מחלות ראומטיות בילדים: 8 עובדות שחשוב לדעת

(8)
לדרג
תוכן מקודם

רוב האנשים חושבים שמחלות ראומטיות הן נחלן של מבוגרים בלבד, אבל למעשה גם ילדים עלולים לסבול מהן ואפילו באופן קשה יותר. חשוב לדעת: אבחון וטיפול מהיר ישפרו את איכות החיים של החולים וימנעו נזק בלתי הפיך

רופא ילדים
09-7650814

מחלות ראומטיות בגיל הילדות הן מחלות המערבות את מערכת השריר והשלד ואת רקמות החיבור. המחלות הראומטיות השכיחות והבולטות בגיל הילדות הן: דלקת מפרקים כרונית אידיופאטית של גיל הילדות (דמ"א), זאבת (לופוס), דלקת שרירים של גיל הילדות, דלקות כלי דם ומחלות אוטו-אינפלמטוריות (כלומר, מחלות דלקתיות עצמיות, כגון: קדחת ים תיכונית משפחתית, ותסמונת פאפא). בנוסף, בקרב ילדים שכיחים גם כאבי שלד שאינם דלקתיים, כמו למשל כאבי גפיים הנובעים מתסמונת גמישות יתר שפירה, כאבי גדילה, או תסמונות כאב.

דלקת מפרקים כרונית פוגעת בילדים מתחת לגיל 16. צילום: שאטרסטוק

8 עובדות על מחלות ראומטיות בגיל הילדות:

1. כ-3,000 ילדים בישראל חולים בדלקת מפרקים אידיופאטית (דמ"א). דלקת כרונית זו פוגעת בילדים מתחת לגיל 16 (היא עשויה להימשך חודשים עד שנים). הסימנים המחשידים לדלקת מפרקים כרונית הם: נפיחות מפרקית מעבר לשבועיים, קושי בהליכה בבוקר - נוקשות בוקר, כאב מתמשך במפרק או הפחתת שימוש בגפה.

2. הטיפול המקובל כיום בדלקת מפרקים אידיופאטית כולל מגוון תרופות נוגדות דלקת, סטרואידים להזרקה תוך-מפרקית ותרופות ביולוגיות חדישות. טיפולים אלו מאפשרים להגיע להפוגה במצב המחלה ברוב המכריע של המטופלים. שיתוף הילד והוריו במחלה ובטיפול בה, בדרך המותאמת לגיל הילד, הוא חלק מהגישה הטיפולית ההוליסטית, שמתייחסת לא רק לטיפול התרופתי אלא גם למצב הפסיכו-ביולוגי של החולה. כאשר משיגים הפוגה במחלה כרונית, משיגים במקביל התפתחות פיזית וחברתית תקינה, המאפשרת לילד ומשפחתו להמשיך לקיים אורח חיים רגיל.

3. בכל הקשור למחלות ראומטיות בילדות, האבחון המוקדם הוא מאוד חשוב. איחור באבחון עלול להוביל לנזק קבוע, המתבטא בפגיעה בטווח התנועה של המפרק. במקרים של מחלה מערכתית, תיתכן השפעה על הגדילה וכן השפעה על התפקוד  הפיזי, החברתי והנפשי של הילד.

4. כ-2,000 ילדים ישראלים חולים בקדחת ים תיכונית שהיא מחלה אוטו-אינפלמטורית שכיחה בישראל. המחלה מתבטאת בהתקפים חוזרים של חום, בליווי כאב בטן עז, או כאב בקרום הריאות, או דלקת במפרק. בילדים קטנים יתכנו התקפי חום בלבד. מנגנון המחלה הוא ידוע ובמקרים העמידים לטיפול המקובל, ניתן לטפל בתרופה ביולוגית.

5. תסמונת פי פאפא (PFAPA) היא מחלה המתאפיינת באירועי חום חוזרים מדי 3-4 שבועות, דלקת שקדים (שאינה זיהומית), הגדלת בלוטות צוואריות, אפטות בפה, ועוד. מתן מנה בודדת של סטרואידים מסיימת את ההתקף מיידית, ומאפשרת אורח חיים תקין.

פי פאפא מתאפיינת בהתקפי חום חוזרים כל 3-4 שבועות. צילום: שאטרסטוק

6. בקרב כ-10% מהילדים קיימת תופעה של גמישות יתר, כלומר טווחי תנועה מוגברים בחלק מהמפרקים. כאשר מתלווה לממצא זה תלונות של כאבי רגליים המתגברים לאחר מאמץ, ובבדיקה הפיזיקלית מגלים חולשת שרירים יחסית של שרירי הירכיים, נקבעת האבחנה של תסמונת גמישות יתר שפירה. באמצעות הדרכה מתאימה לתרגילי חיזוק שרירים ניתן להגיע לשיפור הכוח השרירי, ובעקבותיו לחלוף התסמינים.

7. פיברומיאלגיה שייכת לקבוצת תסמונות הכאב. זו תסמונת כאב אידיופאטית, הנובעת מסיבה לא ידועה. המשמעות המילולית של המונח "פיברומיאלגיה" היא "כאב ברקמות החיבור ובשרירים". לא מדובר במחלה דלקתית או אוטואימונית. התסמונת היא כרונית ומתאפיינת בכאבי שרירים ושלד מפושטים בכל חלקי הגוף. הטיפול בפיברומיאלגיה מבוסס בעיקרו על פעילות אירובית מסודרת וקבועה, בשילוב טיפול פסיכולוגי ולעיתים גם תרופתי. הפרוגנוזה בגילאי הילדות טובה בהרבה מאשר בגיל המבוגר. המרכיב העיקרי בהצלחת הטיפול ובפרוגנוזה הטובה הוא מידת מחויבות החולה ומשפחתו למשלב הטיפול.

8. 10-20 אחוז מהילדים חווים כאבי גדילה, שהסיבה להם אינה ידועה. הכאב מתבטא בעיקר בגפיים התחתונות, ומופיע בצורה התקפית כאירועים קצרים הנמשכים בדרך כלל 5-30 דקות בעוצמה עזה, עד להפסקה עצמונית. הכאבים מופיעים יותר בשעות הערב ואף מעירים מהשינה. הטיפול כולל הסבר על מהות התופעה, ובמיוחד הרגעה כי מדובר בתופעה שפירה שתחלוף תמיד במהלך הזמן. בעת התקף ניתן לנסות ולהקל בעזרת מסאז' מקומי ותרופות נוגדות כאב.

פרופ' יוסף עוזיאל, מנהל היחידה לראומטולוגיה ילדים, מרכז רפואי מאיר.

עמותת עינבר מובילה מדי שנה את המודעות למחלות ראומטיות בישראל.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום