צרכנות רפואית מס' 139

(0)
לדרג

השבוע במדור צרכנות: תרופה למניעת גידולים במעי הגס, גישה חדשה לניתוחי ריאה, טיפול בעייפות כרונית וקניונים נגישים לנכים

מאת: מערכת zap doctors
מניעת גידולים במעי הגס

פרופ' נדיר ארבר, מנהל המרכז המשולב למניעת סרטן, דווח החודש בפגישה השנתית של החברה האמריקאית לגסטרואנטרולוגיה, בסן דייגו, ארה"ב, על תוצאות מחקר שנערך ב-32 מדינות בעולם וביניהן ישראל. המחקר מצביע על יעילותה של התרופה "סלברה" למניעת גידולים במעי הגס. מהמחקר עולה כי האפקט המגן של התרופה, תרופה נפוצה לשיכוך כאבים, נמשך גם שנתיים נוספות לאחר תום הטיפול.

המחקר בוצע לאור מחקרים שנערכו בשנים האחרונות ומצאו כי תרופות נוגדות דלקת עשויות למנוע את התפתחות סרטן המעי הגס. המחקר נערך ב-107 מרכזים רפואיים, ב-32 מדינות בעולם וכלל 1,561 מטופלים שהיו בסיכון גבוה לפתח סרטן של המעי הגס, מתוכם 120 מטופלים של המרכז הרפואי תל-אביב בישראל. במחקר נבדקה השפעת "סלברה" במינון של 400 מל"ג ליום על חולים שעברו כריתת פוליפים (גידולים שפירים) מהמעי הגס. 933 ממשתפי המחקר טופלו בתרופה ו-628 טופלו בתרופת דמה. החוקרים עקבו במשך 5 שנים אחרי מצבם של המטופלים והתפתחות פוליפים במעי הגס שלהם.

תוצאות המחקר לאחר שלוש שנים הצביעו על כך, כי בשליש מהמטופלים בקבוצה אשר נטלה את התרופה נמצאו פוליפים בתום השנה השלישית למחקר, לעומת 49.3% בקבוצת הביקורת. בקבוצת המטופלים שהיו בסיכון הגבוה ביותר לפתח סרטן, אפקט המגן של התרופה היה אף גבוה יותר ועמד על כ-51%. כלומר, התרופה הורידה משמעותית את ההישנות של היווצרות פוליפים במעי הגס שלוש שנים לאחר כריתת פוליפים.

הדיווח שמסר פרופ' נדיר ארבר הינו על תוצאות המחקר לאחר שנתיים נוספות בהן נערך מעקב אחר החולים כשהם ללא הטיפול התרופתי. לדברי פרופ' ארבר: "במחקר זה הראנו כי האפקט המגן של התרופה ממשיך גם שנתיים נוספות לאחר תום הטיפול".

סרטן המעי הגס הינו הסרטן השני בשכיחותו בעולם המערבי והשלישי במדינות המתפתחות, הגורם להתפתחות למעלה ממיליון מקרים חדשים של סרטן, וחצי מליון מקרי תמותה בשנה ברחבי העולם.

גישה חדשה לניתוחי ריאה

מזה מספר חודשים מבוצעים במרכז הרפואי אסף הרופא ניתוחי ריאה בגישה חדשה: טורקוסקופיה. בגישה זו נמנעים מפתיחת בית החזה באופן המקובל, כלומר - חתך בין הצלעות מקדמת בית החזה ועד לגב (אורך חתך של 15-20 ס"מ) ופיסוק הצלעות. במקום זאת, נעזרים במצלמות טלוויזיה ובציוד מיוחד שמאפשר להסתפק ב-2-3 חתכים באורך 1 ס"מ בלבד. דרך אותם חתכים זעירים מבוצע הניתוח כולו.

לדברי ד"ר אילן בר, מנהל המחלקה לניתוחי חזה באסף הרופא, "היתרונות לחולה בשיטה החדשה רבים - ללא צלקות, כאבים פחותים, קיצור השהות בבית חולים ויכולת ומוכנות של החולה לחזור במהרה לחיים הרגילים. בחלק מבתי החולים האחרים משתמשים בשיטה ובגישה שונה, זעיר-פולשנית, שבה עדיין קיימת אותה פתיחת חזה ממשית, אם כי בחתך קטן יותר (כ-10 ס"מ)".

ד"ר בר מדגיש כי את כל מגוון ניתוחי החזה אשר מבוצעים בבית חולים, מבצעים באופן זה - החל מביופסיה של הריאה (לחולים עם מחלות ריאה כרוניות שדורשות אבחנה, לחולים הסובלים מסרטן ריאה וזקוקים לכריתת אונה של ריאה ועוד), וכלה בחולים הסובלים מנפחת - אמפיזמה של הריאה (והניתוח מהווה לעתים תחליף להשתלת ריאה).

צוות הרופאים במחלקה השתלם בתחום במרכז רפואי מוביל בתחום בלוס אנג'לס, ארה"ב ולצורך ביצוע הניתוחים נרכש ציוד ומכשור חדשני ומתקדם.

טיפול בעייפות כרונית

בימים אלה אושרה הרחבת ההתוויה לתרופה פרוביג'יל, לאנשים הסובלים מישנוניות כרונית בלתי מוסברת, מתסמונת עבודת משמרות ומישנוניות המלווה דום נשימה בשינה לאחר טיפול אופטימלי. התרופה רשומה מזה מספר שנים לטיפול במחלה הגורמת לישנוניות יתר - נרקולפסיה, והיא משמשת גם להפגת העייפות הנובעת ממחלות אונקולוגיות, ומחלות נוירולוגיות כמו טרשת נפוצה, מחלת פרקינסון, ועוד.

הסובלים מישנוניות בלתי מוסברת מתקשים לשמור על ערנות גם לאחר שינה ארוכה וגם לאחר תנומות במהלך היום. הבעיה מתחילה בדרך כלל בגיל הנעורים, ולסובלים ממנה יש לעתים היסטוריה משפחתית של הפרעות שינה. תסמונת זו גורמת לפגיעה ניכרת באיכות החיים, חוסר ריכוז בכל פעולה אשר נמשכת לאורך זמן.

הסובלים מתסמונת עבודת משמרות (Shift Work Disorder) מתקשים לשמור על ערנות בעת משמרת לילה כתוצאה משיבוש השעון הביולוגי, המתרחש בקרב אנשים בריאים אשר עובדים בלילות, כגון: רופאים, אחיות, עובדי חברת חשמל, דיילים, נהגים ועוד. מספר העובדים במשמרות גדל משנה לשנה, ובהערכה גסה מדובר על כ-250 אלף ישראלים העובדים במשמרות. עבודה בלילות, כשהשעון הביולוגי מורה לנו לישון, גורמת לעייפות קשה, קשיי ריכוז, ותאונות עבודה.

תסמונת דום נשימה בשינה (sleep apnea) היא תופעה נפוצה שסימניה הם: עודף משקל, נחרה ועייפות וישנוניות במשך היום. אנשים הסובלים מתסמונת זו סובלים מהפסקות מחזוריות בנשימה במהלך השינה, אשר גורמות ליקיצות קצרות משינה בלא שיהיו מודעים לכך. כמות היקיצות מגיעה לעשרות ומאות במהלך הלילה. אנשים הסובלים מדום נשימה בשינה נמצאים בסיכון מוגבר להתפתחות מחלות לב וכלי דם ולתאונות דרכים ועבודה בגלל חוסר ערנות מספקת. מוערך שמאות אלפי אנשים בארץ סובלים מבעיה זו, ורק מיעוטם מאובחן ומטופל.

לדברי ד"ר ברוך אלעד, יו"ר החברה לחקר שינה בהסתדרות הרפואית בישראל, "פרוביג'יל פועלת כ-8 עד 12 שעות מזמן נטילתה ומסייעת בשמירה על ערנות, ועם זאת אינה פוגעת ביכולת השינה. נטילת 1-2 כדורים, בימים בהם חשים בעייפות יתר או בלילות - לעובדי משמרות, משפרת באופן ניכר את רמת הערנות, את התפקוד ואת יכולת הריכוז.
התרופה הוכחה במחקרים קליניים רבים כבטוחה ויעילה, והיא אינה ממכרת מכיוון שאינה פועלת במרכזים במוח הקשורים בהתמכרות".

התרופה תינתן באמצעות מרשם רופא ומחירו של כדור אחד הוא כ-13 ש"ח.

קניונים נגישים לנכים

רשת "קניוני ישראל", מקבוצת בריטיש ישראל השקעות בע"מ, תשקיע עד סוף שנת 2008, כ-2 מיליון שקל בהפיכת 16 הקניונים שבבעלותה לנגישים לנכים.

לדברי משה רוזנבלום, מנכ"ל רשת 'קניוני ישראל', "לאחרונה הושם דגש על תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, ולכן על מקומות ציבוריים לנקוט בפעילות יזומה להפיכת מבנים שונים נגישים לרווחת הנכים. בהתאם לתקנות, תפעל רשת קניוני ישראל כאחת החלוצות בארץ בנושא נגישות לנכים. בין היתר יושם דגש מיוחד לפתרונות לנכים בקניוני הרשת כמו - הקלת הגישה מהחניון לקניון באמצעות רמפות, התאמת בתי השימוש לנכים, שימוש בכתב בריל למספרי הקומות במעלית, השמעת מספר הקומה ברמקול בכל קומה בה עוצרת המעלית, התאמת רוחב הדלתות למעבר כיסא גלגלים, התרת כניסת כלבי נחיה, סימון חנויות נכים ועוד".

רוזנבלום מוסיף, כי "עלות נגישות הקניונים תעלה בכל קניון חדש כ-70 אלף ש"ח, וכ-250 אלף ש"ח בקניונים הישנים יותר. על מנת ליידע את ציבור הנכים בנגישות קניוני הרשת ישולב באופן קבוע על גבי הפרסומים של כל קניון אייקון המציין שקניון זה הינו נגיש לנכים".

קניון נהריה, מקבוצת רשת קניוני ישראל קיבל השבוע אות נגישות מעמותת נגישות ישראל, הפועלת לשילובם בחברה של אנשים עם מוגבלות.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פרוקטולוגיה, כירורגיה קולורקטלית ומחלות מעי דלקתיות
פורום ניתוחי לב וחזה
פורום חיך ושפה שסועים, הפרעות דיבור ובליעה, נחרה ודום נשימה בשינה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום