סובלת מדליפת שתן? הכירי את "הלייזר הנרתיקי"

(0)
לדרג
תוכן מקודם

עברת את גיל המעבר? האם את סובלת מדליפת שתן או חשה שינויים בנרתיק לאחר הלידה? הכירי את ה"לייזר הנרתיקי". באמצעות טיפול פשוט ויעיל, תוכלי לשפר את הבעיה ממנה את סובלת, ולחזור לתפקוד רגיל

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים)
077-2315025 (מספר מקשר)

כידוע, תחום הלייזר נמצא בשימוש רפואי כבר שנים רבות, ומשמש בין היתר לטיפולים שונים ברפואת העור, הפלסטיקה, העיניים וכן בתחום הגניקולוגיה.

עד כה, הטיפולים הגניקולוגיים שכללו שימוש בלייזר, נועדו בעיקר לצריבה ולאידוי נגעים מצוואר הרחם, לטיפול בנגעים של פפילומות ובהמשך שימשו גם בכירורגיה לפרוסקופית, לצורך חיתוך ואידוי נגעים שטחיים של אנדומטריוזיס. בשנים האחרונות, התפתח תחום הלייזר הגניקולוגי גם לטובת טיפולים נרתיקיים.

 

מהו לייזר נרתיקי?

מדובר בקרינת לייזר המוקרנת לרקמת הנרתיק, שמטרתה להעביר אנרגיית חום לרקמה, לגרום לפגיעה מבוקרת וסלקטיבית ולעודד את צמיחתה והתחדשותה.

 

טיפול באמצעות לייזר עשוי להועיל לסובלות מדליפת שתן במאמץ. צילום: שאטרסטוק

 

כיצד מתרחש תהליך הטיפול?

שיטה זו כאמור מותאמת לשימוש נרתיקי והיא נערכת באמצעות מוליך מיוחד המזכיר מתמר של אולטרסאונד נרתיקי. מתמר זה מאפשר את העברת אנרגיית הלייזר מתחת לאפיתל הנרתיק, על פני שטח של כ-1 סמ"ר, ב-81 נקודות בו זמנית.

הלייזר מייצר תגובה ביולוגית, המעוררת בניית רקמת חיבור חדשה, הפרשת חומרים מעוררים ויצירת סיבי קולגן חדשים ברקמה. ההשפעה הביולוגית מתבטאת בעיבוי אפיתל הנרתיק וב"מתיחה" של רקמת הנרתיק.

 

למי מיועד הטיפול?

הטיפול בלייזר נרתיקי נמצא יעיל במספר בעיות נשיות, המפורטות להלן. יש לציין שהמחקר הקליני שפורסם עד היום התמקד בעיקר בנשים הסובלות מתסמונת נרתיקית של גיל המעבר וחלקו בחן את יעילות הטיפול בדליפת שתן לא רצונית.

 

נשים בגיל המעבר: הקהל המרכזי שנבחן במחקר הנוכחי הוא, כאמור, נשים בגיל המעבר הסובלות מבעיות על רקע שינויים הורמונליים האופייניים לגיל, ביניהן: יובש בנרתיק, כאבים במהלך קיום יחסי מין ועוד. המחקר בדק את השפעת טיפול הלייזר על אוכלוסייה זו, ובהתאם לכך נראה כי נשים שעברו את הטיפול אכן השיגו שינויים ברקמת האפיתל בנרתיק, התחדשות כלי הדם באזור וכן התחדשות חלבונים חיוניים, כגון קולגן, המשמש כרקמת חיבור. כל אלה תרמו להטבה משמעותית בסימפטומים שצוינו.

 

נשים הסובלות מסרטן שד: מדובר בנשים הסובלות מפגיעה ברקמת הנרתיק עקב הטיפול במחלה.  במקרה כזה, טיפול בלייזר מהווה אלטרנטיבה טובה עבורן - בעיקר מאחר שכיום לא קיימים טיפולים יעילים אחרים.

 

נשים הסובלות מדליפת שתן במאמץ: נשים רבות סובלות מבריחת שתן במאמץ, כמו למשל בעת ביצוע פעילות גופנית או שיעול. התופעה אמנם שכיחה יותר לאחר גיל המעבר, אך מתרחשת גם לפניו. הטיפול המסורתי במקרים כאלה כולל לרוב פיזיותרפיה או כרוך בניתוח. ואולם, שתי האפשרויות האלה כוללות חסרונות העשויים למנוע מהאישה לטפל בבעיה: הפיזיותרפיה, דורשת זמן ומאמץ, והניתוח - מלווה בהתערבות פולשנית שעשויה להרתיע.

בהקשר זה, ראוי לציין שבימים אלה מסתיים מחקר בבתי החולים תל השומר ופוריה, הבוחן את השפעות הטיפול בכמה מישורים במצבים של דליפת שתן במאמץ. על פי המחקר הנוכחי, נראה שטיפול באמצעות לייזר עשוי להועיל גם במקרים אלה. מממצאי המחקר עולה כי נשים הסובלות מהתופעה באופן מוכח ובדרגה קלה עד בינונית, דיווחו על שיפור ביכולת השליטה בשרירי רצפת האגן לאחר טיפול ממוקד בלייזר. כמו כן, על פי המחקר, שלושה טיפולים עוקבים הצליחו לתרום לשיפור, בתוך כשלושה חודשים אצל כ-80 אחוז מהמטופלות.

 

נשים אחרי לידה: מדובר בנשים החוות אי שליטה קלה בסוגרים, יובש נרתיקי ועוד. אמנם נראה שאכן קיים פוטנציאל לשיפור מסוים במקרים אלה באמצעות שימוש בלייזר, אך חשוב לציין כי עדיין אין מחקר קליני רציני שתומך בנושא.

 

למי הטיפול אינו מתאים?

לייזר נרתיקי אינו מתאים במצבים בהם קיים דימום נרתיקי או רחמי, או במקרה שקיימים נגעים פעילים בנרתיק.

 

תוך כמה זמן ניתן לחוש בשיפור?

היעילות הקלינית אינה מושגת באופן מידי, מאחר שמדובר בתהליך פיזיולוגי שדורש זמן. ברוב המקרים, נדרשות המטופלות להמתין עד לאחר הטיפול השני או השלישי, כלומר כ-8-12 שבועות, על מנת להרגיש את האפקט הקליני.

 

האם הטיפול כרוך בתופעות לוואי?

באופן כללי, מדובר בטיפול בטוח, המבוצע במרפאה ללא צורך בהרדמה. עם זאת, תיתכן תחושת אי נוחות קלה במהלכו, או לחילופין הפרשה נרתיקית, המתרחשת כתגובה אופיינית לטיפול. מעבר לכך, אין תופעות לוואי משמעותיות המצריכות התערבות רפואית, ויתרה מכך - לא נדרש זמן החלמה לאחר הטיפול והמטופלת יכולה לחזור לעיסוקיה מיד בתום ההליך הקצר.

ארגון ה-FDA הוציא לאחרונה אזהרה לשימוש בלייזר נרתיקי, כיוון ששימוש לא מושכל יכול לגרום לתופעות לואי. עם זאת האיגוד הישראלי לאורוגינקולוגיה  פרסם בתגובה  שעל פי המידע הקיים כיום -  לייזר נרתיקי מהווה פרוצדורה רפואית בטוחה ואיננה טיפול קוסמטי. הוא ממליץ  שרק רופאים אשר עברו הכשרה מתאימה ובקיאים בתחום יוכלו לבצע פעולה זו,  והיא צריכה להיעשות לאחר הערכה מתאימה, ושקילת מכלול אפשרויות הטיפול.

 

מומלץ ללכת לטיפול אצל אורוגניקולוג - גניקולוג המתמחה ברצפת האגן. צילום: שאטרסטוק

עד כמה זה אפקטיבי?

הטיפול יעיל בכ-80 אחוז מהמקרים של דליפת שתן במאמץ ובכ-90 אחוז במקרים של שינויים נרתיקיים של גיל המעבר, והיא יורדת בהדרגה לאורך הזמן. עם זאת, ניתן לשמר את תוצאות הטיפול על ידי ביצוע טיפול תחזוקתי מדי שנה.

 

היכן ניתן לבצע את הטיפול?

מאחר שכיום הטיפול עדיין לא קיים במסגרת סל הבריאות, ניתן לבצעו רק בקליניקות הגניקולוגיות הפרטיות. עם זאת, ראוי לציין שחברות ביטוח שונות מתחילות להכיר בטיפול ולהציע אותו כתחליף לניתוח.

על מה חשוב להקפיד לפני שבוחרים במטפל?

אמנם כל גניקולוג רשאי לבצע את הטיפול, ובכל זאת מומלץ לבחור באורוגניקולוג - גניקולוג המתמחה ברצפת האגן ובקיא בתחום. האחרון יוכל להציע מגוון אופציות טיפוליות ולהתאים אותן במקרה שטיפול לייזר אינו מתאפשר. חשוב לדעת, שטיפול שנעשה במקרים שאינם מתאימים, מפחית מאוד את יעילותו.

 

לסיכום: לייזר נרתיקי הוא אופציה בטוחה ויעילה שעשויה להוות מענה במקרים שבהם מתרחשים שינויים נרתיקיים על רקע גיל, סרטן שד או עקב לידה. פעמים רבות, טיפול זה עשוי להביא גם לשיפור משמעותי בסימפטומים של דליפת שתן לא רצונית. בחירת מטפל שבקיא בתחום, תגדיל את הסיכוי להצלחת הטיפול.

פרופ' מני אלקלעי, מנהל היחידה לאורוגינקולוגיה ורצפת האגן במרכז הרפואי ע"ש שיבא.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום