פוריות בגיל 40 פלוס: סיכויים קלושים מיום ליום

(0)
לדרג
תוכן מקודם

כלי התקשורת מלאים בסיפורים על נשים שהצליחו להרות אחרי גיל 44. חשוב לדעת: מדובר במקרים מאוד נדירים, שאינם מלמדים על הכלל. מחקרים מקיפים דווקא מראים כי הסיכוי של נשים מבוגרות להיכנס להריון מהביציות של עצמן מאוד נמוך

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-9977229 (מספר מקשר)

נשים רבות מעדיפות לדחות את ההורות לעשור החמישי לחייהן, בעקבות קריירה תובענית, קושי במציאת בן זוג או כל סיבה אחרת. רבות מהן אינן מודעות לכך שהמסע למימוש האימהות בשלב זה בחייהן עלול להיות קשה ומתיש, ולעיתים אף להסתיים במפח נפש. תוחלת החיים אמנם מצויה בעלייה, אך למרבה הצער פוריות האשה נמצאת בירידה, ככל שעולה הגיל.

אחרי גיל 40, סיכויי האשה להשיג הריון טבעי פוחתים באופן משמעותי. צילום: שאטרסטוק

באיזה גיל מתחיל תהליך הירידה בפריון?

החל משנות ה-30 הפוריות הולכת ויורדת. אחרי גיל 35 חלה ירידה משמעותית יותר בפוריות. ובשלב הבא, אחרי גיל 40, סיכויי האשה להשיג הריון טבעי פוחתים באופן משמעותי. מסיבה זו, מופנות מרבית הנשים בגיל זה (40 פלוס) לטיפולי הפריה חוץ גופית.

מהי הסיבה לירידה בפוריות?

יש מספר סיבות לירידה בפוריות. בראש ובראשונה, מספר הביציות הולך ופוחת. למעשה, מספר הביציות המקסימלי של האשה הוא בלידתה. כאשר אשה נולדת, יש לה מיליון ביציות. כשהיא מגיעה לגיל הפוריות (גיל 12-13) נותרות לה בגוף 400,000 ביציות. בכל מחזור, "הולכות לאיבוד" כ-50 ביציות. כשהאשה מגיעה לגיל בו היא רוצה להרות, מספר הביציות כבר נמוך באופן משמעותי.

סיבה נוספת לקושי להרות בגיל מבוגר היא הירידה באיכות הביציות. ככל שעולה גיל האשה, מתרבות המוטציות בחומר הגנטי של הביציות. לכן, גם כשהן מצליחות להרות, בחלק גדול מהמקרים ההריון אינו תקין ומסתיים בהפלה או בעובר לא תקין.

גם גורמים סביבתיים כגון קרינה, עישון ומחלות רקע שונות, משפיעים על הפוריות. יש גם סיבות גנטיות שגורמות לירידה בפוריות בגיל מוקדם.

 

איך הפרסומים בכלי התקשורת על לידות מאוחרות מסתדרים עם הטענות לירידה בפוריות?

במקרים רבים, נשים שנכנסו להריון בגיל מבוגר נעזרות בתרומת ביצית. כלומר: ההריון אינו מושג מביצית שלהן, אלא מתרומת ביצית של אשה צעירה יותר. איננו טוענים כי הריון בגיל מבוגר כלל אינו אפשרי, אלא כי הסיכויים לכך נמוכים מאוד. לכן, ייתכן שאשה תצליח להרות וללדת בגיל מבוגר, אך מדובר במקרים ספורים שאינם מעידים על הכלל.

הריונות קליניים בשיעור 12% בטווח הגיל 40-42. צילום: שאטרסטוק

איך ניתן להתמודד עם הירידה בפוריות, במקרה שהאשה אינה מעוניינת להיכנס להריון בגיל צעיר?

האפשרויות הניצבות בפני האשה הן שימור פוריות, בעזרת הקפאת ביציות או הקפאת עוברים; ובנוסף, טיפולי פוריות כגון: הזרעות, גירוי הורמונלי חלש יחסית, ובשלב מתקדם בזריקות הורמונליות להגברת הביוץ והחדרת זרע. אם שיטות אלה אינן מועילות, ניתן להיעזר בהפריה חוץ גופית.

חשוב להדגיש כי טיפולי פוריות אינם מבטיחים הריון. אחוזי ההצלחה יורדים עם העלייה בגיל האשה. על סמך מאמר שפורסם לאחרונה ע"י קבוצת מחקר מקוריאה, ומסכם 2,362 מחזורי טיפול של נשים בגיל 40 ומעלה, ולפי נתוני המסד הלאומי לטיפולי הפריה חוץ גופית, המסכמים כ-36,000 מחזורי IVF שבוצעו בישראל בשנת 2016 - שיעור ההריונות הקליניים בגיל 41 עומד על 14.7%; שיעור הלידות עומד על 7.4%.

נתוני ההצלחה יורדים בגיל 45 ל-2.7% הריון קליני ו-0.7% לידות. שיעור ההפלות עולה בשנים אלה במקביל מ-47.9% ל-75%!

חשוב לציין שהנתונים האלה מתייחסים אך ורק למחזורים בהם התבצעה החזרת עוברים לרחם. במקרים בהם נלקח בחשבון הסיכון שהמחזור יבוטל עוד לפני שאיבת הביציות, בשל חוסר תגובה להורמונים, שלא יתקבלו ביציות בשאיבה או שלא ייווצרו עוברים שניתן להחדירם לרחם - סיכויי הלידה נמוכים אף יותר!

על פי נתוני המסד הלאומי הישראלי, בשליש ממחזורי הטיפול שבוצעו בישראל בשנת 2016, גיל המטופלות היה מעל 40. מתוך כלל המחזורים שהסתיימו בהחזרת עוברים לרחם, הושגו הריונות קליניים בשיעור 12% בטווח הגיל 40-42; מעל גיל 43 הרו 4.9% בלבד.

לסיכום: פוריות האשה נמצאת במגמת ירידה רצופה, החל משנות ה-30 לחייה. מגיל 40 ואילך, הסיכויים להריון טבעי ותקין פוחתים באופן משמעותי. נשים המעוניינות להרות בגיל מאוחר מופנות ברוב המקרים לטיפולי הפרייה. שיעור ההצלחה של הטיפולים ניצב על אחוזים ספורים בלבד. לכן, מומלץ כי נשים המעוניינות לדחות את הכניסה להריון לגיל מבוגר יותר, ייעזרו בשיטות לשימור פוריות, כגון הקפאת ביציות.

ד"ר משה רויבורט, מומחה לגניקולוגיה ופריון, מנהל המרכז לבריאות האישה בת"א, מכבי שירותי בריאות.

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת zap doctors.

ד"ר רויבורט משה
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום