פציעות ריצה: טיפול ברפואה סינית

(0)
לדרג

פציעות ריצה הנובעות מעומס יתר הן שכיחות מאוד. לרפואה הסינית יש מענה בדיקור ובטווינה, ובעיקר במחשבה נכונה: האדם הבריא רוצה לעשות רק דברים שהוא יכול

מאת: עדי פרום

ההגדרה היפה ביותר לבריאות בתרבות הסינית מצויה במשפט הבא: "האדם הבריא יכול לעשות כל מה שהוא רוצה, אך רוצה לעשות רק דברים שהוא יכול", כלומר, האדם הבריא יכול בהחלט לעסוק בריצה כספורט, שהרי אנו בנויים גם לריצה, אך עם זאת חייב כל אדם להכיר היטב את יכולותיו ומגבלותיו, בטרם הוא בוחר לעסוק בתחום ספורטיבי כלשהו, וריצה בפרט.

אין ספק כי הריצה כפעילות גופנית מועילה במישורים רבים. מעבר ליעילותה הברורה בשיפור הכושר הגופני על כל יתרונותיו, תועלתה לאספקט שלד השריר גבוהה לא פחות; ריצה דורשת מהגוף לייצב עצמו ומובילה להפעלת קבוצת שרירים חשובה ביותר: השרירים מקרבי ומרחיקי הירך. בנוסף, המאמץ הכרוך בריצה מפעיל את שרירי הגוף השונים ברמה גבוהה יותר, בהשוואה לפעילויות אירוביות אחרות. ביחד עם מרכיב הנוחות (ריצה אפשר לבצע בכל מקום ואינה דורשת ציוד יוצא דופן, פרט לנעלים מתאימות), שריפת הקלוריות הגבוהה יחסית, השיפור במראה הכללי, וכמובן שחרור קבוע של אנדורפינים, הגורם לנו להרגיש חיוניים ומלאי חיים: ניקח את כל אלה, ונקבל את אחד מענפי האימון הפופולריים ביותר הזוכה עתה לעדנה מחודשת.

פציעות ריצה הנובעות מעומס יתר

פציעות אימוני הריצה השכיחות ביותר הן פציעות הנגרמות מעומס יתר. פציעות עומס יתר יכולות להיגרם לכל אחד, גם לאנשים בריאים לחלוטין, ובמיוחד למקצוענים שבין האצנים. הן נגרמות בעקבות ריצה למרחקים ארוכים במיוחד, ללא זמני התאוששות ראויים, או כתוצאה מהתעלמות ממכאובים קטנים וריצה למרות כאב. כל אלו עלולים ליצור פציעות או פגיעות הדורשות טיפול. פציעות עומס יכולות להופיע גם בקרב אצנים מתחילים או חובבים, הבוחרים במסלול אימונים לא מבוקר.

קבוצה הפציעות השנייה היא פציעות הנגרמות כתוצאה ממעידות, מנפילות, או כתוצאה ממבנה שלד שריר שאינו עומד בעומס של אימוני ריצה. כיוון שריצה עלולה לגרום נזק למפרקים נושאי משקל, אנשים הסובלים מרגישות במפרקים, פגיעה בגידים או רצועות של מפרקי הגפיים התחתונות, נשים הרות (במיוחד אם לא התאמנו בריצה טרם הכניסה להריון), מחלות פרקים סיסטמיות, אוסטאופורוזיס, עודף משקל משמעותי, או אפילו כושר גופני ירוד, דורשים תשומת לב מיוחדת. בכל מקרה, אם החלטת להתחיל בפעילות ריצה, כדאי להיוועץ באיש מקצוע רלוונטי, לצורך בניית תכנית אימון ובמקרה הצורך להיוועץ גם ברופא .

הפגיעות הנפוצות ביותר הן: כאבי ברכיים פטלו-פמוראליים (Patello Femoral Pain Syndrome), "ברך רצים" או תסמונת ה"שפשוף" של ה-ITBFS (Ilio-Tibial Band Friction Syndrome), דלקת של הפציה הפלנטארית, פגיעות במיניסקוס, ודלקת בגיד הפיקה.

הסינים אמנם לא בחרו בריצה כפעילות הגופנית האידיאלית, אך את החשיבה הסינית ניתן להפעיל גם בהקשר זה.
לאורך ההיסטוריה הוכח לא מעט פעמים כי הרפואה הסינית יעילה מאוד בהצלחת הטיפול בפציעות ספורט, לטיפול בכאב, הגדלת טווח התנועה, וכמובן לטיפול בדלקות כתוצאה מפעילות ספורטיבית. הטיפול המוצע לספורטאים הוא בכל שלבי הפציעה: במניעה, בטיפול בכאב אקוטי, טיפול בנפיחויות והתכווצויות ובטיפול במצבים רגישים אשר יכולים לגרום לספורטאי לחזור ולהיפגע באותה פציעה.

טיפולים אפשריים: דיקור סיני, טווינה

טכניקות הטיפול הנפוצות ביותר הן הדיקור הסיני וטכניקת העיסוי הסיני הנקראת טווינה. עם זאת, ישנה אפשרות להסתייע גם בצמחי מרפא בבליעה או בטיפול מקומי בהתאם לצורך. גם הדרכה, כמובן, היא חלק חשוב ממרכיבי הטיפול. מחקרים בעולם הוכיחו כי הדיקור הסיני נמצא יעיל בטיפול בכאב, ואף בהורדת דלקת, ומתאים במיוחד לפציעות עומס, בעוד שהטווינה יעילה ביותר במצבים המערבים מרכיבים מכנים. זוהי כמובן חלוקה מלאכותית ולא פעם השילוב ביניהן הוא הטיפול הנכון והמדויק.

חשוב מאוד להיוועץ באיש מקצוע, שכן אין הטיפול בדלקת גיד הפיקה דומה לטיפול בכאב פטלו פמורלי. כל טיפול ברפואה סינית צריך לכלול אבחון (המטפל צריך למעשה "לתרגם" את תלונות המטופל והאבחון המערבי לשפת הרפואה הסינית), כך שבהחלט ייתכן מצב בו שני אנשים עם אבחון זהה יקבלו טיפול שונה. בדיקור סיני, למיקום הכאב יש השפעה מכרעת על בחירת הטיפול. הטיפול מתבצע על ידי החדרת מחט חד פעמית וסטרילית (ללא שום חומר) בנקודות שתפקידן לגרות את הגוף להחלמה. כשהדיקור מתבצע באופן מדויק ישנה הקלה מיידית בתסמיני הכאב. עם זאת חשוב לציין כי דיקור, כמו כל רפואה תראפויטית אחרת, דורש חזרה של הגרייה על מנת להביא את הגוף למצב בריאות.

מטפל מיומן צריך להגדיר כבר בפגישה הראשונה את סדרת הטיפול הנדרשת על מנת להשיג את התוצאה הרצויה. ברור שככל שהמצב חמור יותר, נזדקק למספר טיפולים רב יותר. הטיפול ברפואה סינית הינו יעיל, מהיר ובטוח.

לסיכום: ריצה היא פעילות גופנית נפלאה. תכנון מראש, ייעוץ ובניית תוכנית מתאימה יכולה למנוע פגיעה או פציעה טורדנית.

הכותב הוא מנהל מקצועי של בית הספר לרפואה סינית במכללת רידמן ומנהל היחידה לרפואה משלימה, שיר"מ, במרכז הרפואי אסף הרופא

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ספורט לבריאים ונכים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום