יום הצליאק הבינ"ל: לא תמיד חייבים ביופסיה כדי לאבחן

(0)
לדרג

בין 1-2 אחוזים מכלל האוכלוסייה מאובחנים כחולים בצליאק, מחלת הגורמת לנזק דלקתי ברירית המעי כתוצאה מחשיפה לגלוטן. איך ניתן לקבוע אם לילד יש צליאק, האם יש תרופה למחלה, ומהי התזונה המומלצת לחולים במחלה?

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

צליאק, הידועה בשמה העברי "כרסת", היא מחלת מעי, בה חשיפה לגלוטן (חלבון המצוי בדגנים מסוימים כמו בחיטה) גורמת לתגובה הרסנית של מערכת החיסון. אותה תגובה דלקתית גורמת לנזק ברירית המעי הדק, וכתוצאה מכך לא מתאפשרת ספיגה נאותה של רכיבי המזון", מציינת ד"ר אורלי אישך-אדיב, מנהלת שרות גסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים במרכז הרפואי הלל יפה.
בשנים האחרונות תפסה מחלת הצליאק תאוצה, הן מבחינת המודעות למחלה והן מבחינת יכולת האבחון. טרם הוכחו מחקרית הסיבות לנתונים ההולכים וגדלים של המאובחנים כרגישים לגלוטן, אך אחת ההשערות היא כי צריכה רבה יותר של מוצרי מזון מתועשים, שגורמת בשלבים מוקדמים של החיים לעלייה בחדירות של המעיים, עלולה לתרום להופעת המחלה - אך עדיין רב הנסתר על הנגלה בסיבות להופעת המחלה.

הנטייה הגנטית להתפתחות הרגישות לגלוטן קיימת בקרב לא מעט בני אדם. עם זאת, רק כ-30% (1-2 אחוזים מהאוכלוסייה) מתוכם יאובחנו כחולי צליאק. יש לציין, כי ישנן קבוצות סיכון עם נטייה לפתח צליאק בשכיחות גבוהה יותר, למשל: חולי סכרת מסוג 1, הלוקים בתסמונת דאון וכמובן קרובי משפחה דרגה ראשונה של חולי צליאק.

 הקפדה על תזונה ים תיכונית משפרת את תפקודה של המערכת החיסונית ויוצרת הגנה טובה יותר של הגוף. צילום: שאטרסטוק

מהם תסמיני המחלה וכיצד מאבחנים אותה?

ישנם מספר תסמינים שעשויים להעיד על קיומה של המחלה, החל משלשולים, כאבי בטן, עצירויות וכלה באנמיה, בעיות גדילה והתפתחות ועוד.

"במידה שהילד מתלונן על אחד ויותר מהסימפטומים שצוינו", מסבירה ד"ר אישך-אדיב, "הוא ישלח לבדיקת דם לאימות או לשלילת המחלה. בעבר היה נהוג לבצע ביופסיה כדי לקבוע בוודאות שהילד חולה בצליאק. בשנתיים האחרונות, במידה שיש תסמינים למחלה, יחד עם תוצאות בדיקות דם המראות ערכים גבוהים של נוגדנים ספציפיים למחלה (לפחות פי 10 מהנורמה בשתי בדיקות שונות), אין חובה לבצע ביופסיה כדי לאשר את קיומה של המחלה. מדובר בחידוש משמעותי, בפרט כשמדובר בילדים, שלמעשה מונע את ההליך הפולשני של לקיחת הביופסיה מהמעי הדק".

האם יש תרופה למחלת הצליאק?

למחלת הצליאק, כאמור, אין תרופה. הפתרון הוא אכילת מזון ללא גלוטן. "כפי שמומלץ לכלל האוכלוסייה - בריאים וחולים כאחד, יש להקפיד על תזונה נכונה עתירת פירות, ירקות וקטניות עם מינימום מזון מתועש, כך מומלץ גם לחולי צליאק. יש להשתדל לצמצם את צריכת המזון המתועש, כולל מוצרי מזון ללא גלוטן, ולהכביר במזונות עתירי סיבים ללא גלוטן, כמו פירות וירקות", מסבירה ד"ר אישך-אדיב.

עם זאת, מחקרים מראים כי חולי צליאק הינם בעלי סיכון גבוה לפתח השמנת יתר ואי סבילות לסוכר. אחת ההשערות לכך היא צריכת תזונה לא מאוזנת ועשירה בתחליפי גלוטן מתועשים במקום צריכה של מזונות עתירי סיבים ללא גלוטן.

"מכאן, שאחת הדרכים בהן ניתן למנוע את הבעיה היא הקפדה על תזונה ים תיכונית, עתירת ירקות וקטניות, לצד מוצרי מזון נוספים, בהם: בשר, דגים, מוצרי חלב, פירות, ירקות, קטניות ובכלל מזונות עתירי סיבים", מסכמת ד"ר אישך-אדיב, "כל אלו מסייעים לטפח את החיידקים הטובים במעי, וכתוצאה מכך משפרים את תפקודה של המערכת החיסונית ויוצרים הגנה טובה יותר של הגוף, הן מפני נזקי גלוטן במידה שהשתרבב לכלכלה בשוגג והן מפני תחלואה נלווית נוספת".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום