כוויות: עזרה ראשונה

(60)
לדרג

מי שנכווה ברותחין, נזהר בצוננין: כוויות עלולות להיגרם ממים רותחים, אש או אפילו מחומרי ניקיון שגרתיים. כיצד ניתן לתת טיפול חירום בכוויות? מתי לגשת לרופא? מדריך למצבי חירום

מאת: חבצלת שוורץ, כתבת zap doctors

כוויה היא הפגיעה הקשה ביותר בגוף האנושי, ויכולה להשפיע על כל מערכות הגוף. כוויה עלולה להיגרם מסכנות כמו מים רותחים, אש, או חומרים כימיים, שלקראת חג הפסח, בעקבות הניקיונות הגדולים הקרבים, הופכים לנגישים יותר מתמיד. כוויה עלולה גם להיגרם בעקבות תאונת דרכים, אך גם במתחם הבית, על ידי הצתה או במגע בתנורי חשמל וסלילים, במפזרי חום, או אפילו במגע עם אמבטיה חמה מדי, או במקרה של כוויות קור: מגע עם חפץ בטמפרטורה נמוכה מאוד.


טיפול חבישה בכוויה. צילום: שאטרסטוק

הכוויה פוגעת קודם כל בעור הגוף החשוף, שהוא האבר הגדול ביותר בגוף האדם, השומר על חום הגוף התקין, ועל רמת הנוזלים והמלחים שבו, ועלולה לחדור אף לאברי הגוף הפנימיים.

ד"ר יוסי חייק, מנהל היחידה לטיפול נמרץ בכוויות והמחלקה לכירורגיה פלסטית במרכז הרפואי שיבא, משיב לשאלותינו בנושא כוויות.

מהו הטיפול הראשוני בכוויה?

אם וכאשר התרחשה כוויה, יש לדבוק בעקרונות הבאים:

1. לשטוף את הכוויה במים זורמים בטמפרטורת החדר.

2. למרוח כטיפול ראשוני משחות לטיפול בכוויות, אותן אף ניתן לרכוש ללא מרשם רופא בכל בית מרקחת, עד שמגיעים לטיפול הרפואי המוסמך, כדוגמת פלמינל.

3. לגשת לראות רופא.

4. ניתן למרוח משחה אנטיביוטית בהוראת ובמרשם רופא.

מהן הסכנות הרפואיות הנלוות לכוויה?

הסכנה העיקרית שקשורה בכוויה היא שהכוויה תתפתח לפצע עמוק שלא יבריא מעצמו. גם כאשר הכוויה היא שטחית יחסית, יש סכנה שהיא תזדהם ותהפוך לפצע עמוק. כשמדברים על כוויות, חוסר ריפוי או יתר ריפוי עלול לגרום גם לצלקות באזור הנפגע. כוויה שלא החלימה באופן תקין, אפילו אם היא כוויה פשוטה, עלולה לגרום לצלקת עם שינויים דרסטיים בצבע העור ובגוון שלו, באזורים חשופים כמו ידיים ופנים.

האם הסיכון העיקרי הוא אסתטי בלבד?

ממש לא. מעבר לרמה האסתטית, כוויות עמוקות שלא החלימו כהלכה עלולות ליצור צלקות מעובות, כגון צלקות היפרטרופיות, שיוצרות קונטרקטורה (כוויצה: התכווצות לא תקינה של רקמה צלקתית). מצב זה מביא לכך שהצלקת עלולה להשפיע על טווחי תנועה, ואפילו על צמיחה וגדילה של הגוף, למשל אם מדובר על כוויה בגפיים אצל ילדים.


כיצד נדע מהי חומרת הכוויה?

כל כוויה שהיא מעל לגודל כף, חייבת לעבור בדיקה, אבחון וטיפול של כירורג פלסטי. גם אזורי הפנים, המפרקים, וכן האזור הגנטלי, אזור אברי הרבייה, דורשים בדיקה אצל רופא מומחה, שמתמחה בטיפול בכוויות.

מעבר לטיפול הראשוני שציינת - כיצד מטופלות כוויות ברמות השונות?

חשוב לדעת שכוויה שיוצרת שלפוחיות, למשל היא כוויה מדרגה 2, ובמקרה זה הטיפול בה יכלול גם חיסון נגד טטנוס.

הטיפול בכוויות מתבצע על פי חומרת הכוויה, לרוב על ידי חבישות או משחות, אותן מחליפים פעם ביום.

העיקרון הטיפולי, שמשתנה בהתאם לגודל ולעומק הכוויה, הוא לשמור על המקום לח וכן למרוח עליו משחה וייתכן שנחוצה משחה אנטיביוטית. במקרים של כוויות קשות, הפתרון הוא גם ניקיון עור, הטרייה, שמתבצע באופן כירורגי, וכן השתלת עור.

הטיפול בכוויות מתבצע על פי חומרת הכוויה, לרוב על ידי חבישות או משחות. צילום: שאטרסטוק

אילו משחות קיימות בשוק לטיפול ראשוני בכוויות?

משחות שניתן לרכוש ללא מרשם רופא והן יעילות לטיפול ראשוני: פלמינל (אנזים אלגינוג'ל), סילברול, או משחות במרשם רופא, כגון טריאולון. משחות אלה שומרות על לחות העור, ואחרי מריחתן יש לחבוש את המקום ולדאוג שיהיה נקי, לאורך כל זמן הטיפול בכוויה.

לסיכום: חשוב לזכור כי הטיפול הכי טוב בכוויה הוא למנוע אותה. מניעה נדרשת קודם כל במתחם המוכר של הבית או של מקום העבודה. למשל: אם יש בבית מיחם, צריך לוודא שיש לו סוגר ביטחון. אם משתמשים במתקני חימום מים, יש להחזיק את הדגמים החדשים, בהם מותקנת מערכת הגנה מפני דליפת מים חמים, וכן הלאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום