תוספי תזונה במעגל חיי האישה

(0)
לדרג

גיל ההתבגרות, גיל הפריון, תקופת ההריון וההנקה ולאחר מכן גיל המעבר: לכל שלב בחיי האישה יש צרכים תזונתיים שונים. מדריך מקיף של תוספי תזונה לנשים

מאת: ליטל מאירסון

גם אם זה לא תמיד נראה כך מבחוץ, הגוף הנשי משתנה ומתחדש ללא הרף. בכל שנייה מתרחשים בו מאות תהליכים מורכבים, בהתאם לדרישות הפיזיולוגיות המשתנות ובהתאם לתנאי הסביבה.

התזונה היומיומית אמורה אמנם לספק לנו את כל רכיבי התזונה הנדרשים, להבטחת מהלכם התקין של תהליכים אלה, אולם התזונה המערבית מספקת לצערנו מציאות שונה. על כן, מומלץ להקפיד על צריכה שוטפת של רכיבי תזונה חיוניים בעזרת דיאטה מגוונת, בשילוב תוספי תזונה מתאימים, המהווים אמצעים יעילים וזמינים להשלמת חוסרים תזונתיים, ולתמיכה בפעילות תקינה של מערכות הגוף.

התאמת תוספי התזונה הספציפיים דורשת היכרות עם אופי הדרישות התזונתיות המשתנות לאורך מעגל חיי האישה. במאמר זה נכיר לעומק את הצרכים בגילאים השונים.

תוספי תזונה לנשים (אילוסטרציה)
תוספי תזונה לנשים (אילוסטרציה)

מהם הצרכים התזונתיים של נערה בגיל ההתבגרות?

בגוף: תהליך הגדילה בעיצומו, חלים שינויים במבנה; התעגלות וצבירת שומן בירכיים והתפתחות מערכת הפריון.

מצב אופייני: תזונה דלה ולא מגוונת. נטייה לדיאטות אופנתיות ולאורח חיים צמחוני.

חשוב לעקוב אחר התזונה של הנערה. להקפיד על תפריט עשיר ומגוון.

תוספים מומלצים:

1. מולטי-ויטמין ייעודי לילדים, להשלמת חוסרים כלליים.

2. אומגה 3, לתמיכה בהתפתחות המוח ולשיפור הריכוז.

3. ברזל וויטמין B12: יש לעקוב אחר רמות רכיבים אלה בדם, בעיקר כאשר נערה מאמצת אורח חיים צמחוני.

מהם הצרכים התזונתיים של אישה בגיל הפריון?

בגוף: תהליכים לבניית העצם מגיעים לשיאם. כהכנה להריון ולהנקה, מתחילים להתחולל שינויים הורמונליים (ווסת, קדם ווסת) ונבנית עתודה תזונתית מתאימה להתפתחות חיים חדשים.

מצב אופייני: איבוד דם (כתוצאה מהווסת). מהסיבה הזו, נחוץ מעקב אחר רמות ההמוגלובין ורמות מאגרי הברזל בגוף. נשים רבות נוטות להתנסות בדיאטות אופנתיות למיניהן, העלולות לגרום לחסרים תזונתיים.

חשוב לוודא שקיימת אספקה סדירה ומספקת של רכיבי תזונה מגוונים, חלבונים ושומנים איכותיים - תוך שמירה על משקל תקין.

תוספים מומלצים:

1. מולטי-ויטמין ייעודי לנשים (כגון: EVE של חברת NOW, או של WOMENZ), המכיל מינונים מתאימים של וויטמינים ומינרלים ובעיקר ויטמיני B, ברזל וחומצה פולית.

2. סידן ומגנזיום: הסידן נחוץ בעיקר לביסוס מאגר תקין בעצם; המגנזיום, בין השאר, מסייע בספיגת הסידן ועשוי להקל במצבי תסמונת קדם ווסתית.

3. ויטמין D3: לתמיכה במערכת הרבייה ולשיפור ספיגת הסידן.

4. ויטמין B12: נחוץ כשרמותיו בדם נמוכות.

5. מסטיק תימני: מיצוי שרף עצי אלת המסטיק ולבונה, המכיל רכיבים המחזקים את רירית הרחם ומסייעים בהסדרת הביוץ.

6. אומגה 3: חומצות שומן החיוניות במספר מערכות בגוף: במערכת הלב וכלי הדם - לאיזון שומני דם ומניעת קרישיות יתר של הדם; במערכת העצבים - לשיפור הריכוז ולהתפתחות מוח העובר; במערכת החיסון - להפחתת תהליכים דלקתיים. כמו כן, יש לה השפעה מיטיבה על העור (פסוריאזיס, סבוריאה). בזמן הריון, חיונית להפחתת הסיכון להופעת מומים מולדים במוח העובר וגם במניעת דיכאון לאחר לידה.

7. חומצה פולית: בעלת תפקיד מכריע בתהליך תקין של חלוקת התא, ועל כן נחיצותה בשלבי ההריון המוקדמים. נמצא כי מחסור ברכיב זה עלול לגרום לאנמיה ולפגם בהבשלת העובר, השרשת העובר והתפתחותו התקינה. חשיבותה של החומצה הפולית מתגברת בשבועות הראשונים של ההריון, אולם מומלץ לצרוך אותו לכל אורך תקופת הפריון.

8. שיח אברהם מצוי: מסייע בהסדרת מחזור חודשי ובהקלה על כאבי ראש ומיגרנה על רקע הורמונאלי. מתאים גם לטיפול באיזון מצבי רוח והרגעה. פירותיו קשורים בפעילות מסדירת ווסת וביוץ, משככת כאבי מחזור ומעכבת ייצור פרולקטין.

מהם הצרכים התזונתיים של אישה בתקופת הריון והנקה?

בגוף: בהריון: האצה בתהליכי בנייה, עליה במשקל, הצטברות נוזלים, עלייה בנפח הדם, צבירת שומן, אצירת סידן (לטובת יצירת שלד העובר), הידלדלות מאגרי הברזל, הידלדלות ריכוזי ויטמינים בדם (לטובת הזנת העובר). בתקופת ההנקה ישנו שימוש במאגר האנרגיה (שומן) שנבנה בתקופת ההריון, וגוברת דרישה לחלבון ולסידן.

מצב אופייני: עליה בצריכה הקלורית ותופעות הנלוות להריון: בחילות, עייפות, חולשה, צרבות, עצירות.

חשוב להקפיד על תזונה מגוונת ועל צריכת ויטמינים, תוך מתן דגש לצריכת חומצה פולית, מינרלים תוך מתן דגש על סידן, אבץ וברזל, חומצות שומן (אומגה 3) וחלבון.

תוספים מומלצים:

1. מולטי-ויטמין ייעודי לנשים הרות ומיניקות וכן לנשים המתכננות הריון, כגון: פרנטל סופרים, המשלב קבוצת ויטמיניB עם נוגדי חמצון ומינרלים במינונים בטוחים, המותאמים במיוחד לדרישות המשתנות בתקופת ההריון וההנקה. הפורמולה מכילה חומצה פולית וברזל במינונים מוגברים, התואמים את המלצות רשויות הבריאות וחיוניים להריון תקין ולהתפתחות תקינה של העובר. כמו כן, הפורמולה מכילה סידן ומגנזיום, החיוניים לשמירה על מסת העצם של האם ותמצית ג'ינג'ר להקלה על בחילות במהלך ההריון. מוצר נוסף מומלץ הוא פרנטל 1 של חברת מקסי הלת'. המוצר מכיל תרכובת עשירה ומרוכזת במיוחד של 25 רכיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרליים, המותאמים במיוחד לאישה ההריונית, וכן מועשר באנזימים המבטיחים ספיגה מקסימלית של רכיביו.

2. אומגה 3 (DHA): החיונית להתפתחות תקינה של מוח העובר.

3. תוסף ברזל בשילוב ויטמין B12 וחומצה פולית: לסיוע בשמירה על רמות המוגלובין תקינות. מומלץ לשלב את נטילת התוסף עם נטילת ויטמין C, או צריכת מזון עשיר בוויטמין זה, להגברת הספיגה.

4. פרוביוטיקה (למשל: Gr-8 Dophilus של חברת NOW האמריקאית, או גסטרדין של NAVA), אשר מכילים תערובת חיידקים "ידידותיים" החיוניים להסדרת תהליכי עיכול, ייצור ויטמינים ותפקודה של מערכת החיסון של העובר.

מהם הצרכים התזונתיים של אישה בתקופת גיל המעבר?

בגוף: חלה ירידה הדרגתית בהורמוני המין (אסטרוגן ופרוגסטרון) ובקצב חילוף החומרים.

מצב אופייני: תסמיני גיל המעבר - למשל גלי חום, הזעות לילה, עצבנות, דכדוך, תנודות במצב הרוח, נדודי שינה ואוסטאופורוזיס.

ישנה חשיבות מוגברת לתזונה מגוונת כדי לסייע בתפקוד מיטבי. פוחתת הדרישה לברזל ומתגברת הדרישה לויטמין D ולמגנזיום.

תוספים מומלצים

קיימים צמחי מרפא מסורתיים ומערביים, שנמצאו כמסייעים בהקלה על תופעות גיל המעבר (למשל "מיד לייף באלאנס"). בין רכיבי הפורמולות הללו ניתן למנות את תמציות הצמחים הבאות:

תמצית סויה: מכילה איזופלבונים, רכיבים צמחיים דמויי אסטרוגן, המסייעים באיזון המערכת ההורמונאלית והכולסטרול ובמניעת הסתיידות העורקים.

דונג קוואי) אנג'ליקה): צמח הנמצא בשימוש במזרח הרחוק מזה אלפי שנים. הוא נחשב ברפואה הסינית כמחזק דם ורחם וברפואה העממית משמש להסדרת מחזור, לטיפול בתסמונת קדם וסתית (P.M.S) ולהקלה על כמה מן התופעות המזוהות עם גיל המעבר.

מזון מלכות: תערובת אבקת פולן, דבש ואנזימי עיכול. בין סגולותיו הרבות נכללות הגברת אנרגיה וחיזוק מערכת החיסון.

קוהוש שחור: הרכיב הפעיל בו הוא הפורמונונטין ((Formononetin, הנקשר לקולטני האסטרוגן בגוף ומקטין את הפרשת הורמון ה-KH, הקשור בתופעת גלי החום. נמצא גם כמקל על נדודי שינה ומשפר מצב רוח.

ויתניה משכרת: צמח המשמש ברפואה ההודית כמסייע במצבי חולשה נפשית וגופנית. יש לו השפעה מאזנת על המערכת ההורמונלית והוא מסייע במצבי חוסר שקט ושינה לקויה.

תלתן אדום: עשיר ברכיבים דמויי אסטרוגן (פיטו אסטרוגנים). עליו משמשים להקלה על גלי חום והזעות לילה, כמו גם במניעת איבוד מינרלים מהעצם וירידה בצפיפותה. בנוסף, מכיל הצמח אנטי אוקסידנטים (ויטמין C וויטמין E), מינרלים וויטמינים.

מוצר מומלץ נוסף הוא אלטרנה של כצט, המכיל פיטואסטרוגנים להקלה על תופעות גיל המעבר.
המידע שהובא להלן הינו כללי בלבד. יש להתאים תוסף תזונה באופן מקצועי ולאחר התייעצות עם רופא.

הכותבת היא דיאטנית קלינית, יועצת ל-Nutri Care

בואו לדב על זה בפורום תוספי תזונה בהריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום