אי ספיקת לב: אבחון וטיפול

(3)
לדרג
תוכן מקודם

לב האדם הוא כמו ה"מנוע" של הגוף: כאשר הלב לא "סוחב" את הגוף, מדובר באי ספיקת לב. שימו לב ואל תזניחו, לפני שיהיה מאוחר מדי

רופא קרדיולוג ,מומחה לקרדיולוגיה
077-2310911 (מספר מקשר)

הלב הינו משאבה בעלת מבנה מורכב עם תפקיד חיוני ומרכזי לתפקודו של גוף האדם. ה"משאבה" הזו מהווה את ה"מנוע" שמאפשר לגוף את התפקודים החיוניים אך גם לתפקד ולנוע. תפקיד זה של הלב מתבצע ע"י הזרמת דם לכל חלקי הגוף, לכל האיברים, התאים והרקמות. הדם המוזרם מהלב מכיל את החמצן והמזון המאפשר את תפקוד חלקי הגוף השונים.

במצב של אי ספיקת לב, כאשר ישנה ירידה בתפוקת הלב בשל גורמים מגוונים, הלב לא מצליח לספק דם במידה לה זקוק הגוף ובאופן שמכתיבים צרכיו של האדם.

בישראל, סובלים מאי ספיקת לב קרוב ל-200,000 איש בדרגות חומרה שונות וזו אחת הסיבות השכיחות לאישפוזים חוזרים.


במצב של אי ספיקה, הלב לא מצליח לספק דם במידה לה זקוק הגוף. צילום: שאטרסטוק

במצב של אי ספיקה, הלב לא מצליח לספק דם במידה לה זקוק הגוף. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים לאי ספיקת לב?

ישנם גורמים רבים ומגוונים לאי ספיקת לב. ניתן לחלק את הגורמים באופן גס לקבוצות הבאות:

פגיעה בשריר הלב וכתוצאה מזה ירידה ביכולת ההתכווצות (למשל: על רקע פגיעה רקמתית אחרי התקף לב, דלקת שריר הלב או לאחר טיפול כימותרפיה);

מחלות מסתמי הלב (היצרות או דליפה) שמגבילות זרימת דם תקינה;

פגמים או מומים לבביים מולדים;

מחלות רקע, כגון אנמיה, יתר לחץ דם, פעילות יתר של בלוטת התריס וכיו"ב.

מהם התסמינים של אי ספיקת לב?

אי ספיקת לב מופיעה בדרגות חומרה שונות. התסמינים תלויים במידת הירידה בתפוקת הלב וסיבותיה, מחלות רקע נלוות, רמת הפעילות היום יומית, טיפול תרופתי ותזונה. כך אדם עם ירידה קשה ומשמעותית בתפוקת הלב יכול להיות ללא תסמינים ומצד שני אדם אחר עם ירידה קלה בתפוקת הלב יכול להיות מוגבל מאוד בתפקוד היום יומי.

התסמינים של אי ספיקת לב מזכירים מאד מצב של "רכב שלא סוחב". כדי להבין את המצב בו מצוי גוף האדם הסובל מאי ספיקת לב, ניתן לדמיין רכב מאד כבד וגדול, עם מנוע של חיפושית. רכב כזה לא יסחוב, יקרטע ויתקשה לעמוד במאמצים קטנים - כגדולים. כך גם חש אדם עם אי ספיקת לב. מגוון התסמינים יכולים להיות מתסמינים לא ספציפיים, כגון עייפות וחולשה, ירידה ביכולת לבצע מאמצים, שהיה ניתן לבצע לפני כן; ובשלבים מתקדמים יותר - קוצר נשימה במאמצים קלים ובמנוחה, קוצר נשימה לילי ובצקות ברגליים. במצבים קשים עלולות להופיע בעיות במערכת העיכול וירידה במשקל.

מעבר לתסמינים הללו, לאי ספיקת לב עשויות גם להיות השלכות חמורות לכת, הפוגעות באיכות החיים ובתוחלת החיים של הסובל ממנה.

מהן ההשלכות האפשריות של אי ספיקת לב שאיננה מטופלת?

מצב זה עלול לגרום לסיבוכים בלתי רצויים, כגון בעיות במערכת הנשימה (קוצר נשימה במאמצים, בצקת ריאות עד כדי צורך בתמיכה נשימתית); הפרעות בקצב לב, הצטברות נוזלים ברקמות, שגוררת הופעת בצקות, הפרעות במערכת העיכול, פגיעה בתפקוד הכליות ועוד.

כיצד מאובחנת אי ספיקת לב?

ישנם סימנים פיזיים המעידים על קיום אי ספיקת לב. כך, למשמע התלונות של המטופל, יבצע הרופא תשאול נרחב וכן בדיקה פיזית מקיפה. אם יתעורר החשש לקיומה של אי ספיקת לב - יישלח המטופל לביצוע בדיקת אקו לב.
אחד התסמינים הוא קוצר נשימה במאמצים קלים ובמנוחה. צילום: שאטרסטוק

אחד התסמינים הוא קוצר נשימה במאמצים קלים ובמנוחה. צילום: שאטרסטוק

מהו הטיפול באי ספיקת לב?

מדובר בטיפול משולב ורב מערכתי, השם דגש על מניעת המחלה ו/או מניעת התפתחותה והחמרתה - לצד טיפול אקטיבי, בהתאם לגורמי המחלה ומאפייניה במטופל הספציפי.

ניתן למנוע ולבלום את התפתחות המחלה (ודאי את החמרתה) - על ידי שינוי אורחות החיים של המטופל ושלילת גורמי הסיכון, שמביאים להתפתחותה או החמרתה. על המטופל לסגל אורח חיים בריא, הכולל ירידה במשקל, הקפדה על תפריט מאוזן ובריא, הפחתה בצריכת מלח וכלכלה דלת נוזלים, הימנעות מעישון, צריכת אלכוהול מוגזמת, ואיזון מחלות נלוות כגון יתר לחץ דם וסוכרת.

במקביל, יינתן טיפול שמטרתו לשמר ואף להקל על תפקוד הלב ולהביא להקלה בתסמינים המגוונים, מהם סובל החולה - באמצעות תרופות מסוגים שונים. בין התרופות הניתנות: תרופות להאטת קצב הלב, תרופות להרחבת כלי הדם ותרופות משתנות (פינוי נוזלים ומניעת בצקות); תרופות להרחבת כלי דם ועוד.

במקרים בהם ישנה ירידה משמעותית בתפקוד חדר שמאל תישקל האפשרות להשתלת קוצב לב מיוחד דפיברילטור, אשר תפקידו לזהות הפרעות קצב לב חדריות מסכנות חיים ולטפל בהן. במקרים אחרים כאשר היכולת התפקודית ירודה מאוד ועל פי פרמטרים שנבדקים באקו לב ובאק"ג תישקל האפשרות להשתלת קוצב לב תלת לשכתי אשר אמור לשפר את תפוקת הלב והתפקוד של החולה.

במקרים חמורים, כאשר טיפול תרופתי מיטבי אינו עוזר לחולה - תישקל התערבות כירורגית ויישום פתרונות מורכבים יותר - כגון: השתלת לב מלאכותי או השתלת לב מתורם.

ישנה חשיבות גדולה למעקב קפדני ותכוף אחר החולה ע"י קרדיולוג בכלל ומומחה אי ספיקת בלב בפרט ועדיפות במרפאות ייעודיות לכך אשר כוללות גם אחיות שעברו הכשרה לטיפול בחולים מורכבים אלו.

לסיכום: אי ספיקת לב הינה מחלה כרונית קשה העלולה להיות בלתי מורגשת בשלבים מוקדמים; כאשר היא מתגלה, בשלבים מתקדמים, החולה כבר סובל מתסמינים משמעותיים המגבילים מאוד את התפקוד. ישנה חשיבות גדולה לאבחון מוקדם ומתן טיפול תרופתי מותאם באי ספיקת לב, אך גם טיפול במחלות הנלוות ושינוי אורח חיים, לצד טיפול תרופתי. במקרים חמורים, כאשר הטיפול השמרני איננו מועיל, ניתן לשקול התערבות כירורגית.

ד"ר רוברט צוקרמן הוא רופא מומחה לקרדיולוגיה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום