סובלים מכאבי מפרקים? כך תדעו אם כדאי לגשת לראומטולוג

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אם אתם סובלים מכאבי מפרקים, בעיקר כאלה המחמירים בעת מנוחה ומלווים בקשיון, כדאי שתמהרו לתאם ייעוץ אצל ראומטולוג. החדשות הטובות: כיום, באמצעות אבחון נכון, ניתן להתאים לחולה טיפולים זמינים ומתקדמים, שיכולים לסייע באופן ניכר בשיפור התסמינים ובטיפול במחלה

רופא ריאומטולוג
053-7003390

דלקת בגיד, בעיות מפרקים ואפילו כאבי גב, עלולים להעיד על בעיה הדורשת אבחון אצל ראומטולוג, ולא בהכרח אצל אורטופד. אילו בעיות שכיחות נכללות בתחום ומתי כדאי לגשת לאבחון? מדריך

מהי ראומטולוגיה?

מדובר בתת-התמחות ברפואה הפנימית, העוסקת בדלקות מפרקים ובכאבים ברקמות הרכות, לרבות כאבי שרירים ודלקות בגידים. תחום הראומטולוגיה מאגד בתוכו כ-200 מחלות שונות, חלקן בעלות רקע אוטואימוני, כלומר מחלות הנובעות משיבוש במערכת החיסון, ביניהן: דלקת מפרקים שגרונית (ראומטואידית), לופוס (זאבת), סקלרודרמה (טרשת העור) ועוד.

קבוצה נוספת בתחום מתייחסת למחלות הדלקתיות של עמוד השדרה, כגון: "אנקילוזינג ספונדיליטיס", דלקות הכרוכות בפסוריאזיס, דלקות מפרקים הכרוכות במחלות מעיים דלקתיות (קרוהן וקוליטיס) ודלקות ראקטיביות, הנובעות מתגובה חיסונית לזיהום במערכת העיכול או במערכת השתן. בנוסף, קבוצת המחלות כוללת דלקות מפרקים הנגרמות משקיעה של גבישים (קריסטלים), כמו "גאוט" (שיגדון) וכונדרוקלצינוזיס - שקיעת גבישים.

כמו כן, ראומטולוגיה עוסקת באוסטאואטריטיס - שחיקת סחוסים. חשוב לציין שבמחלה זו ישנה חפיפה מסוימת בין תחום הראומטולוגיה לבין אורתופדיה.

 

שכיחות יותר בקרב נשים. צילום: שאטרסטוק

מי סובל מזה?

המחלות הראומטולוגיות האוטואימוניות, מופיעות אצל אנשים בכל הגילים, אך הן שכיחות יותר בקרב נשים.

 

מהם הסימפטומים המחשידים למחלות ראומטולוגיות?

הסימפטומים המחשידים לדלקת מפרקים, הינם כאבי מפרקים, תחושת נוקשות במפרקים, כאבים ליליים שמעירים את החולה, נפיחות במפרקים ולעיתים גם אודם וחום במפרקים.

כיצד מתבצע האבחון?

האבחון נעשה באמצעות בדיקה קפדנית, הכוללת בדיקות הדמיה של מפרקים ואברים רלוונטיים, וכן בדיקות מעבדה הכוללות מדדים של דלקת בדם כמו שקיעת דם, CRP (מדד של דלקת) ומגוון נוגדנים, שנוכחותם מסייעת באבחון המחלה הספציפית.

כמו כן, חשוב להכיר גם את ההיסטוריה המשפחתית, שכן לגנטיקה יש חשיבות במחלות אלו. למעשה, לא נדיר למצוא חולים שבמשפחתם קרובי משפחה נוספים הלוקים במחלות אוטואימוניות שונות.

חשוב לציין, כי הסימפטומים והבדיקה מתייחסים לא רק למפרקים אלא לכלל האיברים, היות שמחלות אלה הינן מחלות סיסטמיות, כלומר – הן עשויות לערב מספר אברים כמו כליות, לב מוח, ראות ועוד. לכן, חשוב להביא בחשבון שככל הנראה האבחנה לא תעשה בביקור הראשון, מאחר שהממצאים אינם מתייחסים רק למפרקים. כך, חולה שמגיע לרופא עם דלקת במפרקים, לעיתים יאלץ להמתין בסבלנות עד לאיסוף הנתונים הקליניים והמעבדתיים, שיאפשרו לאבחן את סוג המחלה הקלינית ממנה הוא סובל.

 

כיצד ניתן להבדיל בין בעיות אורתופדיות לבין מחלות ראומטולוגיות?

כאבי גב מכניים מוכרים יותר, שייכים לתחום האורתופדיה. ניתן לזהות אותם כאשר הם משתפרים בעת מנוחה וכואבים יותר בעת מאמץ. לעומת זאת, כאבי גב בעלי אופי דלקתי, לרוב מופיעים דווקא בשעות הלילה ובעת מנוחה, ומשתפרים במהלך היום בעת הפעלת הגוף. במקרים כאלה, יש לפנות לייעוץ אצל ראומטולוג.

 

מהן דרכי הטיפול החדשות בתחום?

הטיפול במחלות ראומטולוגיות התקדם באופן משמעותי ב-20 השנים האחרונות, עם התפתחות הרפואה ושילובן של אופציות טיפוליות חדשות. בשלב הראשון, הבסיס לטיפול כולל שימוש בתרופות נוגדות דלקת שאינן כוללות סטרואידים, או לחילופין – כאלה שכן כוללות. כמו כן, ניתן להציע לחולה מגוון תרופות הפועלות לטווח ארוך ומדכאות את הדלקת ואת התדרדרות המחלה.

החידוש הגדול בטיפול במחלות אוטואימוניות, הינו פיתוח של מגוון תרופות ביולוגיות, אשר פועלות על מרכיבים דלקתיים במערכת החיסון. תרופות אלה למעשה שינו את הפרוגנוזה של חולי דלקות המפרקים. כמו כן, ישנה חשיבות גם לטיפולים בתחום הרפואה המשלימה כגון: הידרותרפיה ופיזיותרפיה, שבהחלט יכולים לסייע בשיפור תסמיני המחלה.

חלק מהמחלות עלולות להחמיר במהלך ההריון. צילום: שאטרסטוק

מה לגבי נשים בהריון?

חשוב לציין שחלק מהמחלות שצוינו עלולות להחמיר במהלך ההיריון ואף לסכנו. בנוסף, חשוב לדעת שמגוון תרופות לטיפול במחלות אלה, אסורות לשימוש בעת ההיריון ובהנקה. לפיכך, חשוב מאוד להתייעץ עם ראומטולוג לגבי טיפול מתאים, לפני הכניסה להריון, במהלכו ובתקופת ההנקה, ולהיות במעקב רציף של ראומטולוג בנוסף לגניקולוג.

 

לסיכום: המחלות הראומטולוגיות כרוכות בסבל ובכאב, ועלולות לגרום גם לנזק למפרקים. כתוצאה מכך, עלולה להיגרם פגיעה ניכרת באיכות החיים ובתפקוד החולה. למרבה המזל, כיום קיימים טיפולים חדשניים שביכולתם לסייע לחולה באופן משמעותי בטיפול במחלה, בהקלת הכאבים ובשיפור איכות החיים.

פרופ' דן בוסקילה הוא מומחה לראומטולוגיה ורפואה פנימית

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום