גיל המעבר – איך עוברים את זה?

(5)
לדרג
תוכן מקודם

הפסקת המחזור החודשי של האישה והשינויים המתחוללים בגופה בגיל המעבר יכולים להיות מלווים בתסמינים לא נעימים בעלי משמעות בריאותית. טיפול הורמונלי חליפי הינו פתרון המסייע בשמירה על איכות החיים ועל בריאות תקינה

רופאת גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחית ליילוד וגינקולוגיה
077-2313080 (מספר מקשר)

גיל המעבר, הנקרא גם מנופאוזה או אל-וסת, מוגדר בחלוף שנה מהוסת האחרונה. הגיל הממוצע להפסקת הוסת הוא 51, כאשר 95% מהנשים בגיל המעבר נמצאות בטווח הגילאים 45-55. קודמת למנופאוזה תקופה הנקראת פרימנופאוזה, בה מתחילים להתרחש השינויים בהדרגה. ראשית מתחילה ירידה ברמות האסטרוגן בגוף, ומופיעים שינויים במחזור החודשי. פרק הזמן בין הווסתות יכול להתקצר לתקופה מסוימת, ובהמשך להתארך עד להפסקה סופית של המחזור החודשי. גיל המעבר מאופיין במגוון סימפטומים, חלקם עשויים להופיע עוד לפני ההפסקה הסופית של המחזור, וייתכן כי יתעצמו עם הפסקתו.

 גלי חום והזעות ליליות. צילום: שאטרסטוק

מהם התסמינים של גיל המעבר?

התסמינים הנפוצים של גיל המעבר הם: גלי חום, הזעות ליליות, הפרעות שינה (קושי בהירדמות או יקיצה מוקדמת), שינויים במצב הרוח, דכדוך, עצבנות יתר,עלייה במשקל על אף פעילות גופנית ודיאטה, ירידה בחיוניות, קשיי זיכרון, כאבי פרקים, ירידה בליבידו (החשק המיני), יובש נרתיקי, כאבים במהלך קיום יחסי מין, תכיפות ודחיפות במתן שתן, כאבי ראש ועוד. יש לציין כי חלק מהנשים לא יחוו את התסמינים הנ"ל וחלק יסבלו רק מחלקם.

האם ההגעה לגיל המעבר חושפת את האישה לסיכונים בריאותיים חדשים?

אסטרוגן המיוצר על ידי השחלות הינו הורמון בעל אפקט מגן משמעותי על כלי הדם במגוון מערכות ותהליכים בגוף. בגיל המעבר רמת האסטרוגן בדם יורדת משמעותית, דבר החושף את הנשים לתחלואה הנלווית לחוסר בהורמון זה, לדוג': אוסטיאופורוזיס, בעיות בכלי דם, התקפי לב ודמנציה.

אחרי המנופאוזה מופיע גם שינוי בפיזור השומן בגוף ומופיעה השמנה בטנית המעלה סיכון לתסמונת מטבולית וסכרת.

מהו טיפול הורמונלי חליפי - HRT?

טיפול הורמונלי חליפי -  Hormone Replacement Therapy - נועד לספק לגוף את האסטרוגן שחסר לו. הטיפול ניתן לנשים הסובלות מתסמיני גיל המעבר, וכולל אסטרוגן ופרוגסטרון. מטרת הפרוגסטרון בטיפול היא להגן על רירית הרחם, כאשר במידה והאישה עברה כריתת רחם הטיפול יכלול אסטרוגן בלבד.

טיפול הורמונלי חליפי יכול להינתן על ידי כדורים או מדבקות. הטיפול מקל על תסמיני גיל המעבר, משפר את איכות החיים של האישה ומגן עליה מפני אותן מחלות הקשורות בירידה ברמות האסטרוגן. גם בנשים סימפטומטיות (הסובלות, למשל, מגלי חום) הנמצאות בשלב הפרימנופאוזה, ניתן להתאים טיפול הורמונלי תומך שיקל על התסמינים וישפר את איכות חייהן.

חשש מטיפול הורמונלי. צילום: שאטרסטוק

מדוע נשים רבות חוששות מטיפול הורמונלי חליפי?

החשש העיקרי של נשים מפנייה לטיפול הורמונלי חליפי נובע ממחקרים אשר הדגימו עליה קלה בסיכון לסרטן שד כעבור חמש שנות טיפול. יש לציין כי התכשירים בהן השתמשו הנשים במחקרים הנ"ל אינם התכשירים הניתנים היום. עם זאת, על כל אישה המשתמשת ב- HRT להיות במעקב שד מסודר הכולל בדיקות הדמיה ובדיקת כירורג שד.

האם ישנם טיפולים אחרים, שאינם הורמונליים?

לנשים אשר אינן מעוניינות ב- HRT או שאינן יכולות להשתמש בטיפול זה (למשל חולות בסרטן השד), קיימים תכשירים אלטרנטיביים ממקור צמחי שעשויים להקל על הסימפטומים.

חשוב לציין שטיפול ביובש נרתיקי על ידי תכשיר אסטרוגני מקומי אשר יקל על סימפטומים כגון עקצוץ מקומי, כאבים בזמן קיום יחסים, תחושת תכיפות ודחיפות במתן שתן ודלקות שתן חוזרות, מותר גם לנשים החולות בסרטן שד. לגבי גלי חום בנשים אלו, פתרון אפשרי הוא טיפול בתרופה מסוג SSRI כגון ציפרלקס.

סיכום: גיל המעבר יכול להביא עמו תסמינים הפוגעים באיכות החיים של האישה. טיפול הורמונלי חליפי יביא להקלה על הסימפטומים, ישפר את איכות החיים ויגן מפני התפתחות מחלות הקשורות בירידה ברמות האסטרוגן בגוף.

ד"ר רונית עשת היא מומחית ביילוד וגינקולוגיה והריונות בסיכון גבוה, מנהלת מרכז לרפואה יועצת של קופ"ח כללית בפרדס חנה, עובדת ביחידת חדרי הלידה ויחידת האם והעובר של ביה"ח כרמל בחיפה ומקבלת מטופלות במרפאה פרטית בחדרה.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום