עקמת - אבחון, מעקב וטיפול

(5)
לדרג

לא תמיד ניתן למנוע עקמת, פיתולים חריגים בעמוד השדרה. מעקב והיעזרות במחוך בתקופת צמיחת השלד מונעים בעיות בעתיד

מאת: ~~שפרה צח~~

עמוד השדרה מורכב משרשרת של עצמות נפרדות, חוליות, המחוברות ביניהן על ידי שרירים ורצועות. החוליות מופרדות זו מזו על-ידי דיסקים שטוחים ורכים. המבנה החולייתי הוא שנותן לעמוד השדרה את גמישותו ומאפשר לו להתכופף. אנו מבדילים בין חלקיו השונים של עמוד השדרה: הצוואר, הגב העליון והגב התחתון.

כשם שגופיהם של בני האדם נבדל זה מזה, כך גם הפיתולים הטבעיים בעמוד השדרה נבדלים בצורתם ובגודלם. יתכן שאומרים לכם לפעמים לעמוד ישר, אך למעשה שום עמוד שדרה אינו ישר לחלוטין. לעמוד שדרה נורמלי ישנם פיתולים כלפי פנים - באזורי הצוואר והמותניים, והחוצה - באזורי הגב העליון והתחתון.

רק כאשר פיתולים אלו נעשים גדולים מדי, הם עלולים להפוך לבעיה. קימור גדול מדי בגב העליון הוא מצב של היפר-קיפוזיס. קימור קטן מדי הוא היפו-קיפוזיס. שקע גדול מדי באזור המותן מכונה היפר-לורדוזיס.

מהי עקמת?

למרות הפיתולים הטבעיים קדימה ואחורה בעמוד השדרה, לא אמורים להיות פיתולים לצדדים. פיתול כזה קרוי עקמת או סקוליוזיס. העקמת יכולה להופיע בצורות שונות אצל אנשים שונים: תיתכן עקמת רגילה, בדומה לאות C, או עקמת כפולה, בדומה לאות S. בנוסף, העקמת גורמת לחוליות עמוד השדרה להסתובב על צירן.

הסיבוב מושך את הצלעות, כך שצד אחד של החזה גבוה יותר מהצד השני, או שצורת בית החזה עלולה להשתנות. ייתכנו גם תופעות כמו כתף אחת גבוהה יותר או גובה ירכיים שאינו שווה. במקרים רבים העקמת יכולה לגרום גם להיפו-קיפוזיס.

מהם הגורמים לעקמת?

ישנם גורמים רבים העלולים לגרום להתכופפות עמוד השדרה. העקמת יכולה להיות מולדת, כאשר עמוד השדרה התפתח בצורה לא תקינה. ישנן עקמות הנגרמות כתוצאה מפגיעה עצבית, מחלת שרירים, חבלות או דלקות אשר גורמות לעיוותים בעמוד השדרה.

במקרים רבים עמוד השדרה פשוט אינו גדל ישר, ואיש אינו יודע את הסיבה לכך. זוהי העקמת הנפוצה ביותר, והיא קרויה "אידיופטית", כלומר עקמת שסיבותיה אינן ידועות, ועל כן גם אין דרך למנוע את הופעתה. במילים אחרות, שום דבר שעשיתם לא גרם לעקמת, ואין דבר שיכולתם לעשות כדי למנוע אותה.

המדענים ממשיכים לחקור את העקמת בניסיון לגלות את הגורמים לה. ישנן השערות רבות אך אין תשובה מלאה. ידוע כי אחד הגורמים לכך הוא נטייה משפחתית, וכן שהיא מופיעה בקרב בנות פי שמונה מאשר אצל בנים. העקמת היא תופעה נפוצה למדי - כאחד מתוך עשרה בני אדם לוקה בה. במקרים רבים מדובר בעקמת מתונה אשר אינה דורשת כל טיפול.

למה חשוב לעקוב אחר העקמת?

עקמת אידיופטית אינה מתרחשת בבת אחת, אלא מתפתחת לאורך זמן. היא עלולה להחריף במהירות בתקופת הצמיחה של גיל העשרה. ישנם מקרים שבהם הפיתול מתון ונעצר מעצמו, או שהוא גדל רק בשיעור מועט, ואז אין צורך בטיפול. אך בכל מקרה, ברגע שמתגלית עקמת, חשוב לעקוב אחר התקדמותה.

כך ניתן לאבחן את העקמת עוד בשלביה המוקדמים, ואם נצפית החמרה - לטפל בה באמצעות מחוך מתקן, וכך למנוע ניתוח. האבחון והמעקב נעשים אצל רופא מומחה באמצעות בדיקה גופנית וצילום רנטגן, שבו ניתן לראות בבירור את חוליות עמוד השדרה ואת מצבן.

למה חשוב לטפל בעקמת?

בעיני הילד או המתבגר, העקמת בדרך כלל אינה נתפסת כבעיה. אם כך, מדוע לטפל בה? חשיבות הטיפול היא במניעת בעיות בעתיד. מבוגרים בעלי עקמת עלולים לסבול מהחמרה שתגרום לעיוותים אסתטיים, כאבי גב, ובמקרים חמורים - לקשיי נשימה. טיפול בעקמת חמורה אצל מבוגרים מסובך הרבה יותר ובעל סיכויי הצלחה פחותים בהרבה לעומת טיפול בתקופת הילדות או ההתבגרות. גילוי מוקדם של נטיית העקמת להחמיר מאפשר לטפל בה מבעוד מועד ולמנוע בעיות בעתיד.

כיצד מתבצע הטיפול בעקמת?

הטיפול תלוי במיקום העקמת ובמידת חומרתה. עקמת קלה (פחות מעשרים מעלות) בדרך כלל אינה דורשת טיפול, אך מחייבת מעקב שוטף לאורך תקופת הצמיחה. אם העיקום מראה החמרה משמעותית, או שהוא גדול משלושים מעלות והצמיחה הגופנית עדיין נמשכת, קרוב לוודאי שהרופא ימליץ על טיפול במחוך.

המחוך לעקמת מעוצב במיוחד עבור כל מטופל. הוא מחזיק את עמוד השדרה במצב ישר לאורך כל תקופת הצמיחה, ובכך מתקן במידת מה את העיקום או מונע את החמרתו. השימוש במחוך עשוי למנוע את הצורך בניתוח. יש צורך להרכיב את המחוך כמעט בכל שעות היממה עד סוף תקופת הגדילה. כמעט כל המחוכים מוסתרים על ידי הבגדים ואינם נראים כלפי חוץ.

המחוך מותאם עבור כל מטופל בשיתוף פעולה בין הרופא לאורתוטיסט (טכנאי אורתופדיה המתמחה בהכנת מחוכים). המחוך עשוי פלסטיק ומותאם כך שישב צמוד לגוף, מעל הירכיים. המחוך נלבש מתחת לבגדים ואינו נראה כלפי חוץ. רק במקרים של היפרקיפוזיס (כיפוף קדימה של חוליות הגב העליונות) יש צורך בתוספת של מיתמך מתכת לצוואר.

לבישת מחוך בהתמדה נשמעת כמו משימה קשה, אך אם בסופו של דבר היא תביא לשליטה בתהליך הכיפוף של עמוד השדרה ותאפשר להימנע מניתוח.

מילון מונחים לעקמת

^^בוסטון ברייס:^^ מחוך אורתופדי לעמוד השדרה שפותח בביה"ח לילדים שבבוסטון. השיטה מבוססת על מודולים אורתופדיים סימטריים בגדלים שונים. כל מחוך מותאם באופן אישי לגוף הפציינט, לסוג העקמת ולמיקומה. זהו האביזר הנפוץ בארה"ב ובאירופה לטיפול בעקמת.

^^בשלות השלד:^^ כאשר עצמות השלד (ועמוד השדרה ביניהן) מסיימות את הצמיחה, השלד הגיע לבשלות. הטיפול במחוך לתיקון ליקויי עמוד שדרה מתבצע עד להבשלת השלד.

^^מחוך:^^ מתקן פלסטי אשר מפעיל לחץ על השרירים והצלעות שסביב עמוד השדרה. המחוך מעוצב כך שבעת השימוש בו הוא מפחית את עיקום היתר של עמוד השדרה.

^^מחוך מילווקי:^^ המחוך המודרני הראשון שעוצב לתיקון ליקויי עמוד שדרה. הוא כולל שני פסי מתכת בצדו האחורי ומיתמך לצוואר. כיום משתמשים בו כמעט רק למקרים של היפר-קיפוזיס (לסקוליוזיס מספיק בדרך כלל מחוך מסוג "בוסטון "(ע"ע).

^^סימני ריסר:^^ מידת הבשלות של עצם הירך מסומנת בחמישה שלבים המכונים "ריסר". זהו מדד למשך הגדילה העתידית של עמוד השדרה. ככל שהריסר גבוה יותר, כך נותר פחות זמן לגדילה.

^^סקוליוזיס:^^ כיפוף הצדה של עמוד השדרה, בשיעור הגבוה מ-15 מעלות.

^^קיפוזיס:^^ כיפוף של עמוד השדרה לפנים. באופן נורמלי קיים כיפוף מסוים של עמוד השדרה העליון. במקרים שבהם הכיפוף חורג מהנורמה, הוא מוגדר כ"היפר-קיפוזיס". במקרים שבהם אין מספיק כיפוף, זהו מצב של היפו-קיפוזיס.

^^TLSO:^^ המינוח המקצועי למחוך שמגיע רק עד בתי השחי (Thoraco Lumbar Saceral Orthosis), דוגמת ה"בוסטון ברייס". TLSO עם צירים קדמיים: מחוך עד בתי השחי בתוספת שתי זרועות עליונות מלפנים, המפעילות לחץ בשקעים שמתחת לכתפיים, לטיפול בקיפוזיס או בבעיות משולבות.

המאמר מבוסס על מדריך למטופלים שנכתב בידי המחלקה לעמוד שדרה בבי"ח לילדים של בוסטון.

לפרטים נוספים

שפרה צח היא מנהלת שיווק בבוסטון ברייס.

בואו לדבר על זה בפורום בעיות גב ועמוד השדרה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום