בעיות חניכיים: לא רק מטרד אסתטי

(0)
לדרג
תוכן מקודם

צחצחתם שיניים וגיליתם דימום קל על המברשת או בכיור? אל תתעלמו! בעיות חניכיים בלתי מטופלות עלולות להחמיר, לגרום לאובדן שיניים ובמקרים קשים גם למחלות לב, מאחר שחיידקי הפלאק מגיעים לאיברים פנימיים באמצעות מחזור הדם

טיפולי שיניים
02-6507700

בעיות חניכיים הן הבעיות הנפוצות ביותר בחלל הפה ונגרמות בעיקר כתוצאה מהיגיינת פה לקויה. בעיות חניכיים שאינן מטופלות עלולות להביא לצורך בטיפולים כירורגיים מורכבים. במקרים חריגים, בעיות חניכיים אף עלולות לגרום למחלות נוספות באיברים הפנימיים (בין היתר, מחלות לב!).

 

מהי המשמעות של היווצרות בעיות חניכיים?

רבים חושבים בטעות כי בעיות חניכיים הן בעיות קלות, אך בעיות חניכיים הן למעשה "רק" סימפטום להצטברות של פלאק (חיידקים ופטריות) בחלל שבין השן לבשר של החניכיים. מעבר לפגיעה של חיידקי הפלאק בחניכיים, בשיניים ובשורשי השיניים, הם עלולים לפגוע גם בבריאות של כל חלל הפה ואף לחדור למחזור הדם ולגרום נזק בריאותי לאיברי גוף אחרים.

דימום מהחניכיים, בד"כ בעת צחצוח השיניים, יכול להעיד על בעיה בחניכיים. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים לבעיות חניכיים?

90% מבעיות החניכיים נגרמות כתוצאה מהיגיינה לקויה של חלל הפה ואי הקפדה על הסרת אבנית בתדירות בין 3-2 פעמים בשנה. עם הזמן, מצטברת על השן שכבת אבנית דקה ש"לוכדת" אליה חיידקים ופטריות. זוהי למעשה שכבת הפלאק.

בנוסף לתהליך הטבעי של הצטברות אבנית על השן, קיימים גורמים נוספים המאיצים את התהליך וגורמים נזק לשיניים ולחניכיים. כך, למשל: עישון, אלכוהול ושתיית משקאות מוגזים, שבהם יש כמות גדולה של סוכר שחודרת אל תוך החניכיים וגורמת לעששת שיניים ולעששת שורשים.

אנשים המטופלים בתרופות שונות, כגון: חולי אפילפסיה, חולי סרטן, סוכרת ויתר לחץ דם - חייבים לדאוג לבריאות הפה ולהיגיינת הפה בצורה קפדנית אף יותר, שכן התרופות האלה ומצב הבריאות שלהם משפיעים אף הם על בריאות החניכיים ועלולים לגרום לבעיות חמורות ואגרסיביות יותר מאשר בעיות חניכיים של אדם בריא.

בעקבות הצטברות שכבת פלאק על השן, החניכיים שעוטפות אותה "בורחות" (נסוגות) לאזור של קיר שן נקי, וכך למעשה מתרחש עם הזמן "גלגל" נסיגת חניכיים: הצטברות פלאק - החניכיים נסוגות למקום נקי - פלאק נוסף מצטבר על קיר השן שנחשף וכך הלאה. אם לא עוצרים את הגלגל הזה בזמן, עלולים להגיע למצב שהחניכיים נסוגות עד כדי כך, שלא נשארו כמעט חניכיים מסביב לשן, מה שמשפיע על יציבות השן וגורם לתזוזה של השיניים.

ככל שמאבחנים בעיית חניכיים בשלב מוקדם יותר ומטפלים בה במועד, כך יש סיכוי גדול יותר שניתן יהיה להציל את השן (למשל: באמצעות סתימת שורש). לעומת זאת, ככל שהטיפול מתעכב (בדרך כלל בין שנה לשלוש שנים) - המצב מחמיר ועלול להוביל לכך שיהיה צורך בטיפולים כירורגיים מורכבים, החל מעקירת השן והשתלת שתל ועד לצורך בהשתלת עצם, השתלת חניכיים וטיפולים מורכבים נוספים.

 

מהם הסימפטומים המעידים על בעיית חניכיים?

בעיית חניכיים עלולה לבוא לידי ביטוי במספר דרכים:

  • ריח פה בלתי נעים;

  • הופעה נראית לעין של כתמים שחורים על קיר השן, שמעידים על הצטברות של אבנית או פלאק;

  • תחושת כאב בחניכיים (בד"כ בעת אכילת מתוק);

  • דימום מהחניכיים (בד"כ בעת צחצוח השיניים);

  • חניכיים בגוון אדום/כתום - חניכיים בריאות הן בצבע ורוד. חניכיים בגוון כתום או אדום עלולות להעיד על דלקת;

  • נפיחות בחניכיים;

  • זיזה בשיניים (Type 3) - תזוזה חמורה של השיניים, המחייבת התערבות רפואית, כפי שיורחב בהמשך.

כיצד ניתן למנוע נסיגת חניכיים?

כאמור, אחד הגורמים העיקריים לנסיגת חניכיים הוא חוסר הקפדה על הסרת אבנית מהשן. לכן, כדי למנוע זאת, חשוב מאוד להקפיד לבקר אצל שיננית/ רופא שיניים לפחות 3-2 פעמים בשנה, לצורך הסרת האבנית.

עם זאת, לביקור השגרתי אצל רופא השיניים יש חשיבות רבה נוספת, מעבר למניעת הצטברות הפלאק, שלמרבה הצער רבים אינם מודעים אליה - בדיקת מצב נסיגת החניכיים!

כיצד ניתן לבדוק את מצב נסיגת החניכיים?

במהלך הגעה לניקוי אבנית שגרתי, חשוב מאוד לוודא שרופא השיניים יבדוק גם את גובה החניכיים המדויק, מסביב לכל אחת מהשיניים. בבדיקה זו, מודד הרופא את גובה החניכיים בארבעת הצדדים של כל שן בנפרד ובודק האם השן עומדת במקום הנכון או שהיא מתחילה "לרדת", מה שמהווה סימן אזהרה לכך שמתרחשת נסיגת חניכיים.

נסיגה של 2-1 מ"מ נחשבת טבעית, אך נסיגה של 3 מ"מ ומעלה מעידה על בעיית חניכיים המחייבת טיפול.

חניכיים בריאות הן בצבע ורוד, לא אדום. צילום: שאטרסטוק

ומה בנוגע לתזוזת שיניים?

בנוסף למדידה של מצב החניכיים, בודק רופא השיניים גם האם יש תזוזה (זיזה) של השן ובאיזו רמה:

  • זיזה Type 1 - תזוזת שן מאוד נמוכה, הקיימת באופן טבעי בכל השיניים ואינה מהווה מקור לדאגה. במצב זה, ניתן להזיז את השן רק באמצעות כלים ייעודיים של רופא השיניים.

  • זיזה Type 2 - במצב זה, רופא השיניים יכול להזיז מעט את השן באמצעות היד, אך מדובר בתזוזה קלה בלבד. מצב זה מעיד על כך שמתחילה נסיגת חניכיים וחשיפת עצם ועל כך שיש לבצע טיפול לניקוי פלאק מהשורש.

  • זיזה Type 3 - זהו מצב חמור ובעייתי יותר, שבו גם המטופל יכול להרגיש את תזוזת השיניים במהלך אכילה או באמצעות היד.

 

מהו הטיפול המומלץ לבעיות חניכיים?

אופן הטיפול תלוי בסוג הבעיה ובחומרתה:

  • במקרים קלים - מבצעים ניקוי אבנית ושטיפת פה במשך שבוע. אם יש צורך, ניתן גם טיפול באנטיביוטיקה.

  • במקרים מורכבים - מבצעים ניקוי אבנית עמוק תחת הרדמה, או הקצעת שורש (ניקוי האבנית שהצטברה מתחת לחניכיים).

  • במקרים קשים - שבהם לא ניתן לעצור את נסיגת החניכיים באמצעות טיפולים אלה - יש צורך בטיפול כירורגי, בהתאם לחומרת המצב: עקירת שן והעמסת שתל במקומה, השתלת עצם או השתלת חניכיים.

לסיכום: כדי להימנע מבעיות חניכיים, העלולות לגרום נזק רב, חשוב מאוד להקפיד על היגיינת הפה ועל ניקוי אבנית לפחות 3-2 פעמים בשנה. הזנחה של היגיינת הפה עלולה לדרדר את המצב, להוביל לצורך בטיפולים כירורגיים מורכבים, כואבים ויקרים; ובמקרים קיצוניים, אף לגרום לבעיות בריאות נוספות.

ד"ר נזאר הלסה הוא רופא שיניים.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום