צילום רחם לבירור פוריות

(3)
לדרג

צילום רחם היא בדיקת הדמיה הנעשית לבירור סיבת אי-פריון בגוף האישה. למי הבדיקה מתאימה? וכיצד היא יכולה לסייע בפתרון בעיות הפוריות עצמן?

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2306815 (מספר מקשר)

צילום רחם היא בדיקת הדמיה המדגימה את חלל הרחם ואת עבירות החצוצרות, המקשרות בין חלל הרחם לבין חלל האגן. הבדיקה היא חלק מהליך הבירור של אי-פריון או הפלות חוזרות. הבדיקה מתבצעת במהלך השבוע הראשון שלאחר סיום הדימום הוויסתי, באמצעות שיקוף ברנטגן על ידי חומר ניגוד המוזרק דרך צוואר הרחם.

מי צריכה לבצע צילום רחם?

צילום רחם הינו כלי אבחנה בבירור אי פריון - ולכן, ראשית, צריך להגיע להגדרה של אי פריון. אי פריון מוגדר כאי יכולת להרות במשך שנה. בהגדרה זו ישנן חריגות, שבהן אין צורך להמתין שנה להגדרת אי פריון. חריגות אלה מתייחסות למקרים בהם מחזור הווסת אינו סדיר או חסר או כשידוע על הפרעה חסימתית בחצוצרות, או על נוכחות אנדומטריוזיס באגן - וכן במקרים בהם נמצאה איכות זרע נמוכה. כ-15% מכלל הזוגות המנסים להרות עשויים לסבול מאי פריון.

בירור אי פריון מתייחס לשלושה מרכיבים עיקרים: תקינות מערך הביוץ, עבירות ותקינות הרחם, חלל הרחם והחצוצרות וכן תקינות נתוני הזרע. לכל מרכיב קיימות בדיקות המאפשרות את הערכת תקינותו.

1. בירור תקינות מערך הביוץ: נקבע בראש ובראשונה על ידי סדירות הווסת. בנוסף מבצעים הערכה של מהלך הביוץ על ידי סדרה של בדיקות דם הורמונליות ואולטרסאונד של הרחם והשחלות.

2. ליקוי באיכות הזרע: קביעת אי פריון הגבר נעשית על ידי בדיקות זרע.

3. הפרעה מכאנית: משמעותה חסימות בחצוצרות או ליקויים במבנה רחם וחלל רחם. בעיות מסוג זה ניתנות לזיהוי על ידי שיטות הדמיה שונות, הכוללות צילום רחם, לפרסקופיה, אולטרסאונד לבירור הימצאות הנוזל והיסטרוסקופיה. לכל אחת מהבדיקות יתרונות וחסרונות, מבחינת ההערכה של גורם פריון על רקע מכאני. הבירור הראשוני של גורם זה מבוצע על ידי צילום רחם.

בדיקת הדמיה המדגימה את חלל הרחם. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבצעת הבדיקה?

הבדיקה מבוצעת על ידי רופא נשים וציוד הרנטגן מופעל על ידי טכנאי רנטגן. משך הבדיקה הכולל הוא מספר דקות - ורובו כולל זמן הכנה וחיטוי. משך ההזרמה של חומר הניגוד הוא חצי דקה עד דקה. הבדיקה עצמה נעשית בשכיבה על מיטה, בדומה לבדיקה שגרתית אצל רופא נשים. ראשית, מבצעים רחצה וחיטוי של הנרתיק בתמיסת פולידין. לצוואר הרחם מוצמד צנתר, דרכו מוזרק חומר ניגוד המכיל יוד.

ההזרקה מאפשרת הדגמה של חלל הרחם והחצוצרות, וכן את פיזור החומר בחלל הבטן. בזמן הזרמת החומר מבוצע שיקוף, ומדי פעם אף צילום, המתעד את התקדמות החומר בחלל הרחם ואת המעבר בחצוצרות ואת הפיזור בחלל הבטן. ההדמיה של מהלך הבדיקה מופיעה על מסך טלוויזיה בחדר הבדיקה וניתן לעקוב אחר תוצאות הבדיקה בזמן אמת. בסיום הבדיקה, המטופלת מקבלת הסבר מפורט מהרופא המטפל על משמעות תוצאות הבדיקה, אשר נמסרות גם בדיסק וגם בתשובה כתובה.

האם צילום הרחם מלווה בתחושת כאב?

נושא הכאב בזמן צילום הרחם הוא מכשלה גדולה מבחינת המוכנות של מטופלות לפנות לביצוע הבדיקה. פורומים של פריון הנמצאים ברשת מלאים בתיאורים מפחידים של מטופלות שעברו את הבדיקה בסבל רב. אך הדבר אינו נכון. אצל רובן המכריע של הנבדקות, צילום הרחם מלווה בתחושת חוסר נוחות קלה בלבד. לעתים הכאבים דומים בעוצמה ובאופי לכאבי מחזור, אשר יחלפו זמן קצר לאחר סיום הבדיקה. רק באופן נדיר יופיעו כאבים מעבר לכך. יחד עם זאת, קיים קשר הדוק בין עוצמת הכאב בצילום רחם לבין התנאים שבהם מבוצעת הבדיקה. הכוונה למתן הסבר, הכנה והרגעה לפני הפעולה, כמו גם למיומנות ועדינות ביצוע הבדיקה על ידי רופא הנשים.

האם יש תופעות לוואי בעקבות צילום רחם?

בעקבות הצילום, תיתכן הפרשה דמית קלה, ברמה של הכתמה בלבד או חוסר נוחות באגן למשך מספר דקות. לעיתים ישנה תגובה למגע בצוואר הרחם, המתבטאת בתחושת סחרחורת וחולשה החולפות תוך מספר דקות. לאחר צילום רחם, המטופלת נשארת תחת השגחה למשך כ-20 דקות, לשלילת תופעות אלה. באופן נדיר יכול להתפתח דימום מוגבר מצוואר הרחם או מחלל הרחם. נדיר אף יותר התפתחות זיהום ברחם או באגן, המתבטא בחום מעל 38 מעלות או בכאבי בטן חזקים. במקרים אלה יש לפנות מיידית לרופא הנשים לקבלת הנחיות. במקרים מסוימים, שבהם יש תנאים להתפתחות זיהום בשל רקע רפואי או בשל ממצאי הבדיקה, יינתן טיפול אנטיביוטי לאחר הצילום. תגובה אלרגית ליוד נדירה ביותר, ובמקרים שבהם ידועה מבעוד מועד רגישות ליוד, לא ניתן לבצע את הבדיקה. אך בסך הכל, מדובר בבדיקה עם שיעור סיבוכים נמוך מאוד.

נושא הכאב בזמן צילום הרחם הוא מכשלה גדולה. צילום: שאטרסטוק

האם צילום רחם יכול גם לטפל בבעיה של חסימת חצוצרות - ולא רק להיות כלי אבחוני?

לעתים ליקוי הפוריות נובע מחסימה של החצוצרות בפקק שעשוי מריר המופרש בחלל הרחם ובחצוצרות. הפקק בדרך כלל חוסם את המעבר מחלל הרחם לחצוצרה. בזמן צילום הרחם, חומר הניגוד שוטף את הפקק ומשחרר את החסימה. בנוסף, קיים הסבר כי חומר הניגוד מעורר תגובה של מערכת החיסון בחלל הרחם, תגובה המשפרת את התנאים לקליטת הריון. לא ניתן להוכיח את התיאוריות האלה - אך ידוע כי לא מעט נשים מצליחות להרות בעקבות הבדיקה, ללא צורך בטיפולי פוריות נוספים.

פרופ' פרחי יעקב הוא מומחה לפריון מיילדות וגינקולוגיה

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום