צילום רחם: דמיון מודרך - ואין כאב!

(2)
לדרג
תוכן מקודם

מתמודדת עם אי פוריות - וצריכה לעבור בדיקות רפואיות לבירור הסיבה? יש להניח כי שמעת סיפורי אימה סביב בדיקה אחת מלחיצה במיוחד: צילום רחם. יש לנו חדשות טובות: בשיטה ייחודית, המשלבת דמיון מודרך - ניתן לעבור את הבדיקה ברוב המקרים

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2306902 (מספר מקשר)

אחד הגורמים השכיחים יותר לאי-פוריות - מצב בו בני זוג אינם מצליחים להרות באופן ספונטני, לאחר שנה של ניסיונות - הוא בעיה במבנה האנטומי התקין של אגן האשה. הבעיה עלולה להיות במבנה הרחם, במבנה החצוצרות וביכולת של החצוצרות "לתקשר" עם השחלה. תקינות של המערכת האנטומית של האישה חשובה ביותר, כדי לאפשר לזרע "לפגוש" את הביצית (תהליך שבד"כ מתרחש בחצוצרה) ולאפשר לעובר שנוצר בזמן מפגש של זרע וביצית להתקדם לכיוון הרחם, להשתרש ברירית הרחם ולהתחיל הריון תקין.

לכן, במסגרת הבירור הרפואי של זוג הסובל מאי-פוריות, בדיקת תקינות המבנה האנטומי של האישה היא בדיקה חשובה ביותר. קיימות מספר גישות לבדיקת תקינות המערכת האנטומית, רובן זעיר-פולשניות בצורה זו או אחרת. לכל בדיקה יש יתרונות וחסרונות. לכן, צריך לבחור את הבדיקה המתאימה לכל מטופלת.

בדיקה בה מחדירים סיב אופטי לתוך חלל הרחם. צילום: שאטרסטוק 

באמצעות אילו בדיקות ניתן לברר את תקינות המערכת האנטומית של האישה?

בירור תקינות המערכת האנטומית של האישה יכול להיעשות בעיקר על ידי שתי בדיקות: היסטרוסקופיה או צילום רחם. היסטרוסקופיה היא בדיקה בה מחדירים סיב אופטי לתוך חלל הרחם - ובודקים בעיקר את תקינות חלל הרחם. צילום רחם היא בדיקה המאפשרת גם סקירה של מבנה חלל הרחם, עבירות החצוצרות ופיזור חומר ניגוד (הניתן לפני הבדיקה) בחלל הבטן תוך כדי הצילום, דרכו ניתן להסיק על תקינות האיברים. הבדיקה נעשית תחת שיקוף רנטגן. קיימות שיטות בהם עושים את הבדיקה על ידי חומר ניגוד תחת השגחת אולטרסאונד, אך התוצאות לא תמיד כוללת את המידע של צילום הרחם תחת השגחת רנטגן.

 

מדוע כה חשוב לבצע צילום רחם? האם לא מספיק לעשות היסטרוסקופיה? גם היסטרוסקופיה היא בדיקה פולשנית, אך נחשבת מעט פחות מפחידה...

צילום הרחם מאפשר סקירה נרחבת של חלל הרחם, החצוצרות ופיזור החומר הניגודי בחלל הרחם. לעומת זאת, היסטרוסקופיה מתמקדת בעיקר במבנה חלל הרחם. בנוסף לכך, יש עדויות ברורות לכך שצילום רחם משפר פוריות אצל נשים, בזכות העובדה שהזרקת חומר הניגוד "שוטף" את החצוצרות מרקמה שעלולה לחסום אותן באופן זמני. בדיקת צילום רחם היא בדיקה מאוד חשובה. לכן, יש חשיבות גדולה לכך שנשים יגיעו לבדיקה ללא פחד. במקרים רבים, בדיקה זו היא המפתח לגילוי הגורם לבעיית אי-הפוריות, מכיוון שלפחות שליש מהנשים סובלות מבעיה במבנה האנטומי של מערכת הרבייה.

מדוע בדיקת צילום רחם נחשבת כה מפחידה ומאיימת?

בדיקת צילום רחם כוללת תחילה בדיקה גינקולוגית כדי לקבוע את מיקום ומבנה הרחם ואז הזרקת חומר ניגוד דרך צוואר הרחם לתוך חלל הרחם. .. כל אלה עלולים לגרום למטופלת אי נוחות - עד כדי כאב. במיוחד במידה ומזריקים את החומר בלחץ אז הרחבת הרחם יכולה לכאוב. עם זאת, חלק גדול מאי הנוחות נובע מחרדה ודאגה טרם הבדיקה - שמקורן באי הנעימות של בדיקה גינקולוגית אבל לעיתים גם בעקבות סיפורים מפחידים ששיתפו נשים ברשת שחוו כאבים עזים. כך, הבדיקה קיבלה שם של בדיקה כואבת במיוחד.

מלכתחילה, חלק מהנשים מגיעות לבדיקה זו עם פחד מאוד גדול. ידוע שפחד וחרדה הם גורמים שיכולים להעציםכאב באופן מאד בולט. מאידך, כשהמטופלת בוטחת ברופא המטפל ובמערכת - היא פחות מפחדת; כך, שהפחתת החרדה והפחד יכולים לשפר את מצבה ולאפשר לה סביבה נעימה יותר וחוויה עם פחות כאב באופן משמעותי.

הורדת חרדה מפחיתה אי נעימות וכאב. צילום: שאטרסטוק 

כיצד תורם השימוש בדמיון מודרך לחוויה יותר נעימה ופחות כואבת של צילום רחם?

מחקרים מראים שהורדת חרדה מפחיתה אי נעימות וכאב שמטופל עשוי להרגיש תוך כדי פעולה רפואית. אני נוקט בשיטה שפיתחתי במשך השנים, שמשלבת דמיון מודרך עם הסבר מדויק לפני כל צעד שאני מבצע ותוך כדי הבדיקה. על ידי כך נוצרת אווירה נעימה ונינוחה ככל האפשר. גישה זו של הסבר בשילוב דמיון מודרך במהלך צילום רחם מאפשרת לי לבצע את הפעולה בצורה פשוטה ומהירה יחסית. חשוב מכך: גישה זו מאפשרת למטופלת לעבור את צילום הרחם כמעט ללא כאב וללא טראומה. מטופלות רבות אף עוברות את הבדיקה ללא תחושת אי נוחות כלשהי. אני מייצר שיחה באווירה מבודחת ונעימה "בתור התחלה" ובהמשך משתמש בטכניקות של דמיון מודרך, כדי "לצייר" למטופלת מציאות שלווה הטכניקה מותאמת למטופלת, אך בבסיסה מצוי תיאור של סביבה אחרת לגמרי מחדר הטיפולים, סביבה מאוד מחבקת ומאוד נעימה. כל זאת, לצד הסברים על כל צעד שאני מבצע במהלך הבדיקה - מביאים לתוצאות הרצויות, עד כדי כך שיש מטופלות שבתום הבדיקה שואלות אם הבדיקה כבר הסתיימה, מכיוון שלא הרגישו דבר...

שימוש בדמיון מודרך - במיוחד בבדיקה שעלולה להיות בעייתית כל כך עבור חלק מהנשים מוכיח את עצמו גם עבור בדיקות גינקולוגיות שגרתיות, במיוחד עבור נשים הסובלות או חרדות מהבדיקה עצמה. נשים שמעולם לא נבדקו (מתוך פחד) או שחוו בדיקות טראומטיות - עוברות חוויה מתקנת, באמצעות הדמיון המודרך. גם נשים שמעולם שחוות קשיים או כאב בזמן קיום יחסי מין מצליחות להתגבר על המחסומים והחרדות, באמצעות טכניקות אלה.

לסיכום: צילום רחם היא בדיקה משמעותית ביותר לגילוי הגורם לבעיית אי-פוריות, אך נשים רבות חוששות לבצע את הבדיקה, מכיוון שהבדיקה ידועה כבדיקה מכאיבה וקשה. שימוש בטכניקות דמיון מודרך בצילום רחם מאפשר למטופלת להוריד את רמות החרדה, להרגיש שהיא בסביבה נעימה ובטוחה - וכך להפחית משמעותית את הכאב ואי הנוחות שהיא עלולה לחוש, לעתים עד כדי אי תחושת כאב!

פרופ' ירון רבינוביץ' הוא מומחה ליילוד, פוריות וגינקולוגיה, מנהל מחלקה וסגן מנהל אגף נשים במרכז הרפואי "שיבא" בתל השומר.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום