מהי התזונה שמפחיתה דיכאון בגיל מבוגר?

(0)
לדרג

מחקר חדש בדק את שיעורי ההימצאות של דיכאון בקרב קשישים, ואת הקשר שלהם לסוג התזונה. התוצאות בפנים

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

דיכאון בגיל הזקנה הוא מצב שכיח, העשוי להתבטא במכלול רבות של תופעות גופניות. כעת, מחקר חדש ביקש לבדוק האם יש קשר בין תזונה ים תיכונית (תזונה המתבססת בעיקר על רכיבים ממקור צמחי, דלה בשומן ובחלבון מהחי ועשירה בחומצות שמן בלתי רוויות, פחמימות מורכבות, סיבים תזונתיים, מינרלים וויטמינים) לבין הסבירות להופעת דיכאון.

תוצאות המחקר הוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Psychiatric Association.

מה כלל המחקר?

מטרת המחקר הייתה לבחון את שיעורי ההימצאות של דיכאון בגיל מבוגר והקשר האפשרי עם הקפדה על דיאטה ים-תיכונית וגורמי סיכון אחרים.

במחקר השתתפו 154 משתתפים, בגיל ממוצע של 71 שנים. המשתתפים מילאו שאלון אנונימי ששימש להערכת מאפיינים סוציו-דמוגרפיים, קליניים ותזונתיים וכן כדי לבחון את אורחות חיים של המשתתפים.

מדד Geriatric Depression Scale שימש במחקר לבדיקת סקר לתסמיני דיכאון, ומדד Athens Insomnia Scale שימש להערכת הקשר ולכימות נוכחות הפרעות שינה. היענות לדיאטה ים-תיכונית נקבעה באמצעות מדד MedDietScore.

הקפדה על דיאטה ים תיכונית עשויה לספק הגנה מפני תסמיני דיכאון בגילאים מתקדמים. צילום: שאטרסטוק

מהם הנתונים העולים מן המחקר?

  • החוקרים מדווחים כי ב-1.3% מהמשיבים (2 משתתפים), היענות לדיאטה ים-תיכונית הייתה נמוכה. ב-64.3% מהמשיבים (99 משתתפים) ההיענות הייתה מתונה וב-34.4% מהמשיבים (53 משתתפים) נרשמה היענות גבוהה.

  • 3% מהמשיבים (116 משתתפים) לא סבלו מדיכאון, 21.4% (33 משתתפים) סבלו מדיכאון בדרגה בינונית ו-3.2% (5 משתתפים) סבלו מדיכאון חמור.

  • 1% מהמשיבים (108 משתתפים) לא סבלו מבעיות שינה, אך קרוב לשליש (46 משיבים) סבלו מאינסומניה.

  • דיכאון היה נפוץ יותר בנשים מגברים (14.3% לעומת 3.2%) ובאלו עם רמת השכלה נמוכה יותר ורמת הכנסה נמוכה יותר, כמו גם אלו עם מחלות רקע אחרות.

מהן תוצאות המחקר בנוגע להשפעת התזונה על דיכאון?

  • מניתוח הנתונים עלה כי כל עלייה של יחידה אחת בצריכת ירקות לוותה בירידה של 20% בסבירות להתפתחות דיכאון.

  • לכל ירידה של יחידה אחת בצריכת עוף, הסבירות להתפתחות דיכאון הייתה נמוכה ב-36%.

  • לכל ירידה של יחידה אחת בצריכת אלכוהול, הסיכוי לדיכאון היה נמוך ב-28%.

מהן מסקנות המחקר?

ממצאי המחקר תומכים בכך שקיימת שכיחות גבוהה של דיכאון בקרב מבוגרים ומעידים על קשר הדוק עם מספר גורמי סיכון. כמו כן, מתוצאות המחקר עולה כי הקפדה על דיאטה ים תיכונית עשויה לספק הגנה מפני תסמיני דיכאון בגילאים מתקדמים.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום