על כאבי ברכיים ושחיקת סחוס - כיצד נגרמים ומהו הטיפול?

(10)
לדרג

כאבי ברכיים ושחיקת סחוס מצריכים טיפול משולב. פיזיותרפיה, דיקור ותוספי מזון הם רק חלק מאפשרויות הטיפול הקיימות

מאת: ~~ד"ר משה פרימן, N.D~~

כ-60% מאוכלוסיה מעל גיל 50 סובלים משחיקת סחוסים במפרקים, באגן ובעמוד השידרה. הברכיים, האגן ועמוד השידרה, הנושאים בעומס כבד ביותר ונמצאים רוב הזמן בתנועה, סופגים את מירב השחיקה, המתבטאת בכאבים עזים יום יומיים וירידת איכות החיים.

כאבי ברכיים יכולים להגרם כתוצאה מסיבות שונות. להלן הסיבות העיקריות:

^^כאבי ברכיים כתוצאה מנזק לרצועות הצידיות של הברך:^^

בצד החיצוני ובצד הפנימי של הברך נמצאות רצועות שתפקידן למנוע את התרחקות עצם הירך מעצם השוקה (פיבולה Fibula וטיביה Tibia). הרצועה הפגיעה יותר היא הרצועה הפנימית, הנקראת Medial Collateral Ligament. הסיבה העיקרית לכך היא שהעומס בתוך המפרק גדול יותר בצד הפנימי והעובדה שקו הכובד עובר בצידה הפנימי של הברך.

הנזק לרצועות הצידיות יכול לנוע ממתיחה (צורת הפגיעה הקלה יותר) עד לקרע מוחלט. בדרך-כלל מגבסים את הברך הפגועה למשך מספר שבועות. לאחר מכן מחזירים את טווח התנועה לברך על-ידי חיזוק שריר ארבעת הראשים וכופפי הברך יחד עם פיזיותרפיה.

^^כאבי ברכיים הנגרמים מדלקת פרקים ניוונית:^^

דלקת פרקים ניוונית היא אחד מן הגורמים הנפוצים ביותר להיווצרות כאבי ברכיים. בעיית המפרקים השכיחה ביותר היא אוסטאוארתריטיס - הגורמת לניוון (שחיקה) של סחוסים במפרקי הגוף ובכללם הסחוס בברכיים. שחיקת סחוס בברך גורמת לכאבי ברכיים, נפיחות, נוקשות, מגבלה בתנועה של המפרק, לחוסר יציבות של הברך וקושי בכיפוף או ישור של הברכיים.

^^כאבי ברכיים הנגרמים עקב פגיעה במיניסקוס:^^

בברך מיניסקוס ישנם שני מיניסקוסים - חיצוני ופנימי. שניהם עשויים מרקמה סחוסית (Fibrocartilage). המיניסקוסים מונעים חיכוך בין עצם הירך ועצם השוקה, מגדילים את שטח המגע בין שתי עצמות המפרק ומגבירים את היציבות המפרקית.

^^כאבי ברכיים הנגרמים עקב בורסיטיס - "מים בברך":^^

כאשר יש הפרשת יתר של נוזל סינוביאלי לתוך חלל מפרק הירך נוצרת נפיחות בברך. הנפיחות מתלווה לכאבים ולמגבלה בתנועה. בורסיטיס אינה תופעה הפוגעת רק בברך. התופעה עלולה להתרחש במפרקים סינוביאליים - מפרקים בעלי יכולת תנועה חופשית שבהם קיימת רקמה סינוביאלית שנמצאת בחלל הפנימי של קפסולת המפרק (כפי שקורה במפרק הכתף). הרקמה הזו מפרישה נוזל סיכוך והזנה אל תוך חלל המפרק, בהתאם לצרכי המפרק ולעומסים המופעלים עליו.

במקרים רבים הנפיחות מתרחשת מספר שעות לאחר פציעה ומשמעותה הפרשת יתר של נוזל סינוביאלי עקב טראומה למפרק, כגון: מכה עזה, גירוי תוך מפרקי (למשל עקב חתיכת סחוס שניתקה מרקמת הסחוס) או דלקת מפרקים.

טיפול משולב

כאבי ברכיים ושחיקת סחוס מצריכים טיפול משולב. לא מספיק לטפל בכאב ובדלקתיות, אלא צריך להפחית את העומס ממפרק הברך ולמנוע או להאט שחיקת סחוס בברך. הדלקתיות והכאב במפרק מטופלות על-ידי פיזיותרפיה, קוואנט לייזר, מגנטים ושיטות נוספות המביאות לשיפור בכאבי ברכיים, כגון: טווינה - פיזיותרפיה סינית, דיקור סיני, דיקור יפני לבעיות אורטופדיות ותוספי מזון המונעים שחיקת סחוס ודלקתיות במפרק.

בעיות מורכבות יותר מטופלות על ידי טיפול בגלי קול בליסטיים - גלי הלם. הורדת העומס ממפרק הברך מתבצעת על-ידי התאמת מדרס אורטופדי ועל ידי שימוש בנעל פיזיולוגית.

נעל פיזיולוגית יוצרת אי יציבות בזמן הליכה, שמאלצת את המטופל להפעיל שרירים התומכים בגב ובמפרקים, ובנוסף יוצרת גירוי שרירי-עצבי. הפעלת השרירים יחד עם הסטת מרכז הכובד תגרום לחיזוק מערכות השרירים התומכות במפרקים, תמנע את המשך השחיקה ותביא להקלה הדרגתית בכאב.

הקלה על כאבים

בנעליים רגילות, נעלי ספורט או במדרסים קיימת תמיכה רק לכף הרגל שיוצרת נוחות. אולם, בגלל אותה נוחות אין הפעלה של שרירים, אשר קיימת רק בנעל פיזיולוגית, בגלל הטכנולוגיה המיוחדת (הליכה המלטפת את הרצפה ויוצרת תנועת גלגול).

נעל פיזיולוגית גורמת לאיזון נכון של העומסים על המפרק, להפעלה נכונה של השרירים ולהאטת שחיקת סחוס והקלה משמעותית על כאבי ברכיים, כאבי דורבן, כאב גב וכל כאב במפרק הנובע מהסטת מרכז הכובד ולחץ על המפרקים.

הטיפול המשולב לבעיות מפרקים וסחוסים מקל על כאבי גב, צוואר ושכמות, ופריצת דיסק. כמו-כן, הוא מתאים לעומדים לפני החלפת מפרק ירך או אחרי. בנוסף, הטיפול גורם להקלה על כאבי ברכיים, סחוסים, מיניסקוס, ומקל על כאבי דורבן וכאבי גיד אכילס. הטיפול עוזר אחרי מצב של שברים ברגל ובקרסול וטוב לפגיעות ספורט ולהזרמת דם לחולי סוכרת. כמו-כן, הטיפול מצויין לחיזוק שרירים וחיטוב לנשים.

משה פרימן הוא N.D מומחה לשיקום אורטופדי במרפאת אלטרנטיבה - מרכז רפואי טיפולי.

קרדיט תמונה: מרפאת אלטרנטיבה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אורתופדיה
פורום פיזיותרפיה בשילוב דיקור סיני

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום