרגה ראשונה הסובלים מהמחלה, לבצע את הבדיקה גם כאשר אינם סובלים מתסמינים שיכולים להעיד על נוכחותה.

במידה שמאובחנת מחלת הצליאק, ההנחיה ברורה: להימנע לחלוטין ממוצרים המכילים גלוטן.

"לעומת זאת, אי סבילות לגלוטן היא מצב סובייקטיבי. במקרה הזה, הורדת גלוטן מהתפריט היא החלטה אישית, שעשויה בהחלט למנוע את הופעת התסמינים", היא מחדדת.

מתי כדאי להוריד מהתפריט מוצרים המכילים גלוטן?

רבים מחליטים להוריד את הגלוטן מהתפריט ובאופן כללי, נראה כי מדובר בסוג של "טרנד", שאינו בהכרח נובע בגלל נוכחות של צליאק. ד"ר אישך-אדיב מציעה לשקול צעד כזה, ולבצע אותו רק לאחר ייעוץ עם דיאטן מקצועי או רופא מומחה בתחום. "כשמסירים גלוטן מהתפריט, חשוב לוודא שמשלימים את הצריכה התזונתית הנדרשת באמצעות דגנים אחרים. בנוסף, חשוב להביא בחשבון שהסרת גלוטן מהתפריט בטרם ביצוע בדיקת דם לאיתור צליאק, עלולה לשבש את תוצאות הבדיקה, מאחר שהיא בוחנת את התהליכים המתרחשים בגוף לאחר חשיפה לחלבון הגלוטן".

כשמסירים גלוטן מהתפריט, חשוב לוודא שמשלימים את הצריכה התזונתית הנדרשת. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: "בעוד שצליאק היא מחלה הפוגעת ברירית המעי בעת צריכת מוצרים המכילים גלוטן, 'אי סבילות לגלוטן' היא תופעה שגורמת בעיקר לאי נוחות. בשני המקרים המטופל עשוי לסבול מתסמינים זהים, ביניהם: שלשולים, כאבי בטן, ריבוי גזים ועוד. במקרה שמופיעים סימפטומים אלה, מומלץ לגשת לאבחון אצל רופא גסטרו על מנת לשלול את נוכחות המחלה וכן להימנע לחלוטין ממוצרים המכילים גלוטן, באם המחלה אכן מאובחנת.
לעומת זאת, כאשר הבעיה נובעת מאי סבילות לגלוטן, ההחלטה להוריד מוצרים המכילים גלוטן מהתפריט היא אישית ונובעת מהרגשה סובייקטיבית של המטופל. כך או כך, חשוב להתייעץ עם דיאטן כדי לוודא שהתפריט מכיל את כל אבות המזון הדרושים בטרם ההחלטה על הסרת הגלוטן מהתפריט".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום