עקמת: לא ישר רצים לניתוח

(20)
לדרג

מהי עקמת וכיצד מאבחנים אותה בקרב ילדים ובקרב מבוגרים? אילו טיפולים מוצעים בתחום ומתי האופציה הניתוחית עדיפות. כל התשובות במדריך המיוחד

מאת: ד"ר חגית ברדיצבסקי ואילת לוי מילינבסקי

לאבחון של עקמת (סקוליוזיס) בגיל מוקדם אצל ילדים חשיבות רבה מכיוון שניתן להאט את החמרת העקמת על ידי מעקב וטיפול מתאים. כשגיל ההתבגרות מסתיים והגדילה של העצמות מסתיימת ההשפעה של הטיפול הינה מוגבלת.

בעבר אחיות בתי הספר היו בודקות את כל הילדים אם יש להם עקמת, היום לצערנו אין מי שיבדוק ועקמת מאובחנת רק במקרה שההורים או מישהו מהסביבה הקרובה שם לב.

איך נזהה עקמת?

אם יש עקמת במשפחה, תבדקו את הילדים כבר מגיל ארבע-חמש ותעקבו אחרי הגדילה שלהם. זאת כדי שלא יסבלו בעתיד מכאבים, מלחץ על איברים פנימיים, מחוסר סימטריה ובעיה אסטתית.

סימנים חשובים

הראש נוטה מהמרכז

גובה כתפיים לא שווה

מרווח גדול בצד אחד בין הכתף לאגן

אגן בצד אחד גבוה לעומת הצד השני

גובה הכתפיים לא שווה

השכמה בצד אחד גבוהה מהצד השני

חוסר סימטריה של הגב ורואים עקמומיות בגב

סימנים נוספים

חוסר סימטריה של בית החזה

הצלעות בולטות כשמתכופפים לפנים ("מבחן אדם")

הבגדים לא יושבים טוב (חולצה בצד אחד כל הזמן נשמטת, מכנס בצד אחד משפשף את הרצפה ותחושה שרגל אחת כאילו יותר ארוכה)

אם זיהיתם את הסימנים, פנו לאורתופד מומחה עקמת ולפיזיותרפיסט שמתמחה בעקמת.

התמונות מדגימות איך ניתן לזהות עקמת: גובה המותניים והכתפיים אינו זהה וקיים עיקול בעמוד השדרה.
תמונה באדיבות הכותבות תמונה באדיבות הכותבות

מה זו בעצם עקמת?

סטייה של עמוד השדרה בשלושה מישורים שמופיע בילדים בריאים ויכול להחמיר עקב מספר גורמים במהלך גדילה מואצת בגיל הבגרות.

לעקמת יש מרכיבים מבניים ולא מבניים; החלק המבני קשור לדפורמציה (שינוי) שקורה בעצמות עם הזמן עקב חוסר איזון בעומס המופעל על הגוף. זאת אומרת שמבנה החוליה בעמוד השדרה השתנה עקב עומס גדול שמופעל עליה לאורך זמן.
החלק הלא מבני מערב יציבה לא נכונה שניתן לשפר ברגע על ידי תיקון היציבה ומרכיב של רקמה רכה.

ניתן לשפר את החוסר סימטריות של הרקמה הרכה על ידי תרגול שמשפר גמישות ועל ידי טיפול מנואלי (טיפול במגע). טיפול מתמחה בעקמת מיועד לעצור את גלגל ההחמרה בנקודה בה עקמת גורמת יציבה אסימטרית וממשיכה את הגדילה האסימטרית.

הטיפול בעקמת הוא טיפול שמרני של פיזיותרפיה ומחוך אם יש אינדיקציה וטיפול ניתוחי לקיבוע. כמובן שהאופציה הניתוחית היא כשאין ברירה ורק כשהעקמת חמורה מאוד. כשהאיבחון נעשה בגיל צעיר ויש מעקב צמוד אחר התפתחות העקמת ניתן למנוע את ההחמרה על ידי טיפול שמרני.

אחד הטיפולים הידועים בפיזיותרפיה זה על ידי שיטת "שרוט", שפותחה בגרמניה ב-1927 על ידי קתרינה שרוט פיזיותרפיסטית שחיפשה דרך לטפל בעקמת שלה. ב-1960 שיטת "שרוט" הפכה לשיטה שמחליפה ניתוח בעקמת ובתה של ההמשיכה להתפתח על ידי בתה.

שיטת שרוט היא טיפול שמרני לעקמת ולקיפוזיס על ידי תרגול מתאם למטופל. הוא מתאים לאנשים בכל גיל, לפני ניתוח, אחרי ניתוח ובמיוחד אם אין צורך בניתוח ויש הנחיה לתרגול במקום זה. מטרת התרגול ב"שרוט" היא הארכת עמוד השדרה ושיפור חוסר האיזון בגוף כתוצאה מהעקמת על ידי תרגילים ספציפיים וטכניקות של נשימה.

על ידי תרגול של שרירי הנשימה הפנימיים בין הצלעות ניתן לשנות את מבנה כלוב הצלעות ולתקן את מבנה עמוד השדרה. כתוצאה מכך יש ירידה בכאב, האטה ושיפור בהתקדמות העקמת, שיפור בתפקודי לב-ריאה, החזרת הגמישות לעמוד השדרה ושיפור ביציבה.

התרגילים שמתרגלים נקבעים על פי אופי העקמת ודרגת החומרה של העקמת כמו כן מותאמים גם לשלב בו העקמת נמצאת, רמת התפקוד של המתאמן ורמת הכושר הגופני. התרגילים נבנו כדי לעורר מודעות ליציבה ויישור נכון של הגב דרך התאמת פוזיציה נכונה של הגב וחזרתיות של התרגול. המטופל לומד מנחים מסויימים שמאפשרים לו התרחבות של החזה השטוח כתוצאה מהעקמת. להרבה מהמטופלים שסובלים מעקמת (סקוליוזיס) יש השטחה של הגב כתוצאה מהעקמומיות (פיתול הגב). אנחנו מעודדים תרגול שמשפר את השטחת הגב, משקם את מנח האגן ומפחית את הבליטה של הגו.

כשהמטופל מכיר ומודע לתבנית העקמת שלו ולעקרונות התיקון של העקמת, השיטה מציעה פוזיציות שונות לתרגול באותה הדרך שהופכות את השיטה קלה לתרגול. ניתן לתרגל בישיבה על כדור, שכיבה על הבטן, שכיבה על הגב, שכיבה על הצד, מנחים שונים בעמידה עם שימוש במקלות או סולם/בר שצמודים לקיר.
טיפול שרוט. תמונה באדיבות הכותבות טיפול שרוט. תמונה באדיבות הכותבות

 איך נראה טיפול בשיטת "שרוט"?

המטפל בשיטת "שרוט" מנחה את המטופל על ידי גירוי של מגע לנשום לתוך האזור שקרס, או להתארך באזור שצריך זאת, או לעשות אקטיבציה של השרירים באזור מסויים שמכוון לתיקון עמוד השדרה.

על ידי פידבק ויזואלי ופידבק של מגע שמגיבים לנשימות, המטופל לומד דרך חדשה של נשימה ויישור הגוף. (כמו ללמוד ללכת מחדש לאחר פציעה- מפעילים שרירים בצורה שונה על ידי פידבקים תחושתיים שונים).

המטופל מתרגל עם מראה ומקבל אינפורמציה ויזואלית ולומד לזכור את המנח ואיך זה הרגיש לו ומקבל הדרכות בהוראות על ידי המטפל, כשהוא מתאמן בתנוחות שונות בחיי היום יום.

לאחר שמתרגלים באופן אינטנסיבי, המטופל מסוגל לתרגל גם בבית באופן עצמאי. חייבת להיות המשכיות לתרגול כדרך חיים למטופלים עם עקמת.עם הזמן המטופל מפתח מודעות ליציבה נכונה עבורו בשגרת היום יום.

מטרות התרגול:

מטרתו הראשונית של הטיפול היא לשקם את היציבה ולייצב את העקמת. אם כתוצאה מהטיפול תהייה ירידה במעלות וחומרת העקמת זאת תהייה מטרה משנית.

להגמיש את האזורים הנוקשים בגב כתוצאה מהעקמומיות שיפור היציבה

לימוד התנהלות בפעולות שונות בחיי היומיום

שיפור שליטה נוירומוסקולרית (שיפור הקשר בין העצב לשריר- הכוונה לשיפורם של פעולות מוטורית בפרט יציבה נכונה ושאיננה עקומה)
תוצאות טיפול בשיטת שרוט. תמונה באדיבות הכותבות תוצאות טיפול בשיטת שרוט. תמונה באדיבות הכותבות

?מהי עקמת אצל מבוגרים

לרוב נראה עקמת אצל ילדים או מתבגרים. למרות זאת, גם מבוגרים מאובחנים עם עקמת, שאובחנה בילדות או שהתפתחה בגיל מבוגר שיכולה להיווצר משינויים דגנרטיביים בעמוד השדרה או מאוסטאופורוזיס.

מבוגרים עם עקמת לרוב חווים כאבים וזה יכול לקרות עקב לחץ על עצבים כתוצאה מעומס על עמוד השדרה.

עקמת משפיעה על עמוד השדרה בשלושה אזורים: צוואר, בית החזה והגב התחתון.

מבוגרים הסובלים מעקמת יכולים לדווח על:

1. ירידה בגובה

2. קוצר נשימה והתעייפות מהירה לכאלו שהעקמת שלהם פרוגרסיבית(מתקדמת), יותר מ-70 מעלות וגורמת ללחץ על הריאות.

3. שובע מוקדם לכאלו עם עקמת מתקדמת באזור גב חזי-מותני שלוחצת על הבטן וגורמת לתחושת מלאות מהירה בזמן אכילה.

מה כוללת בדיקת האבחון וההערכה?

אבחון עקמת דורש בדיקה גופנית וצילום רנטגן שנעשה מלפנים ומהצד של עמוד השדרה שמשם מודדים את המעלות של העקמת. עקמת מאובחנת כשמודדים יותר מעשר מעלות, אבל קורה שזה גודל גם ל-30 מעלות אם לא מטפלים בזה.

בנוסף, נעשה צילום רנטגן בזמן כיפוף הגב כדי להעריך את גמישות העקמומיות. באמצעות בדיקה גופנית הכוללת כפיפה לפנים ועוד, וצילום רנטגן המטופל עובר הערכה של סימנים של הצרות של תעלת עמוד השדרה.

אם הרופא חושד כי יש השפעה על תפקודי ריאות, צריך לעשות בדיקות נוספות. מטופלים עם דפורמציה (שינוי) חמורה יכולים לפתח מחלת לב-ריאה שדורשת הערכה וטיפול.

מה כולל הטיפול הלא ניתוחי (שמרני)?

כשאפשרי, הטיפול במבוגרים הוא שמרני, לא ניתוחי. לאחר טיפול יהיה שיפור בכאב שיפור ביציבות עמוד השדרה על ידי שיפור מכניזם הגוף, עצירת התקדמות העקמת, שיפור בכוח ובגמישות עמוד השדרה. כמו כן נצפה לשיפור במראה היציבה
וקיבולת ריאה, שימור תיקון היציבה בחיי היומיום, ובשורה תחתונה מניעת ניתוח או דחייתו.

מהו טיופל על ידי מחוך?

מדובר על מחוך תרמופלסטי שמיועד לטיפול שמרני בעקמת כשנלקח בחשבון שעקמת היא דפורמציה של עמוד השדרה בשלושה מישורים.

טיפול במחוך נקבע לבני נוער שטרם נקבע שהם סיימו גדילה ולרוב לא לפני שיש 25 מעלות. המחוך נלבש למשך 23 שעות עד סיום הגדילה שנקבע על ידי הרופא האורתופד. כיום יש הוכחות לתרומתו המשמעותית של המחוך במניעת החמרת העקמת ובירידה במספר הניתוחים לפי מחקר של ד"ר ויינשטיין סטוארט (Stuart L. Weinstein).

מחוך למבוגרים

מחוך למבוגרים היום גם כן ממולץ לטיפול בכאבים והוא נלבש כ 1-2 שעות ביום לעזור בשמירה על המנח הלורדוטי של הגב בתחתון.

מהו ניתוח לקיבוע עמוד השדרה?

לעתים ממליצים על ניתוח לקיבוע למטופלים שלא מגיבים לטיפול השמרני לאחר זמן מה של טיפול. מטופלים עם עקמת מעל 50 מעלות שסובלים מבעיות בתפקודים יומיומיים, החמרה בתפקודי ריאות או החמרה נוירולוגית בעקבות העקמת. הניתוח הכי נפוץ הוא בגישה אחורית של עמוד השדרה עם שימוש במכשור לקיבוע החולית יחדיו. התוצאות הטובות ביותר של הניתוח הן אצל מטופלים צעירים.

גם לאחר ניתוח קיבוע עקמת צריך להמשיך לתרגל תרגילים שמותאמים למטופל שיתקנו את היציבה וישמרו על יציבות מעל ומתחת לקיבוע של עמוד השדרה, כיוון שיש נטייה לעמוד השדרה "להחליק" לעבר העקמת". הניתוח מתקן את מבנה עמוד השדרה אבל עדיין צריך לשמור על אורך וכוח שרירים כדי שישמרו על המנח המתוקן.

הכותבות הן: ד"ר חגית ברדיצבסקי, DPT, PT פיזיוטרפיסטית מתמחה בבעיות עמוד שדרה ויציבה.

אילת לוי מילינבסקי - Bpt פיזיותרפיסטית, מטפלת בבעיות אורתופדיות, מדריכת פילאטיס.


בואו לדבר על זה בפורום עקמת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום