דליפת שתן - המסלול להחלמה

(0)
לדרג

דליפת שתן היא טאבו, וחבל. קיימות דרכים רפואיות לסייע לנשים שסובלות מהבעיה, וצריך רק לדבר על זה. לפניכן שבעה צעדים להחלמה

מאת: ד"ר יובל לביא

אחת מארבע נשים בישראל סובלת או תסבול מדליפת שתן, בעיה אשר בשל מעטה הסודיות הכרוך בה, הוגדרה על ידי ארגון הבריאות העולמי כ"אחד הנושאים הרפואיים האחרונים שיש עליהם טאבו". בשל הבושה, נשים אינן חולקות את המידע עם אף אחד. גם בהגיען לרופא, הן לא תספרנה על הבעיה מרצונן, אלא לאחר תחקיר מסיבי. לכן, רוב הנשים אינן מודעות לשכיחות התופעה והיקפה, הן לא יודעות שגם נשים צעירות סובלות ממנה, ושלא מדובר בסימני הגיל. מחקרים שנעשו בקרב נשים מראים, כי לרוב יחלפו 7-5 שנים בממוצע מרגע "פריצת" התופעה ועד לסיום הטיפול בה, זאת על אף הפתרונות הרפואיים הרבים שנועדו לתת מענה אופטימלי למצב זה.

שבעה צעדים שיביאו לזה סוף

במאמר זה מוצג "מסלול החלמה" שאותו עוברת המטופלת מרגע האבחון ועד לקבלת פתרון רפואי מלא. מטרתו לסייע לנשים להשיב לעצמן את השליטה על חייהן בפרק זמן סביר.

1. הצעד הראשון - שאלי את עצמך, האם יש לי בעיה? פגיעה בתפקוד רצפת האגן בקרב נשים מתבטאת בדרך כלל במגוון רחב של תסמינים. יתכן שחלק מהתופעות קיימות אצלך זמן רב ואת מתייחסת אליהן כאל חלק מהשינויים הטבעיים שכל אישה עוברת. עצרי ושאלי את עצמך האם את סובלת מאחד התסמינים הבאים: תכיפות במתן שתן במשך היום, מצבים של דחיפות (קושי להתאפק), איבוד שתן לא רצוני (במאמץ, בדחיפות או בקיום יחסים), השתנה לילית תכופה. תחושת מלאות, גוש או אי נוחות בנרתיק. הפרעות בהשתנה (זרם איטי ולא רציף, תחושת התרוקנות לא מלאה). איבוד לא רצוני של צואה או גזים. אם התשובה לאחת השאלות חיובית, את מוזמנת להמשיך לשלב הבא.

2. קבעי פגישה עם אורו-גניקולוג - אורו-גניקולוגיה היא התמחות משנה של תחום הגניקולוגיה. רופא אורו-גניקולוג עוסק בהערכה, בירור וטיפול בתופעות בריאותיות שמקורן באיברי רצפת האגן של האישה. בין הבעיות שבהן הוא מטפל: צניחת איברי האגן, דליפות שתן ועוד.

3. אבחון - האורו-גניקולוג שאיתו תפגשי יערוך בירור מקיף אודות ההיסטוריה הרפואית שלך ותפקוד איברי האגן. לרוב יהיה בכוחו של הרופא לתת מענה מלא לבעיותייך. לעתים, במקרים של בעיות משולבות באיברי רצפת האגן, הרופא יערב מומחים מתחומים נוספים, בהם מומחים למערכת העיכול.

4. בדיקות - הרופא יערוך סדרת בדיקות לאיתור הגורם לדליפת השתן וסוג הדליפה, בהן בדיקת שתן לתרבית לשלילת אפשרות של זיהום. בחלק מהמקרים תתבקשי לעבור בדיקה אורו-דינמית, המסייעת באבחון מדויק וממוקד של הדליפה שממנה את סובלת.

5. תוכנית - לאחר האבחון שיקבע האם את סובלת מדליפת שתן במאמץ, משלפוחית רגיזה, מדליפה מעורבת, מצניחה נרתיקית או משילוב של הנ"ל, תקבלי ביחד עם רופאך החלטה על הטיפול הנדרש. חשוב לזכור כי תחום האורו-גניקולוגיה ורפואת רצפת האגן עוסק ברוב המקרים בניסיון לשפר את איכות חייך. לפני כל החלטה על צורך בהמשך בירור או החלטה על טיפול, חיוני מאוד לערוך תיאום ציפיות. בדקי עם הרופא המטפל אילו תסמינים ישתפרו בעקבות הטיפול ואילו לא, כמו כן שאלי את הרופא מהן השלכות הטיפול מבחינת תופעות לוואי והאם צפויה פגיעה נוספת באיכות חייך.

6. טיפול - הטיפול פרטני ומתבסס, לצד ממצאי הבדיקות שעברת, בעיקר על השפעת הבעיה על איכות חייך. לעיתים ניתן להתחיל בצעדים פשוטים וקלים הנובעים משינוי בהרגלי חיים:
עקבי אחר כמות השתייה היומית; אין צורך להפריז בשתייה.
הימנעי משתייה לפני השינה.
הפחיתי או הימנעי משתיית משקאות המכילים אלכוהול או קפאין, שלהם השפעה משתנת.
אל תחששי להתאפק ולא לתת שתן - נסי באופן מודע להכתיב לשלפוחית השתן את תדירות ההשתנה, ולא להיפך.
נסי לתרגל את שרירי האגן, זהי את הפעולה על ידי ניסיון לעצור את זרם השתן בזמן השתנה.
תמיד תוכלי, במידת הצורך, לפנות לטיפולים מתקדמים יותר. בעשור האחרון חל מהפך בתחום זה, המאפשר מתן מענה מושלם לרוב הנשים הסובלות. אפשרויות הטיפול רבות - החל מפיזיותרפיה לתרגול רצפת האגן, דרך טיפול תרופתי, וכלה בפתרונות התערבותיים וניתוחיים. המהפך המרכזי בטיפול חל בתחום הניתוחי, אשר מתאפיין כיום בהליכים כירורגיים זעיר פולשניים, האורכים דקות ספורות ונעשים בהרדמה מקומית. לנשים שחוששות מניתוח או מתכננות להרות וללדת שוב, מוצעת טכנולוגיה זעיר פולשנית שבה מזריקים, תחת שיקוף של סיב אופטי, חומר מילוי שמעבה ומצר את צינורית השתן ומקל, או מפחית, את אירועי דליפת השתן במאמץ.

7. חזרה לשגרת חיים תקינה - התוצאה המצופה לאחר השלמת "מסלול ההחלמה" היא אורח חיים תקין ושליטה מלאה של המטופלת במתן שתן, באופן המאפשר ליהנות מאיכות חיים מרבית ושקט נפשי.

ד"ר יובל לביא הוא מנהל השירות האורו-גניקולוגי בבתי החולים של הדסה בירושלים, ויו"ר החברה הישראלית לאורו-גניקולוגיה ורצפת אגן נשים.

בואו לדבר על זה בפורום דליפת/בריחת שתן ורצפת אגן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום