ניתוח חניכיים: כך תצילו את השיניים

(7)
לדרג
תוכן מקודם

מצחצחים שיניים באופן "חפיף"? מישהו במשפחה סובל ממחלת חניכיים? הזנחה ממושכת עלולה לגרום להתפתחות נסיגת חניכיים או דלקת חניכיים - ואף להסתיים באובדן שיניים. לעתים, אין מנוס מניתוח חניכיים. אל תצאו בשן ועין - מומלץ לטפל בהקדם

רופא שיניים - מחלות חניכיים (פריודונטיה)
077-2313215 (מספר מקשר)

דימום קל בעת צחצוח השיניים הוא בעיה שלכאורה קל להתעלם ממנה, אך חשוב להבין שלמעשה מדובר בנורת אזהרה ראשונית, העלולה להצביע על דלקת חניכיים שעלולה להתפתח למחלה הפוגעת בבריאות החניכיים הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.

האם יש תסמינים נוספים לדלקת חניכיים, מעבר לדימום קל?

תסמינים נוספים לדלקות חניכיים כוללים, בין היתר: נפיחות, טעם מתכתי בפה, אדמומיות, ריח לא טוב; ובמקרים מסוימים, הפרשה של מוגלה. אם אתם חווים אפילו חלק מהתסמינים האלה, מומלץ להיוועץ עם מומחה למחלות חניכיים, כדי לטפל בבעיה בהקדם ולמנוע נזק ארוך טווח, שעלול לגרום גם לאובדן שיניים.

ברוב המקרים, הטיפול במחלות חניכיים יכלול ניקוי אבנית והדרכה לשמירה יעילה יותר על היגיינת הפה. במקרים שבהם המחלה כבר מתקדמת, ייתכן כי יידרש ניתוח חניכיים. ניתוח חניכיים מתאים גם לטיפול בבעיות נוספות, כגון: נסיגת חניכיים (שנגרמת בעקבות צחצוח אגרסיבי) וטיפול בשתלים (שהתפתחה סביבם דלקת).

הניתוח נחשב לדרך היעילה והבטוחה ביותר להצלת החניכיים והשיניים, לפני שיהיה צורך בעקירה וביצוע השתלות. לפני שנתאר לעומק מהו בדיוק הניתוח ואיך הוא מתבצע, חשוב להבין איך מתפתחות מחלות חניכיים והאם ניתן למנוע אותן.

דגש מיוחד על צחצוח שיניים באופן קבוע. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים המרכזיים להתפתחות מחלות חניכיים?

גנטיקה: נטייה לדלקות חניכיים היא תכונה תורשתית. לכן, אם מדובר בתופעה נפוצה במשפחה, מומלץ שכל בני הבית יבקרו אצל מומחה למחלות חניכיים ושיננית באופן קבוע וילמדו כיצד לשמור על היגיינת הפה.

עישון: ההרגל הממכר המגביר את הסיכון לדלקת ומחלת חניכיים.

סוכרת: רמה גבוהה של סוכר בדם עלולה לעודד התפתחות מחלת חניכיים.

היגיינה לקויה: יש לשים דגש מיוחד על צחצוח שיניים באופן קבוע; וניקוי שיניים אצל שיננית, אחת למספר חודשים.

בקרב ילדים ובני נוער, חשוב אף יותר לאתר את הבעיה במועד ולטפל בה לפני שיהיה מאוחר מדי. זאת, מכיוון שהתקדמות מחלת חניכיים בקרב צעירים היא מהירה והרסנית. לכן, אם קיים אפילו חשד קל לדלקת חניכיים - יש להגיע לאבחון בהקדם!

הליך כירורגי ממוקד ללא תופעות לוואי משמעותיות. צילום: שאטרסטוק

איך מתבצע ניתוח חניכיים?

מדובר בהליך כירורגי ממוקד ללא תופעות לוואי משמעותיות, שמתבצע בהרדמה מקומית. למעשה, בניתוח משחזרים  את מנגנון האחיזה של השן בחניכיים.

לאחר ההרדמה, מנתקים את החניכיים מהשן. לאחר מכן, מסיררים בעדינות את רקמת הדלקת הנמצאת עמוק מתחת לחניכיים ומניחים באיזור חומרים מעודדי גדילה של עצם. זאת, במטרה לאפשר לרקמות באזור לבנות את עצמן מחדש.

בסוף הטיפול, תופרים את האזור באמצעות מספר תפרים קטנים, שאותם מסירים לאחר עשרה ימים עד שבועיים. בתקופה זו, יש לנקות בעדינות את האזור, באמצעות מברשת רכה ומיוחדת, שתינתן בסוף הניתוח.

כמו כן, יש לבצע שטיפה מיוחדת של הפה, באמצעות נוזל המכיל כלורהקסדין. זהו החומר היחיד שהוכח מחקרית כיעיל נגד חיידקים בחלל הפה. עם זאת, בשימוש ממושך עלול החומר להכתים את השיניים ולהשפיע על חוש הטעם. לכן, מומלץ להשתמש בו רק לאחר הניתוח, לתקופה הנמשכת כעשרה ימים בלבד.

האם ניתן לבצע השתלת חניכיים? כיצד?

במצב שבו החניכיים נסוגות והשן נותרת חשופה, עלולה להתפתח רגישות לשתייה קרה או חמה ולמזונות מסוימים. התופעה פוגעת גם באסתטיקה של הפה, אך ניתן לפתור אותה באמצעות ניתוח השתלת חניכיים.

בניתוח מהסוג הזה לוקחים רקמת חניכיים ממקום אחר בפה, בדרך כלל מהחך - ומניידים אותה לאזור הסובל מהנסיגה. מדובר בפעולה עדינה ומורכבת, הדורשת מומחיות וניסיון רב. לכן, מומלץ לבצע את הפעולה רק בעזרת מומחה למחלות חניכיים

במקרים שבהם קיימים שתלים באזור שסובל ממחלת חניכיים, ניתן לבצע ניתוח באמצעות טכניקות כירורגיות מתקדמות, אולם מדובר ברוב המקרים בהליך מורכב יותר. לכן, במידת הניתן, חשוב תמיד לשאוף להציל את השיניים! גם אם רופא ממליץ לעקור את השן - אפשר ורצוי לבקש חוות דעת נוספת, כדי לבחון אם בכל זאת ניתן להציל את השן.

 

לסיכום: אין תחליף לשמירה מתמשכת וארוכת טווח על היגיינת הפה, שבהחלט עשויה למנוע טיפולים מורכבים יותר בעתיד. אם אין מנוס מניתוח, מומלץ לפנות למומחה למחלות חניכיים.

ד"ר יניב מאייר הוא מומחה למחלות חניכיים, רופא בכיר בבית החולים רמב"ם בחיפה; מנהל את המרכז לרפואת חניכיים - פריוסנטר בחיפה.

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

  • צור קשר
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום