סוכרת: זהירות! הזנחה גורמת לסיבוכים קשים

(24)
לדרג

רמות הסוכר משתוללות, התרופות אינן מועילות ואתם אומרים לעצמכם "יהיה בסדר"? שימו לב: סוכרת היא מחלה קטלנית, העלולה לקצר משמעותית את תוחלת החיים שלכם ולגרום סבל ניכר. הקפדה על נטילת טיפול תרופתי חדשני תמנע סיבוכים

מאת: ד"ר עירית הוכברג

יוסף (שם בדוי), מורה בפנסיה בן 70 שאובחנה אצלו סוכרת לפני ארבע שנים, הגיע אלי לראשונה למרפאה מספר שבועות אחרי אשפוז. הוא סיפר שאחרי תקופה של חולשה וירידה ביכולת לבצע מאמצים, כמו עלייה במדרגות, הוא חווה אירוע מבהיל שבו הרגיש שקשה לו לנשום. אשתו הזמינה אמבולנס.

אחרי לילה לבן עם אשתו ובתו במיון, הוא אושפז בחדר טיפול מוגבר במחלקה פנימית למספר ימים, ובבדיקות שעבר במהלך האשפוז נמצאה אצלו הפרעה בפעילות הלב. יוסף סבל מאי ספיקת לב ומבצקת ריאות, הקשורה באי ספיקת הלב.

יוסף היה מופתע כי עד אז לא סבל מעולם מבעיות לבביות. הסברתי לו שמדובר בסיבוך שכיח בקרב חולי סוכרת, וכי עם טיפול נכון ניתן להפחית את הסיכון שלו לעבור שוב חוויה כה טראומטית.

חשוב לשמור על תקשורת פתוחה עם הרופא. צילום: שאטרסטוק

סוכרת: מגיפה עולמית, סיבוכים קשים

סוכרת, מחלה שבה יש רמות גבוהות של גלוקוז (סוג של סוכר) בדם (גלוקוז בצום 125 ומעלה או HbA1c מעל 6.5%), נחשבת למגיפה העולמית של תקופתנו. גם בישראל, 1 מכל 11 מבוגרים חולה בסוכרת.

סוכרת ניתנת לאבחון בבדיקת דם בצום לגלוקוז (ערך של 125 ומעלה), בבדיקת המוגלובין מסוכרר C1A (ערך של 6.5% ומעלה) או במדידת גלוקוז אקראית או אחרי העמסת סוכר (ערך של 200 ומעלה). אם התוצאה לא תקינה יש לחזור על הבדיקה על מנת לאשר את האבחנה.

הגלוקוז הגבוה בדם גורם לסיבוכים, ובהם פגיעה בפעילות הכליות העלולה להחריף עד כדי צורך בדיאליזה; פגיעה בעיניים העלולה להביא לעיוורון; ופגיעה בלב ובכלי הדם העלולה להסתיים בהתקף לב או באי ספיקת לב.

 

אבחון וטיפול מוקדמים מונעים סיבוכים קשים

כרופאה אנדוקרינולוגית, מומחית לטיפול בסוכרת, המטפלת בהרבה חולי סוכרת מאושפזים, אני פוגשת בכל יום אנשים כמו יוסף שכבר פיתחו את הסיבוכים. תמיד מתעוררת צביטה בלב נוכח הידיעה כי טיפול נכון מבעוד מועד היה עשוי למנוע את האשפוז ואת הירידה הקשה באיכות החיים, שנגרמת כתוצאה מהסיבוך.

סוכרת, כולסטרול ולחץ דם: משולש קטלני

בשעה שהרופא מטפל בסוכרת, הוא אינו חושב רק על איזון ערכי הגלוקוז, אלא על טיפול שיכול להפחית את סיבוכי המחלה. זו הסיבה לכך שרוב האנשים המתמודדים עם סוכרת יקבלו מהרופא שלהם שילוב של מרשמים והמלצות. כך, בין היתר: המלצה למעקב דיאטנית; ביצוע פעילות גופנית קבועה; ומרשמים למספר תרופות, שיאזנו את רמות הגלוקוז בדם, יפחיתו את לחץ הדם אם הוא גבוה, ויפחיתו את רמות הכולסטרול גם אם הוא אינו גבוה. הטיפול המשולב בכל המישורים, בעיקר אם מתחילים אותו מיד עם האבחנה, מפחית באופן מאוד משמעותי את ההופעה של הסיבוכים או התקדמותם.

איך מוכיחים שטיפול תרופתי מפחית סיבוכי סוכרת?

כחלק מהדרישות לצורך קבלת אישור לתרופה חדשה לסוכרת, רשויות הבריאות דורשות הוכחה לכך שהתרופה אינה מזיקה לחולי סוכרת שיש להם סיכון מוגבר למחלת לב או כבר חלו במחלת לב, ובפרט שאינה מגבירה סיכון להתקפי לב או לתמותה. כל תרופה נבדקת במחקר גדול, בהשתתפות אלפי חולים. בכל מחקר, מחלקים את המשתתפים לשתי קבוצות - קבוצת מטופלים שנוטלים את התרופה שנבדקת; וקבוצת מטופלים שנוטלים תרופת דמה. כלומר: תרופה שנראית זהה, אבל ללא החומר הפעיל (תרופת דמה נקראת גם "פלסבו"). לאחר מספר שנות טיפול, משווים החוקרים את מצב הנבדקים בשתי הקבוצות ומזהים את השפעת התרופה.

 

הדור החדש של הטיפולים: הפחתת הסיכון לסיבוכים בנוסף לאיזון רמות הסוכר

בשנים האחרונות, נכנסו לשימוש טיפולים חדשים לסוכרת, שלא רק משפרים את איזון הסוכר, אלא גם מפחיתים סיבוכים. במחקרים על התרופות החדשות, נמצא שחלקן לא רק מאזנות את הסוכרת, אלא גם מפחיתות את התפתחות הנזק שסוכרת גורמת לפעילות הכליות ולפעילות הלב. הממצא המעודד הוא שחלק מהתרופות נמצאו כמפחיתות את הנזק לפעילות הכליות ופעילות הלב גם בקרב אנשים שעדיין אין להם סימנים לנזק ("מניעה ראשונית") וגם בקרב אנשים, כמו יוסף, שכבר יש להם סימנים לנזק ("מניעה שניונית").

עם זאת, לא כל תרופה מתאימה לכל מטופל. בפרט יש לציין כי תרופות אלו רשומות בארץ רק לחולי סוכרת סוג 2, וחלק מהתרופות אינו מתאים למי שסובל מירידה משמעותית בתפקוד הכליות.

הטיפולים החדשים לסוכרת מהווים פריצת דרך, מאחר שלא פשוט לחזות מי יפתח את הסיבוכים ולא תמיד ברור בקרב מי מהמטופלים כבר נוצר נזק ללב, מכיוון שהבדיקה היסודית של תפקוד הלב (בדיקת אקו לב, הכוללת בין היתר הערכה של "תפקוד סיסטולי" ו"תפקוד דיאסטולי") אינה מבוצעת באופן שגרתי לכל חולי הסוכרת. מלבד הורדת רמות הגלוקוז וההגנה מהסיבוכים השכיחים של הסוכרת, הטיפולים גם משפרים את איזון לחץ הדם וגורמים לירידה במשקל.

 הטיפול המשולב בכל המישורים מפחית באופן משמעותי את ההופעה של הסיבוכים או התקדמותם. צילום: שאטרסטוק

תקשורת טובה עם הרופא: מפתח לטיפול איכותי

בעקבות פריצות הדרך שתוארו לעיל, ניתנה המלצה של ארגוני הסוכרת הבינלאומיים ושל המועצה הלאומית לסוכרת בישראל, למתן טיפולים אלה לחולי סוכרת עם פגיעה מוכחת בכליות או הפרעה בתפקוד הלב, כבר בשלב מוקדם בטיפול בסוכרת.

ארגוני קרדיולוגים בינלאומיים אף המליצו לתת תרופות מסוימות כמניעה ראשונית לאנשים עם סוכרת שיש להם גורמי סיכון נוספים, אף ללא מחלה לבבית מוכחת.

תחום הטיפול בסוכרת שופע התפתחויות ושיפורים. לכן, מומלץ לכל אדם שיש לו סוכרת להיות במעקב רפואי מסודר אצל רופא שמעודכן בחידושים. חשוב לשמור על תקשורת פתוחה עם הרופא, להבין את השיקולים שלו כשהוא ממליץ על תרופות, ומתוך ההבנה הזו להקפיד ליטול את הטיפול. שילוב מותאם של נטילת תרופות במועד הוא הטיפול הטוב ביותר לשמירה על תוחלת החיים ועל איכות החיים לצד המחלה.

לסיכום: סוכרת עלולה לגרום לסיבוכים קטלניים, ירידה בתוחלת החיים ופגיעה באיכות החיים. הקפידו לשמור על אורח חיים בריא הכולל תזונה בריאה, פעילות גופנית ושמירה על משקל תקין. אם חליתם בסוכרת, מומלץ להיות במעקב מסודר אצל רופא המעודכן בכל ההמלצות העדכניות לטיפול בסוכרת, לקחת את התרופות עליהן המליץ ובכך ליהנות מהטיפול האופטימלי והמעודכן ביותר.

 

ד"ר עירית הוכברג היא מומחית באנדוקרינולוגיה, סוכרת ורפואה פנימית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום