הריון וחתול: זהירות מטוקסופלזמה

(1)
לדרג

טפיל הטוקסופלזמה, המצוי בצואת חתולים - עלול לחדור את השלייה ולפגוע בעובר. נמצאת בהריון - ומגדלת חתול? כדאי לתת לבן הזוג לנקות לחתול את השירותים

מאת: ד"ר ערן הדר

טוקסופלזמה הוא טפיל חד תאי, אשר חי ומתרבה במערכת העיכול של חתולים. המחלה הנגרמת בקרב ילדים ומבוגרים היא מחלה קלה - ובאופן יחסי היא חסרת משמעות "אמיתית"; אבל כאשר המחלה מופיעה לראשונה בזמן הריון - היא עלולה להיות בעלת השפעה קשה ומשמעותית על העובר.

בדיקת דם יכולה לאבחן מחלה נוכחית או הדבקה בעבר. אישה שנדבקה בעבר במחלה מחוסנת נגדה - ולא יכולה לחלות בה שוב. באופן עקרוני, אין המלצה לבדיקת סקר שגרתית לטוקסופלזמה במהלך ההריון, אבל אם בדיקות הדם מראות כי לא חלית בטוקסופלזמה בעבר, ניתן למנוע הדבקה בטפיל במהלך ההריון, על ידי מספר צעדים פשוטים.

חשוב לציין כי טפיל הטוקסופלזמה נחשב חריג "לטובה", ביחס לשאר הזיהומים בהריון, משום שקיים טיפול תרופתי עבורו; לכן, בכל חשש של הדבקה בטוקסופלזמה, ישנה חשיבות מכרעת למהירות התגובה - ויש להגיע לייעוץ מתאים, מהר ככל הניתן.

בדיקת דם יכולה לאבחן מחלה נוכחית או הדבקה בעבר. צילום: שאטרסטוק
בדיקת דם יכולה לאבחן מחלה נוכחית או הדבקה בעבר. צילום: שאטרסטוק

היכן האישה חשופה להדבקה בטוקסופלזמה?

ההעברה של טפיל זה נעשית בעיקר על ידי חתולים, דרך הצואה שלהם וכן על ידי מקורות נוספים, שייתכן כי נחשפו לצואת חתולים, כגון: בשר לא מבושל, ירקות ופירות שלא נשטפו, אדמה נגועה בטפיל ועוד.

מהם הסימנים של הדבקה בטוקסופלזמה?

מרבית האנשים שנדבקים בטפיל הטוקסופלזמה הינם א-תסמיניים (כלומר: עוברים את המחלה ללא כל תלונה או סימן מחשיד). עם זאת, בקרב מעט מהחולים - המחלה תתבטא בצורה קלה ולא ספציפית, הכוללת חום, חולשה, עייפות והגדלת בלוטות לימפה.

עם זאת, במקרה שאישה בהריון נדבקת במחלה, הטפיל יכול לעבור דרך השליה, לגרום להדבקת העובר - ועלול לגרום לו פגיעה קשה.

מהם הסיכונים בטוקסופלזמה בהריון?

כאמור, המחלה אינה מסוכנת להריונית עצמה - אבל כאשר היא נדבקה לראשונה בהריון, קיים סיכון לכך שהטפיל יחצה את השלייה, יעבור לעובר - ויפגע בו. ההדבקה לעובר יכולה להתרחש לכל אורך שלבי ההריון, אך ככל שההדבקה האימהית מתרחשת בשבועות מאוחרים יותר, כך הסיכון להדבקה עוברית הולך ועולה; עם זאת, מצד שני, הסיכון לפגיעה בעובר הולך ויורד.

מהם הסימנים לפגיעה עוברית?

למרות הסיכונים והסיבוכים האפשריים, מבחינת פגיעה בעובר - הרי שהרוב המוחלט של העוברים שנדבקו בטפיל, ייוולדו בריאים. רק אחוז זעום מהילודים, יפתחו הפרעות שונות - החל מפרכוסים, הפרעות בראייה, חירשות, הגדלת כבד וטחול, צהבת, חום, אנמיה והפרעות נוירולוגיות חמורות.

עובר עלול להידבק בעקבות חציית הטפיל את השליה - וחדירה למחזור הדם שלו. בכ-90% מהמקרים, ההדבקה של האם תהיה ללא ביטוי סימפטומטי; וכך גם לגבי העובר. ככל שגיל ההריון צעיר יותר, כך סיכוייו של העובר להידבק - קטנים יותר.

בשליש הראשון להריון, הסיכון להדבקת העובר הוא כ-15%; בשליש השני כ-30%; ואילו בשליש האחרון כ-60%. יחד עם זאת, הדבקה בשליש הראשון עלולה לגרום נזקים חמורים יותר לעובר, בהשוואה להדבקה בשלב מתקדם יותר.

ניתן לזהות את סימני הפגיעה העוברית על ידי אולטרסאונד; וסימנים אלה כוללים, בין היתר, סימנים כגון הרחבת חדרי המוח, הסתיידות במוח, מיקרוצפליה (ראש קטן לגיל ההריון), הגדלת כבד או טחול ו/או פיגור בגדילת העובר.

לאחר הכנת בשר נא, רחצי במים וסבון את כלי החיתוך ואת הידיים. צילום: שאטרסטוק
לאחר הכנת בשר נא, רחצי במים וסבון את כלי החיתוך ואת הידיים. צילום: שאטרסטוק

מהם הנזקים האפשריים בעקבות טוקסופלזמה?

הפלה ספונטנית, מוות תוך רחמי של העובר.

צהבת מולדת, פריחה, הגדלה של הטחול והכבד.

הסתיידויות תוך מוחיות, המלוות בשינויים בהיקף הראש.

למשל: היקף ראש קטן, עקב בעיית התפתחות, או היקף ראש גדול - עקב מצב של הידרוצפלוס.

פרכוסים המלווים בהפרעות התפתחותיות קשות, מוטוריות (תנועתיות) וקוגניטיביות (שכליות).

דלקת בקרקעית העין.

איך מאבחנים הדבקה בטוקסופלזמה?

ניתן לבדוק את קיום המחלה על ידי בדיקת דם פשוטה, המאבחנת את קיומם (או העדרם) של נוגדנים לטפיל הטוקסופלזמה. רצוי לבדוק זאת עוד לפני ההריון - או ממש בתחילתו. ככלל, בודקים עבור מחלות שונות שני סוגים של נוגדנים - נוגדני IgG, שהם נוגדנים שנשארים בגוף באופן קבוע, לכל החיים - ומהווים נוגדני חיסון; זאת, בעוד נוגדני IgM מלמדים על מחלה נוכחית.

איך נמנעים מהדבקה בטוקסופלזמה?

על מנת להקטין את הסיכון להידבקות במחלה בזמן הריון, בקרב נשים שבדיקת ה IgG שלהם שלילית, כלומר לא חלו בעבר ומשום כך אינם מחוסנות כנגד הטפיל - כדאי לנהוג לפי כללי הבטיחות הבאים (ובראשם: להימנע ממגע ישיר או עקיף עם צואת חתולים).

1. לבשי כפפות אם את עוסקת בגננות - ורחצי ידיים אחרי כל פעילות מחוץ לבית, במיוחד בגינה.

2. רחצי היטב את ידיך במים וסבון, לאחר כל פעילות בחוץ - ולפני שאת אוכלת, או לפני הכנת מזון.

3. לאחר הכנת בשר נא, רחצי במים חמים וסבון את קרש החיתוך, סכינים, כיור וכמובן את הידיים.

4. יש להימנע לחלוטין מאכילת בשר נא או מבושל חלקית.

5. מומלץ לרחוץ היטב (בסבון ובמים) פירות וירקות.

מה מומלץ לעשות במקרה שיש חתול בבית?

אם יש לך חתול בבית, הנה מספר עצות שיכולות לסייע למניעת הידבקות במחלה.

יש לספק לחתול מזון בכמות מספקת ובאיכות טובה - כדי שלא יחפש מזון נוסף.

לא לתת לחתול בשר שלא בושל דיו.

יש להשתדל למנוע את החתול לצאת מהבית - כדי שלא יבוא במגע עם מזון בו נמצא הטפיל.

יש לוודא כי מישהו אחר (ולא האישה בהריון) - מנקה את ארגז החול של החתול .

מה עושים אם מתגלה הדבקה בזמן הריון?

כאשר האם ההריונית נדבקת בזמן ההריון, הטפיל עלול לעבור את השלייה - ולהדביק את העובר. הסיכון להדבקת העובר עולה מ-16% בשליש הראשון של ההריון, לכ-60% בשליש השלישי. אמנם הסיכון להדבקת העובר עולה, ככל שמתקדם ההריון - אך במקביל, הסיכון לתחלואה העוברית (חומרת המחלה של העובר) יורד, ככל שההריון מתקדם - והעובר גדול יותר.

כיצד מטפלים במחלה, בזמן הריון?

אם התגלתה מחלה לראשונה במהלך ההריון, יש מספר נקודות שחשובות לזכור.

1. קיים טיפול אנטיביוטי שיש לו מידה מסוימת של יעילות - הן במניעת הדבקה עוברית והן במניעת פגיעה עוברית ויש לתת אותו לנשים שנדבקו בטוקסופלזמה, בשלב מוקדם ככל הניתן, בכדי למנוע מעבר הטפיל לעובר. חשוב להתחיל טיפול אנטיביוטי מתאים - מוקדם ככל האפשר, לאחר ייעוץ מתאים אצל מומחה להריון בסיכון.

2. מלבד הטיפול האנטיביוטי, חיוני לבצע בדיקת דם נוספת לאם - על מנת לאשר את אמיתות האבחנה. הבדיקה הטובה ביותר לזיהוי טפיל הטוקסופלזמה ולאימות האבחנה, נעשית על ידי מעבדות משרד הבריאות הארציות, לטפיל זה.

3. בהמשך המעקב ניתן לבדוק האם אכן העובר נדבק על ידי דיקור מי שפיר ולבדוק האם העובר נפגע על ידי בדיקות אולטרה-סאונד. כשם שקיים טיפול אנטיביוטי למניעת הדברה עוברית, ישנו גם טיפול אנטיביוטי חוצה שלייה - אשר יכול לטפל ישירות בעובר, עוד בהיותו ברחם.

לסיכום: מדובר במחלה נדירה, אשר המעקב והטיפול בה יכולים להיות יעילים גם במקרה שהעובר נדבק או נפגע בשל הזיהום.

ד"ר ערן הדר הוא מומחה לרפואת האם והעובר, הריון בסיכון גבוה; ומנהל היחידה לרפואת האם והעובר, בית חולים לנשים ע"ש הלן שניידר, מרכז רפואי רבין.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום