השמנת יתר: יש גם טיפול תרופתי!

(34)
לדרג

סובלים מעודף משקל? עשיתם כל דיאטה אפשרית ונכשלתם? חוששים מניתוח? כדאי שתדעו כי יש טיפול תרופתי להרזיה. למען בריאותכם, חשוב לזכור: יש להקפיד על פיקוח רפואי הדוק והתאמה אישית של התרופות. כתבה לרגל יום המודעות העולמי להשמנה

מאת: ד"ר רז הגואל

עד שנות ה-90', השמנה נחשבה בעיה התנהגותית. התפיסה הרווחת בזמנו גרסה כי אם אתם סובלים מעודף משקל - האשמה למעשה טמונה בכם, בחוסר השליטה שלכם, בחשק הרגעי והבלתי נשלט למזונות שונים. גם בימינו, רבים סבורים שאם אתם סובלים מעודף משקל, כל מה שעליכם לעשות כדי לרזות הוא פשוט "לסגור את הפה" - ולשנות את התזונה.

 

האם השמנה היא בעיה רפואית או "רק" בעיה אסתטית?

במשך הזמן, הגיעו הרופאים למסקנה כי השמנה מהווה סכנה בריאותית!

בשנים האחרונות, השמנת יתר הוכרה כמחלה שיש לטפל בה ו"לנהל" אותה, כמו כל מחלה כרונית. זאת, בין היתר, באמצעים רפואיים ותרופתיים. על פי נתוני משרד הבריאות, כמעט כל ישראלי שני סובל מעודף משקל; ו-1 מכל 8 אנשים סובל מהשמנת יתר. אין ספק שמדובר במגפה של ממש.

קנה המידה האובייקטיבי ביותר הוא מדד מסת הגוף(BMI)  - היחס בין המשקל לגובה. במצב האידיאלי, משקל גוף בריא נמדד בערכי BMI 18.5-24.9. ערכי BMI גבוהים או נמוכים מדי, עלולים לגרום להתפתחות בעיות בריאותיות. BMI קטן מ-18.5 מעיד על תת משקל, BMI בטווח 25-30 מעיד על עודף משקל. BMI  30-35 כבר מוגדר כהשמנה. כל תוצאה גדולה מ-35, משמעותה השמנת יתר ו-BMI מעל 40 מוגדר כ"השמנת יתר חולנית".

כמעט כל ישראלי שני סובל מעודף משקל. צילום: שאטרסטוק

מה חשוב לדעת בנוגע לטיפול תרופתי להרזיה?

אם עד היום ניסיתם לרדת במשקל באמצעות דיאטות, שינוי תזונתי ופעילות ספורטיבית, ונכשלתם פעם אחר פעם, הנה 5 דברים שכדאי לכם לדעת על טיפול תרופתי לירידה מבוקרת במשקל.

  1. תרופות בטוחות: התרופות לטיפול בהשמנה מאושרות על ידי ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי), ה-EMA (רשות התרופות האירופאית) ומשרד הבריאות הישראלי - ולפיכך הן בטוחות לשימוש. הטיפול התרופתי מיועד לבעלי BMI 27+ המלווה בגורם סיכון אחד (כגון: יתר לחץ דם, היפרליפידמיה, טרום סוכרת או סוכרת); או לבעלי BMI 30+ ללא גורמי סיכון.
    בישראל, קיימות ארבע תרופות מרשם עיקריות, המאושרות לירידה במשקל: סקסנדה, רזין, קסניקל, בלוויק. מנגנון הפעולה של קסניקל הוא הפרדת השומן במהלך פירוק המזון בגוף, כך שהשומן לא מתעכל. זו תרופה ותיקה מאוד - והמנגנון שלה עובד יפה - אך בגלל תופעות לוואי (שלשולים ועיכוב ספיגה של ויטמינים) היא פחות פופולרית. קצב הירידה במשקל בנטילתה פחות טוב, יחסית לתרופות אחרות. התרופה השנייה והוותיקה ביותר היא רזין. המנגנון בתרופה זו (רזין) הוא גירוי של מערכת העצבים המרכזית, באופן שמביא לערנות יתר ולדיכוי תיאבון. התרופה מסייעת לירידה משמעותית במשקל, אך היא כרוכה במספר תופעות לוואי: ערנות, עצבנות ,יובש בפה ועלייה בלחץ הדם ובדופק. השימוש בתרופה מוגבל לשלושה חודשי שימוש רציפים. 
    סקסנדה נמצאת בארץ שנים ספורות - ונחשבת התרופה היעילה ביותר, מבין התרופות שמשווקות כיום בישראל. ייחודה של סקסנדה בכך שהיא מגיעה בתצורה של זריקה (מדובר בגלגול של תרופה לחולי סוכרת). ככל שהמינון עולה, מתקדמת גם הירידה במשקל. תופעות הלוואי השכיחות של סקסנדה הן בעיקר כאבי ראש ובעיות גסטרו (כאבי בטן, בחילות, עצירות/ שלשול), שניתן לפתור באמצעות טיפול תרופתי מתאים. 
    בלוויק היא התרופה האחרונה שאושרה לשימוש בישראל, לפני כשנה וחצי. בניגוד ליתר התרופות, בלוויק פועלת על קולטנים מסוג מסוים. לכן, יש להמתין זמן מה עד שמורגשות תוצאות, לעיתים מעל חודש. תופעת לוואי שכיחה היא כאב ראש.

  1. ללא דיאטות, ללא ניתוחים: 97% מהאנשים שעושים דיאטות שונות חוזרים כעבור שנה למשקלם הקודם (ואף יותר!); כ-40% מהמטופלים שעברו ניתוחים בריאטריים עולים חזרה במשקל, תוך 5 שנים (שוב, לעיתים אף יותר ממשקלם ההתחלתי). טיפול תרופתי, בפיקוח רפואי ובשילוב שינוי תזונתי, אינו מערב הליכים פולשניים ואינו גורר מאמץ עילאי, פיזי ונפשי, לירידה במשקל.
    ירידה במשקל באמצעות תרופות מרשם שונה בתכלית מביצוע ספורט, דיאטה או ניתוח בריאטרי, מבחינת אופן השימוש, נוחות השימוש, טיפול במנגנוני השובע וקבלת תוצאות מהירות. מי שהפחית במשקל בעזרת תרופות ומסגל לעצמו אורח חיים בריא, באמצעות שילוב של טיפול תזונתי, התנהגותי ורגשי - יצליח לשמר את משקלו לאורך זמן.
    ההבדל המשמעותי בין נטילת תרופות לבין שאר האפשרויות לירידה במשקל הוא נושא המוטיבציה. מאחר שקל יותר לרזות באמצעות תרופות והתוצאות מגיעות מהר יחסית, יש מוטיבציה גבוהה ופניות פיזית ומחשבתית, להמשיך לשמור על המשקל, תוך הקניית הרגלי תזונה בריאים ומותאמים באופן אישי. מדובר בשינוי תפיסתי ביחס להשמנה. כלומר: משינוי התנהגותי בלבד - לניהול ההשמנה כמחלה, המביא לשינוי באורח החיים ואימוץ אורח חיים בריא, תחת פיקוח וליווי של רופא מומחה בטיפול בהשמנה.

  1. התאמה אישית: קיים מגוון תרופות לטיפול בהשמנה. לכן, יש להתאים את התרופה למטופל, לאחר אבחנה קלינית (היסטוריה רפואית, מחלות רקע, תרופות קבועות) ואבחנה פסיכו-סוציאלית (רגשית והתנהגותית) המתבצעת על ידי הרופא המטפל. חשוב לתאם ציפיות ולהדריך את המטופל בנוגע ליתרונות הטיפול התרופתי בהתאם למצבו, לתופעות הלוואי העלולות להיגרם מהשימוש בתרופה, וכל שאלה העולה לגבי הטיפול. אופן השימוש בתרופה ייקבע על פי פרוטוקול הטיפול הרפואי הייחודי לכל מטופל.

  1. פיקוח רפואי צמוד: הטיפול התרופתי ניתן על ידי רופא, תוך ליווי ומעקב רפואי אישי, החיוני לצורך בקרה קבועה על התהליך וניטור בעיות שונות בזמן אמת, דבר המגביר את יעילות השימוש בתרופה, את ההסתגלות לתרופה ואת התאמת התרופה לשגרת חייו של המטופל. כל זאת, כדי להגיע לאפקט מקסימלי של ירידה במשקל, בזמן מינימלי. הליווי והפיקוח הרפואי צריכים לכלול טיפול בתופעות לוואי, שינוי מינונים בהתאם לקצב הירידה במשקל, החלפת טיפול תרופתי (בהתאם לצורך העולה מהטיפול) ולעיתים שילוב מספר תרופות במהלך הטיפול, כדי למקסם את קצב הירידה במשקל, תוך כדי שמירה על ירידה מבוקרת ומאוזנת במשקל ועל בריאותו של המטופל כערך עליון.

  1. תכנית טיפול משולבת: תמיכה של צוות מקצועי שמלווה את המטופל באופן אישי במהלך הטיפול הינה חיונית להצלחת הטיפול. ההמלצה הרפואית היא לשלב בין הטיפול התרופתי לבין תזונה נכונה. לכן, מומלץ לשלב בתהליך גם תזונאי, המקנה למטופל הרגלי אכילה ותזונה נכונים ועוזר למטופל להסתגל לתרופה ולהתאים אותה לשגרת חייו. כאשר המטופל מפחית משמעותית ממשקלו באמצעות הטיפול התרופתי ואינו עוסק באופן עקבי במחשבות על אוכל, הוא מסוגל להתחיל בטיפול היקפי רב תחומי, הכולל טיפול רפואי תרופתי, טיפול תזונתי וטיפול רגשי; ובהמשך - שילוב פעילות גופנית.

מהם היתרונות של התרופות?

התרופות בטוחות לשימוש, כאשר הן ניטלות תוך מעקב רפואי צמוד ופיקוח על המטופל. הטיפול בתרופות מותאם אישית למטופל.

לגבי ניתוחים להורדה במשקל - מעבר לכך שמדובר בניתוח (עם סיכונים של ניתוח, לכל דבר ועניין) - הניתוחים לעיתים כרוכים בסיבוכים שעלולים להביא לסיכונים בריאותיים. בנוסף, יש לשים לב גם לנושא חשיבות התמיכה לאחר ניתוח, תמיכה שאינה קיימת בכל המקרים עבור המטופל. הרעיון הוא שיש אלטרנטיבה - שאינה דיאטה - עבור מטופלים שאינם מתאימים לניתוח. כמו כן, גם למטופלים שנמצאו מתאימים לניתוח, יש אפשרות לקבל טיפול תרופתי, לפני ביצוע הניתוח.

חלק מהתרופות ניתנות בכדורים וחלק בהזרקה תת-עורית. צילום: שאטרסטוק

מהו אופן השימוש בתרופות?

חלק מהתרופות ניתנות בכדורים וחלק בהזרקה תת-עורית. התרופות נלקחות באופן יומיומי, חלקן פעם ביום, חלקן פעמיים ביום (תלוי בשלב הטיפול, מכיוון שהמינונים משתנים במהלך הטיפול). יש יתרון לנטילת תרופה בזריקה, מאחר שהיא יוצרת מחויבות גדולה יותר אצל המטופל. עם זאת, נטילת תרופה דרך הפה היא יתרון בפני עצמו, מבחינת נוחות וקלות השימוש.

תוך כמה זמן ניתן לראות תוצאות?

הירידה הממוצעת במשקל בשבועות הראשונים, המושגת בעזרת שילוב תרופות ושינוי אורח חיים - צפויה להיות 3%-10%, ביחס למשקל ההתחלתי (מדובר בירידה גדולה יותר במשקל, יחסית למי ששינה את אורח החיים, ללא נטילת תרופות).

ההשפעה צפויה להיות מיידית. אם לא מושגת ירידה במשקל, בשיעור כ-5% מהמשקל ההתחלתי, תוך 12 שבועות, במינון הגבוה ביותר , יש להתייעץ עם הרופא, לגבי התאמה של הטיפול, שינוי בתוכנית התזונה או מעבר לתרופות אחרות.

מה בנוגע לתופעות לוואי?

תופעות הלוואי השכיחות הן: בחילה, שלשול, עצירות, כאבי בטן, כאב ראש. כמובן, שמאחר שמדובר בתרופות, הטיפול נמצא תחת מעקב ופיקוח רופא לאורך כל התהליך (לרבות: מינונים והחלפת תרופות בהתאם לצורך). בכל מקרה, תופעות לוואי הן אינדיבידואליות ותלוית במטופל. לשם כך, קיימת התאמת טיפול אישית ופיקוח רפואי צמוד, לצורך בקרה וטיפול ואף מניעה של תופעות לוואי.

 

ד"ר רז הגואל הוא רופא משפחה מומחה העוסק ברפואת השמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום