ויטמין D בהריון: האם זה באמץ נחוץ?

(8)
לדרג

אחרי שנים שבהן המליצו ארגוני הבריאות לנשים בהריון לצרוך ויטמין D, בא מחקר חדש וטורף את הקלפים

מאת: ד"ר מעין איתן וד"ר גיא טופז

חומצה פולית, ברזל, אומגה 3, הרבה מים, מעט קפה, בלי אלכוהול ובלי סושי – הריון הוא תקופה רוויות איסורים קולינריים וציוויים רפואיים. אחד החשובים שבהם הוא נטילת ויטמין D, אותו ויטמין שנוצר בעור בעת חשיפה לשמש ישירה. אלא שקרינת השמש המזיקה, ומציאות החיים של רובנו (מי אמר 9 שעות במשרד?) גורמים לנו להימנע משמש, עד שנוצר מחסור בוויטמין. בשל כך ממליץ ארגון הבריאות העולמי לנשים בהריון לצרוך מדי יום ויטמין D. למעשה הוויטמין נחשב הכרחי לצורך הריון תקין ובריאות העובר.

נכון להיום המלצת משרד הבריאות הישראלי הוא לקחת ויטמין D במהלך ההריון. צילום: שאטרסטוק

כעת, מחקר חדש שנערך בבנגלדש מציג תוצאות מפתיעות המערערות על תרומתו של הוויטמין לגדילת העובר. המחקר, שהתפרסם בעיתון הרפואי New England journal of medicine, באוגוסט 2018, בדק האם מתן ויטמין D במהלך ההיריון ולאחריו, משפר את תהליכי הגדילה של עוברים ותינוקות. 1,300 נשים הרות בבנגלדש נבדקו, על ידי חלוקה לחמש קבוצות: שלוש מתוכן קיבלו מינונים שונים של ויטמין D במהלך הטרימסטר השני והשלישי להריון; קבוצה אחת קיבלה פלסבו (תרופת דמה); והקבוצה החמישית קיבלה ויטמין D במינון הגבוה ביותר, במהלך ההריון ובמשך 26 שבועות שלאחר ההריון (בנשים מניקות). החוקרים והנחקרות לא ידעו מהו הטיפול שהוקצה להם עד להשלמת המחקר. הפרמטרים שנבדקו במחקר הם: צפיפות העצם של הילוד, תוצאי לידה (למשל, משקל לידה נמוך ומומים מולדים) ותחלואה כללית.

בניגוד למה שאולי היינו מצפים - תוצאות המחקר לא הראו הבדל מובהק בין כל הפרמטרים הנבדקים בחמש הקבוצות הנחקרות. כצפוי, הייתה השפעה על רמות ויטמין D פעיל בדם, רמות קלציום בדם ובשתן ורמות ההורמון האחראי על הסידן בגוף. בנוסף, לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות בשכיחות תופעות הלוואי לטיפול, למעט שכיחות גבוהה יותר של סידן בשתן, בנשים שטופלו במינונים גבוהים של ויטמין D.

אז מהי השורה התחתונה?

החוקרים קבעו בסיכום המחקר כי מתן תוסף של ויטמין D במהלך ההיריון ועד חצי שנה לאחריו, לא משפיע על תהליכי הגדילה של העובר או בזמן הינקות.

ומה בישראל?

נכון להיום המלצת משרד הבריאות הישראלי הוא לקחת ויטמין D במהלך ההריון, וכן לתת טיפות לתינוקות מרגע הלידה ועד גיל שנה.

ד"ר מעין איתן וד"ר גיא טופז, תוכנית מרו"ם, תוכנית המנטורינג של בית החולים מאיר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום