שימו לב: כך תשמרו על הלב

(0)
לדרג

איך לשמור על אורח חיים בריא ולהגן על הלב? פעילות גופנית, תזונה בריאה, שלווה, הימנעות מעישון, צריכה אלכוהול מתונה, וניתן לשקול גם שימוש באספירין

מאת: פרופ' ראובן צימליכמן

בישראל לוקים בכל שנה כ-25,000 איש בהתקף לב. הגורמים העיקריים להיווצרות של אירועים קרדיו-וסקולאריים (פגיעה בכלי הדם או בלב) הינם יתר לחץ דם, סוכרת, הפרעה ברמת שומני הדם, עודף משקל וגורמים התנהגותיים, בהם סגנון חיים, רמת המתח, אופי פעילות גופנית, צורת התזונה והרגלים כמו עישון ושתיית אלכוהול. כל אלה, מחישים טרשת עורקים, התהליך שמביא להתקפי לב.

תהליך זה למעשה הינו תהליך של שקיעה של חומרים שומניים בדפנות הפנימיות של כלי הדם, אשר מביא להיצרות הדרגתית של החלל הפנימי של העורק ועלול גם להביא לחסימה מוחלטת של העורק. חסימה מלאה תפסיק את זרימת הדם ללב ותגרום למוות של התאים שאינם מקבלים אספקת דם: מצב זה קרוי התקף לב. תהליך טרשת העורקים מתחיל להתפתח אצל כולנו בגיל העשרה ומתקדם במשך השנים, כאשר קצב ההתקדמות שונה מאדם לאדם. ישנם אנשים שהתקדמות טרשת העורקים שלהם תהיה מהירה ועלולים להגיע לסתימה בעורקים במקומות שונים, כבר בסביבות גיל 40-50. הקפדה על מניעה, איזון וטיפול בכל אותן מחלות שגורמות לטרשת עורקים ומחישות את קצב שקיעת השומנים, יכולות לסייע בהאטת קצב התפתחות הטרשת ולמנוע או לדחות את התקף הלב.

יום הלב (אילוסטרציה)
יום הלב (אילוסטרציה)

להלן מספר כללי יסוד לשמירה על בריאות כלי הדם:

פעילות גופנית: זהו לב העניין

יש להפריד בין מספר סוגי פעילות. פעילות איזוטונית היא פעילות גופנית של מאמץ שרירי המלווה בתנועה והמאפיין אותה הוא הרחבה של כלי דם וזרימה טובה יותר של הדם לרקמות הגוף. כמו כן, בסוג פעילות זה אין עליה קיצונית של לחץ הדם, בזמן המאמץ, ובשלב הסיום, הפעילות הגופנית מלווה בירידה משמעותית בלחץ הדם. לדוגמא: הליכה, ריצה, שחייה, משחקי כדור ועוד.

פעילות גופנית איזומטרית היא פעילות של מאמץ שרירי ללא תנועה. פעילות זו קשורה בכיווץ כלי הדם ובעליה קיצונית של לחץ הדם בזמן המאמץ והיא עלולה להיות מסוכנת לאנשים הסובלים מלחץ דם גבוה. לדוגמא: הרמת משקולות, מתיחת קפיצים ועוד.

מומלץ: פעילות הכרוכה בתנועה, פעילות איזוטונית שהיא הפעילות המומלצת ביותר והבריאה ביותר ובנוסף, היא מביאה לירידה בלחץ הדם של המתאמן. מומלץ להקציב פרק של זמן של לפחות כחצי שעה ביום לפעילות גופנית.

לא מומלץ: פעילות איזומטרית, פעילות הכרוכה במאמץ ללא תנועה. בזמן פעילות זו ישנה עלייה משמעותית בלחץ הדם והיא אינה מומלצת לאנשים שסובלים בעיקר מלחץ דם גבוה או מחלות לב. התחלת פעילות גופנית באשר היא, בעיקר אצל אנשים מבוגרים יותר, בעלי מחלות רקע, צריכה להתבצע לאחר התייעצות עם רופא מטפל ובהנחייתו.

הפעילות המומלצת והבטוחה ביותר, בעיקר לחולי הלב, היא ההליכה, הצריכה להיות ספורטיבית: ההולך צריך להזיע ולהתעייף קצת תוך כדי ההליכה. במהלכה ישנה ירידה יפה של לחץ הדם והיא נחשבת כפעילות בריאה ובטוחה יחסית.

תזונה: שלא תאכלו את הלב

תזונה עקבית הינה חשובה ומשמעותית לאורח חיים בריא ונכון לאורך זמן.

מומלץ: תזונה בריאה מבוססת על ירקות ללא הגבלה, כמנה עיקרית מומלצת מנה של דג. גם הפירות בריאים ומומלצים, אך יש להקפיד לא להגזים בכמויות, מכיוון שפירות רבים מכילים סוכר בכמות לא קטנה.

לא מומלץ: מזון מרובה מלח או סוכר או מזון בעל שומנים רבים ולא בריאים. מבין המזונות הלא בריאים, יש להיזהר במיוחד מבשרים עתירי שומן, מוצרי חלב עתירי שומן, נקניקים ונקניקיות. כמו כן, יש לשים לב לסוגי השומנים השונים, כמו שומן מהצומח ושמן זית אשר בריאים יותר.

יש להקפיד לא להגזים בכמויות המלח, במיוחד בקרב אנשים הסובלים מיתר לחץ דם ומחלות לב כמו אי ספיקת הלב.

בריאות הנפש: רוגע חשוב ללב

הסטרס (דחק בעברית) הוא אחת הבעיות הגדולות של דורנו.

מומלץ: הורדת רמות לחץ ומתח בחיי היום יום אפשרית על ידי שיטות הרפיה שונות ועל ידי שינוי בצורת חיים. הימנעות מסטרס, הימנעות מלחצים בעבודה, התאמת פעילותו של האדם ליכולותיו, כל אלה יביאו באופן הדרגתי לירידה ברמת הורמונים אלה ולמניעת התקדמות נזקים בכלי דם ובלב.

שיטות הרפיה כגון יוגה הוכחו כיעילות, אולם השפעתן מותנית בהתמדה. קיימים גם מכשירים המסייעים בהרפיה, כמו למשל מכשיר הרספרייט, שהוא למעשה מכשיר דמוי ווקמן, המשמיע צלילים מרגיעים, מלמד את המטופל לנשום נשימות איטיות ורגועות. הוכח שטיפול כזה מצליח להוריד בצורה משמעותית את רמות לחץ הדם של המטופל.

לא מומלץ: עבודה בלוח זמנים צפוף, לחימה על הישגיות ועמידה בתחרות מתמדת. כל אלו גורמים להפעלה של מערכות עצביות בגופנו ובעיקר במערכת האוטונומית, שהיא למעשה מערכת אוטומטית שמכוונת את פעילות גופנו.

מערכת זו היא מערכת עצבית שבקצות העצבים מפרישה חומרים שפועלים על כדי הדם ועל הלב וכשרמתם גבוהה לתקופות ממושכות הם גורמים לנזק לאיברי המטרה בגוף, כמו לב, מוח, כליות וכלי דם במקומות אחרים.

המערכת האוטונומית קובעת את קצב הלב, גורמת לכיווץ כלי הדם ובכך לעליית לחץ הדם, היא מגבירה הזעה ומשפיעה על תפקוד תאי המוח שלנו. זוהי מערכת אשר רובה לא בשליטתנו ולמעשה פעילותה מוכתבת על ידי הדברים המתרחשים סביבנו ומשפיעה באופן קיצוני על מערכות גופנו ועל התפתחות של מחלות. הטיפול הלא תרופתי, כמו גם הטיפול התרופתי, מטרתם לטפל בכל גורמי הסיכון כמו יתר לחץ דם, סוכרת, כולסטרול ועוד, על מנת לבלום התקדמות טרשת העורקים ולמנוע הופעת התקף לב, אירוע מוחי, אי ספיקת כליה ועוד.

טיפול תרופתי: מרפאים את הלב

לאנשים הסובלים מגורמי סיכון לתחלואה של לב וכלי דם ובמיוחד לחולים שסבלו בעבר מחסימה של העורק החולה, כלומר עברו התקף לב, קיים מרכיב של קרישיות יתר, אשר גורם לחסימה של כלי הדם. לאנשים אלה יש צורך בטיפול תרופתי אשר מקטין את קרישיות הדם ובכך מפחית את הסיכון לחסימה נוספת.

מומלץ: הטיפול המומלץ הוא שימוש בתרופות המקטינות את קרישיות הדם. האספירין הוא התרופה הוותיקה והנפוצה ביותר, הנמצאת בשימוש מזה שנים רבות ונועדה להקטין את קרישיות הדם ולמנוע את קרישתו על גבי משקעים של טרשת העורקים. למעשה, האספירין פותח כבר לפני כ-105 שנים ואז היה ידוע לשימוש כתרופה שמרגיעה כאבים ומורידה חום. רק בהמשך, התגלה שלתרופה השפעה המקטינה קרישיות יתר. האספירין הוא חומר חומצי העלול לגרות את הקיבה באנשים הסובלים מחומציות יתר, לגרום לגירוי של הקיבה או לגרום לתסמינים של צרבת, כאבים הקשורים באוכל או רעב ובנוסף למחלת כיב. לכן, חשוב להקפיד שהחומציות תנוטרל. האמצעי הפשוט ביותר הוא הקפדה על נטילת האספירין עם מזון ולא על קיבה ריקה.

לא מומלץ: לאנשים הסובלים מבעיות קיבה, לעתים האספירין מחמיר את כאבי הבטן ואת הדלקת בקיבה. ניתן להוסיף תרופה המורידה את חומציות הקיבה במטופלים שמתחילים לקבל אספירין, כגון קונטרולוק. שיטה אחרת להגן על הקיבה וגם ליהנות מהשפעה מיטיבה של אספירין, היא ציפוי האספירין, הגורם לכך שהתרופה לא תגרה את הקיבה ותיספג באזורי מעי שאינם חומציים כמו הקיבה.

האספירין המצופה, כגון קרטייה, הוא תרופה בעלת יתרון על פני האספירין הרגיל, שאינו מצופה, כיוון שהוא מונע תופעות לוואי רבות מאזור מערכת העיכול העליונה, כמו צרבת, כאבי בטן עליונה לאחר אוכל ובזמן רעב.

עישון: לחלץ את הלב ממסך העשן

העישון הוא אחד המזיקים הגדולים ללב ולבריאות באופן כללי, והוא גורם לתחלואה ולתמותה הקשורה במחלות לב, כלי דם וגם גורם לפגיעה ריאתית.

לא מומלץ: הסיגריה מכילה ניקוטין, החומר העיקרי שגורם להתמכרות ומקשה כל כך על הפסקת העישון. בנוסף, הוא גורם לחדירה לריאות של חלקיקי פחם וחומרי בעירה, שהם לא בריאים וגורמים לגירוי, דלקת ומחלה בדרכי הנשימה.
חלקיקים אלה יש גם השפעה מסרטנת הקשורה בעלייה משמעותית בשכיחות סרטן הריאה.
העישון מעלה גם את שכיחות מחלות הלב, כרוך גם בכיווץ כלי דם וקשור גם בעלייה בלחץ הדם.

אלכוהול: האנגאובר לפעילות הלב

האלכוהול גורם לנזק, במיוחד כאשר שותים אותו בהגזמה.

מומלץ: במחקרים רפואיים רבים הוכח כי כמות קטנה של אלכוהול, כוס אחת של יין אדום ואפילו כוסית אחת של וויסקי או בירה אינם מביאים לנזק ולפעמים גם תורמים להגנה על כלי הדם.

לא מומלץ: המנה השנייה, הנוספת, של אלכוהול, מבטלת את התועלת של הכמויות הקטנות של האלכוהול. יותר משתי מנות של אלכוהול גורמות לנזק ברור. שתייה מוגזמת של אלכוהול גורמת לעלייה בלחץ הדם, תורמת להחמרה של מחלות לב והופעה של אי ספיקת הלב, עלולה לפגוע בכבד, ואף לפגוע בתפקוד המוחי של שתיינים השותים כמויות משמעותיות.

רוב הרופאים לא נוהגים להמליץ למטופליהם על אלכוהול, מחמת החשש שהמלצה זו תגרום בהמשך לצריכת כמויות מוגזמות של אלכוהול ולהתמכרות.

יום הלב העולמי מצוין מידי שנה ב-28.9

הכותב הוא מנהל מחלקה פנימית בבית החולים וולפסון ומומחה למחלות פנימיות ויתר לחץ דם

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום