אקו לב עוברי: מתי - וכיצד?

(6)
לדרג

התינוק יקר לליבך? בדיקת אקו לב עוברי מומלצת על רקע התוויות הקשורות באמא או בעובר - ומסייעת באבחון מומים. אל דאגה: הבדיקה קצרה ואיננה פולשנית

מאת: ד"ר רמי פוגלמן

לב העובר מתחיל להתפתח מיד לאחר ההתעברות. הלב הוא האיבר הראשון שמתפקד בעובר ומתחיל לפעום סביב שבוע 4 להריון. לקראת סוף שבוע 12 להריון, הוא מגיע למבנה השלם המוכר .

השכיחות של תינוקות הנולדים עם מום בלב עומדת על 8 ל-1,000; למעשה, מומים בלב נחשבים השכיחים ביותר, מבין המומים המולדים. במקרים בהם עולה חשד למום לבבי, נבצע בדיקה לאיתור המום עוד בשלב העוברי - על מנת לתכנן את המשך המעקב וההתערבות, במקרה שיש בכך צורך. הבדיקה לאיתור מומים בלב העובר מבוצעת באמצעות הדמיה של לב העובר, הנקראת אקו לב עוברי.

אקו לב עוברי בודק את המערכת הקרדיווסקולרית של התינוק. צילום: שאטרסטוק
אקו לב עוברי בודק את המערכת הקרדיווסקולרית של התינוק. צילום: שאטרסטוק

מהי בדיקת אקו לב עוברי?

בדיקת אקו לב עובר (Fetal Echocardiography) מיועדת לבחון את המערכת הקרדיווסקולרית של התינוק: מבנה ותפקוד הלב - על מנת לאתר מומים בלב העובר.

בדרך כלל, הבדיקה מבוצעת בין השבועות 18-22 להריון, בשלב בו גודל הלב כ-3-4 ס"מ (כך, ניתן לראות היטב את מבנה הלב ותפקודו).

הבדיקה מספקת הערכה אנטומית מקיפה של מבנה הלב: מבנה העליות, חדרי הלב, המסתמים, העורקים הגדולים היוצאים מהלב והוורידים המגיעים אל הלב; ובנוסף, הערכה של קצב פעימות הלב (הפעילות החשמלית).

איך מתבצעת בדיקת אקו לב עובר?

בדיקת אקו לב עובר מבוצעת על ידי קרדיולוג ילדים באמצעות אולטרסאונד בטני. הבדיקה מבוצעת כאשר האישה שוכבת על גבה. לאחר מריחת ג'ל על הבטן, מכשיר האולטרסאונד מועבר על הבטן ושולח גלי קול אל לב העובר; גלי הקול חוזרים מהלב אל מחשב - שמתרגם אותם לתמונות. מכיוון שהבדיקה איננה חודרנית היא לא כרוכה בכאב או באי נעימות.
הבדיקה נמשכת 10 דקות עד חצי שעה - ולא נדרשת כל הכנה לבדיקה.

מה ניתן לגלות באמצעות אקו לב עובר?

הבדיקה מאתרת מומים מבניים ומומים תפקודיים של הלב. בין המומים השכיחים, ניתן למנות:

מומים הנחשבים קשים: מומים קשים במבנה הלב או בכלי הדם הגדולים הנכנסים ויוצאים מהלב - מחייבים בדרך כלל התערבות ניתוחית או ביצוע צנתור, בחודשי החיים הראשונים (לעיתים כבר בימים הראשונים, לאחר הולדת התינוק). לדוגמה: כאשר לא נוצר אחד ממרכיבי הלב או שהמבנה שנוצר אינו תקין - חדר קטן מהרגיל, מסתם שלא נפתח, עורקים היוצאים ממיקום שונה או הצרות משמעותית במוצא הלב ועוד.

מומים בינוניים וקלים: מומים הדורשים מעקב. המום השכיח ביותר בלב הינו פגם במחיצה או חור במחיצה בין חדרי הלב - Ventricular Septal Defect (VSD) - אשר יכול להיות גדול, בינוני או קטן. בפגמים בינוניים וקטנים, קיים סיכוי בשיעור כ-50% שהפגם ייסגר מעצמו. אם החור הבין חדרי גדול, תידרש התערבות ניתוחית בעתיד.

מציאת מומים בלב מהווה אינדיקציה לבירור גנטי כיוון שיתכן שמום הלב הינו חלק מתסמונת גנטית. לדוגמה: אצל שני שלישים מהתינוקות עם תסמונת דאון, יש מום לב אופייני. אם נזהה מום מסוג זה בלב העובר, נפנה את האישה לייעוץ גנטי.

מומים תפקודיים: במסגרת בדיקת אקו לב, מבוצעת הערכה של קצב הלב, במטרה לבחון האם קיימת הפרעת קצב הדורשת טיפול והתערבות כבר במהלך הלידה או לאחר הלידה.

מהן הפרעות קצב הלב המאובחנות אצל עוברים?

קיימים שלושה סוגים של הפרעות קצב לב:

1. הפרעה של פעימות מוקדמות, אשר דורשת מעקב בלבד - ללא צורך בטיפול.

2. קצב לב מהיר מאד - הפרעת קצב הדורשת מתן טיפול תרופתי לאם. הטיפול יעבור לעובר דרך השיליה - ויסדיר את קצב ליבו.

3. במקרים נדירים, קצב לב העובר איטי מאד, כתוצאה מחסם חשמלי מלא בהולכה החשמלית שבין העליות לחדרי הלב AV Block)). ברוב המקרים, כאשר מתגלה הפרעה מסוג זה בקצב הלב, לאחר הלידה יהיה צורך בהשתלת קוצב לב לתינוק.

מתי נדרשת בדיקת אקו לב עובר?

המקרים בהם יש צורך לבצע את הבדיקה נחלקים להתוויות אימהיות ולהתוויות עובריות.

התוויות לביצוע הבדיקה הקשורות באמא:

מום לב אצל קרוב מדרגה ראשונה: אם, אב, אחים.

הורה הלוקה בתסמונת הידועה כקשורה באופן מובהק למומי לב, גם אם להורה אין מום לב.

סוכרת הריונית או טרום הריונית.

פנילקטונוריה אמהית.

חשיפה של האם לתרופות טרטוגניות, העלולות לפגוע בעובר, כגון: ליתיום, קבוצות מסוימות של תרופות נוגדות דיכאון ותרופות מסוימות לטיפול באפילפסיה.

הימצאות נוגדנים אוטואימוניים בדם האם, כגון: Anti Ro ו-Anti La. מדובר בנוגדנים התוקפים את תאי הגוף, במחלות אוטואימוניות של רקמת החיבור, כגון לופוס (זאבת) וסיורגן. קיימים מקרים בהם האם מגלה שהיא סובלת ממחלה אוטואימונית רק לאחר זיהוי הימצאות הנוגדנים בבדיקות הדם הנערכות במהלך ההריון.

כל הריון שנוצר בשיטה חוץ גופית (IVF). מכיוון שנמצא שבהריונות שהושגו לאחר הפריה חוץ גופית, כולל הריונות מתרומת זרע ותרומת ביצית, יש שכיחות גבוהה יותר למומי לב.

התוויות לביצוע הבדיקה הקשורות בעובר:

שקיפות עורפית לא תקינה.

חשד למום בלב בבדיקה שנערכת ע"י גניקולוג.

חשד להפרעת קצב עוברי.

חשד להפרעה כרומוזומלית או בעיה גנטית.

ריבוי מי שפיר.

זיהומים עובריים תוך רחמיים.

חשד למום מבני לא לבבי. לדוגמה: אם נמצא מום באיבר אחר (כגון: כליה או כבד), מבצעים את הבדיקה על מנת לוודא כי אין מום גם בלב.

הריון מרובה עוברים מונוכוריוני (Monochorionic twins) - כאשר העוברים נמצאים בשיליה אחת וחולקים שק מי שפיר אחד.

וארינטים בכלי הדם הבאים באסוסטיאציה למומי לב כגון: מוצא שונה של העורק התת בריחי מימין, עורק טבורי אחיד.

קפל עור צווארי מעובה.

בדיקת אקו לב עובר מבוצעת באמצעות אולטרסאונד בטני. צילום: שאטרסטוק
בדיקת אקו לב עובר מבוצעת באמצעות אולטרסאונד בטני. צילום: שאטרסטוק

מהי רמת הדיוק של בדיקת אקו לב עובר?

חלק ממומי הלב הינם מומים התפתחותיים, כלומר כאלה שבשלב מוקדם של ההריון יכולה להיות בדיקה תקינה ובהמשך יתבטא המום. הדוגמא הבולטת לכך הינה הצרויות במוצא החדרים, העלולות להתפתח גם לאחר השבוע ה-22 - ולכן יתכן שלא יתגלו בבדיקת האקו לב העוברית המוקדמת. יחד עם זאת, בשנים האחרונות שיטות ההדמיה השתכללו באופן ניכר - כך שיכולת זיהוי מומים באמצעות הבדיקה עלתה; ורמת הדיוק של הבדיקה גבוהה מאד.

באיזה מקרים מומלץ על הפסקת הריון?

כאשר מתגלה מום בלב העובר, המשפחה מקבלת הסבר מלא על מהות הבעיה, משמעותה בהריון ובלידה, הצפי להתערבות ניתוחית וצנתורית לאחר הלידה ומשמעות האבחון - כולל תחלואה ארוכת טווח וסיכון לתמותה. בהתאם לחומרת הממצאים ומשמעותם, ההורים הם אלה שיחליטו איך ברצונם להמשיך את ההריון ובמידה ומדובר במום לב קשה ויבחרו להפסיק את ההריון, יופנו לוועדה להפסקת הריון.

לסיכום: בדיקת אקו לב עוברי מאפשרת אבחון מומים בלב העובר וזיהוי הפרעות בקצב הלב. לעתים מומלץ לבצע את הבדיקה על רקע התוויות הקשורות באמא ולעתים על רקע התוויות הקשורות בעובר.

ד"ר רמי פוגלמן הוא מומחה לרפואת ילדים וקרדיולוג ילדים, מנהל היחידה להפרעות קצב לב במכון לב ילדים במרכז הרפואי "שניידר" בפתח תקווה; לשעבר יו"ר האיגוד הישראלי לקרדיולוגיית ילדים.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום