הריון ולידה - שאלות ותשובות

(1)
לדרג

לקראת הצ'אט: שאלות נפוצות בנושאי הריון ולידה - כל התשובות לכל השאלות

שאלה: אני בשבוע ה 16 , אתמול נבדקתי - סקירת מערכות מוקדמת- והממצא היה שלעובר יש אגן כליות מורחב דו צדדי 4 מ"מ, הרופא המליץ על מי שפיר. שאלתי: האם יתכן שזה תורשתי?, האם לעשות מי שפיר?

תשובה: אגני כליה בשבוע 16 נחשבים בתחום הנורמה עד 5 ממ, הרחבת אגני כליה מהווה סמן "רך" לתסמונת דאון וצריך להתחשב בכל הסימנים כדי לקבל החלטה לגבי מי שפיר.

ממצא של הרחבת אגני כליה דורש מעקב באולטרסאונד כדי לשלול התפתחות בעיה כליתית בהמשך ההריון.
מומלץ שתפני דרך רופא נשים מטפל ליעוץ גנטי להחלטה על ביצוע מי שפיר , כמו כן מומלץ לבצע מעקב אולטרסאונד של אגני כליה ומבנה הכליות.

שאלה: אני בשבוע 24 להריוני. בסקירה המוקדמת נצפתה שילייה קדמית, בעוד שבסקירה המאוחרת נצפתה שליית פתח. מה פירוש הדבר? האם הדבר מחייב ניתוח קיסרי? מה הסיכונים הכרוכים במהלך ההריון בשיליית פתח?האם מיקום השילייה יכול עדיין להשתנות? האם יש מגבלות במצב זה ?

תשובה: שלית פתח הנה מצב בו השליה השתרשה מעל הפתח, במצב של שליית פתח חלקית השלייה יכולה לעלות כלפי מעלה עם התקדמות ההריון, במידה והשלייה נישארת פתח בסוף ההריון הלידה מתבצעת בניתוח קיסרי.

סיכונים נוספים הנם דימום והפרדות שליה .
לגבי צורת ההתנהלות במהלך הריון בכלל ויחסי מין בפרט מומלץ שתיפנו לרופא הנשים המטפל.

שאלה: אני בת 40 וברור לי שאעשה בדיקת מי שפיר. האם יש סיבה לבצע גם בדיקת שקיפות עורפית? האם בדיקה זו נותנת מידע שאינו נוסף/אחר שאינו מתקבל בבדיקת מי שפיר?

בדיקת שקיפות עורפית הנה בעיקר בדיקה לניבוי הסיכון לתסמונת דאון אם כי היא גם נותנת נתונים לגבי סיכון יתר למומים אחרים כגון מומי לב ומומים כרומוזומלים אחרים.
מכיוון שבבדיקת מי השפיר ניתן לשלול בוודאות בעיות כרומוזומליות גדולות במידה ומבצעים סקירת מערכות מורחבת ניתן לוותר על השקיפות העורפית.

שאלה: אני בשבוע 16 ובעוד שבועיים עושה בדיקת מי שפיר (מבחירה, אני בת 30 והשקיפות הייתה טובה). הרופא שלי אמר לי שמיותר לעשות בדיקת חלבון עוברי אם גם כך אני מתכננת לעשות בדיקת מי שפיר. האם זה נכון? האם עלי להתעקש על בדיקת החלבון העוברי?

תשובה: את רוב הנתונים שבודקים בבדיקת סקר משולש ( חלבון עוברי) בודקים במי השפיר אך יש נתונים לגבי הריון בסיכון גבוה ליתר לחץ דם הריוני ובעיות בגדילת העובר שניתן לקבל מבדיקת החלבון העוברי, מכיוון שהבדיקה חסרת סיכון וממומנת ע"י הקופה יש לפי דעתי בכל זאת מקום לביצועה.

שאלה: מאיזה שבוע ניתן לראות שק הריון ברחם? אני מוטרדת היות ובבדיקה באולטרא סאונד נמצא נוזל בדוגלס בכמות בינונית לא נמצא שק הריון ויש דמומים בינונים, לא נראה דבר מחשיד בחצוצרה, רמת הורמון 240, מאיזה שלב ניתן להבחין בהריון מחוץ לרחם?

תשובה: שק הריון ניתן לראות החל ברמות BHCG של 1000-1500 , נוזל בדוגלס לא תמיד מראה על הריון לא תקין , לפי הנתונים יש מספר האפשרויות , הריון לא תקין ברחם, הריון תקין, הריון חוץ רחמי .
מומלץ שתיפני לרופא נשים מטפל למעקב אולטרסאונד ורמות BHCG .

שאלה: אני כבת 28/5 הריון ראשון, בשבוע ה-15 ושלושה ימים- ואני תוהה מה אומרים הנתונים הבאים: 1. בחדר שמאל של הלב מרצד מוקד אקוגני. 2. שליה אחורית נמוכה מגיעה לצוואר ומכסה אותו במקצת. 3. שליה: דרגת בשלות אפס (כמות מי שפיר תקינה, מספר כלי דם בטבור:3.

תשובה: הסיכון לתסמונת דאון כפי שציינת קטן , נקודה אקוגנית הנה סמן "רך" לתסמונת דאון לפי חלק מהמאמרים בספרות, ואפילו אם היא מעלה את הסיכון פי 1.5-2 במקרה שלך לפי שקיפות הסיכון 1:9999 ואז הסיכון עדיין נמוך.
מצד שני יש לזכור כי הדרך היחידה לשלול לחלוטין תסמונת דאון הנה מי שפיר .

כמו כן במקרה של נקודה אקוגנית יש הממליצים על ביצוע בדיקת אקו לב עובר לשלול מום לבבי.
שלית פתח חלקית ברוב המקרים נודדת עם התפתחות הרחם מעל הפתח ומרחקת ממנו עם התקדמות ההריון, ככל שההבחנה מוקדמת יותר הסיכוי לנדידת השליה גדול יותר.
מומלץ לבצע מעקב של מיקום השליה דרך רופא נשים מטפל.
שליה בדרגה 0 הנה תקינה בשבוע 15

שאלה: בשבוע 12 עשיתי שקיפות עורפית שיצאה גבוהה,3. ובשקלול עם בדיקות הדם התוצאה היתה מדאיגה עוד יותר, 1:45, בעקבות הממצאים המדאיגים עשיתי בדיקת סיסי שיליה שיצאה תקינה. למרות התוצאה התקינה,מה יכלו להיות הסיבות לשקיפות עורפית גבוהה ?

תשובה: עיבוי של העורף מגדיל סיכון גם למומים לא גנטיים כגון מומי לב , מומלץ לשקול לבצע אקו לב עוברי וסקירת מערכות מורחבת דרך רופא נשים מטפל .

שאלה: אני בשבוע שלושים וארבע ניתנה הערה בבדיקת אולטרסאונד שלא ניתקלתי בה קודם בשלות שליה דרגה 2 - מה זה אומר לי? האם השליה מזדקנת יותר מהר מגיל ההריון? האם כרוך סיכון?

תשובה: קיימות 4 דרגות בשלות של השליה 0-3.
דרגה 2 משמעותה שליה בשלה ( התואמת גיל הריון של 34 שבועות).
יש התאמה בין גיל ההריון להזדקנות השליה

שאלה: האם נקודה אקוגנית יכולה להצביע על מום בלב העובר למה לא מפנים כל מקרה כזה לאקו לב לעובר? והרי זה לא מסובך כבדיקת מי שפיר. אותי הרופא לא שלח לבדיקת אקו לב לעובר האם עלי לבקש זאת ממנו?

תשובה: יש מחלוקת רפואית האם מידת הסיכון כתוצאה מהופעת נקודה אקוגנית בלב העובר למומי לב מצדיקה את ביצוע בדיקת אקו לב עוברי.

שאלה: בשבוע 14+1 נאמר לי בבדיקת סקירת המערכות שזאת בת האם יכולה להיות טעות?

תשובה: בבדיקת האולטרסאונד יכולה להיות טעות בקביעת המין אך בידי בודק מנוסה הסבירות לטעות קטנה.

שאלה: עקב סקירה מוקדמת שבה התגלו עורק טבורי אחד וציסטה קטנה בצוואר עברתי בדיקת מי שפיר + בדיקת פיש. התוצאות של בדיקת הפיש היו תקינות. אני עוברת גם בדיקת אקו לב עוברי, במידה והאקו לב תקין אילו בעיות נוספות יכול העורק הבודד לגרום?

תשובה: בדיקת ה FISH בודקת סמנים לצנטרומרים ( איזורים בכרומנוזום) של כרומוזומים מס 21, 18 , 13 X , Y
במידה ומי השפיר לא תקינים תקבלי תשובה ברורה מה הבעיה ( טריזומיה, מונוזומיה, טרנסלוקציה) .

במידה והבדיקה תקינה והאקו לב תקינים עדיין עורק אחד בחבל טבור יכול להעלות את שכיחות מקרי המצוקה העוברית, מוות תוך רחמי, עיכוב בגדילה התוך רחמית.
מומלץ שבכל מקרה תבצעי מעקב צמוד דרך מומחה ברפואת נשים ומילדות.

שאלה: האם ייתכן מצב שבו תוצאת AFP בבדיקת תבחין תהיה גבוהה, ובכל זאת אין בעיה של מום במערכת העצבים של העובר?

תשובה: כן
ערך גבוה של AFP יכול לנבוע לדוגמה ממעבר דם של העובר לאם ( כמו עקב מכה בבטן) עקב מומים אחרים כגון מומים של כליות בעובר, דופן הבטן , טעות בחישוב גיל ההריון. כמו כן כמובן יכול להיות טעות או ערך גבוה ללא סיבה ברורה.
כמובן שערך גבוה מעלה מאוד את החשד למומים פתוחים בגוף העובר.

מומלץ שתפנו לרופא נשים מטפל לצורך המשך הברור (סקירת מערכות מורחבת, מי שפיר במידת הצורך) .

שאלה: האם קביעת גיל ההריון לפי גודל העובר באולטראסטונד היא מדוייקת לחלוטין? האם תיתכן סטייה של 5-6 ימים בהערכה מתי היה הביוץ - כאשר הבדיקה היא בשבוע ה-14. במקרה שלנו הביוץ היה 5-6 ימים לפני הזמן שאנחנו בטוחים שהוא היה בפועל.

תשובה: טווח הטעות של הערכת גיל ההריון בשבוע 14 ע"י מדידות באולטרסאונד הנה של 5-7 ימים במדידות של אולטרסאונד בהריון צעיר יותר טווח הטעות אף קטן יותר ועומד על 3-5 ימים.

בואו היום בשמונה וחצי בערב לשיחה חיה בוידאו עם ד"ר יובל עוז, מנהל פורום הריון ולידה בדוקטורס ומומחה לגניקולוגיה ומיילדות.

לכניסה לצ'אט: לחצו כאן

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום