על כאב, הריון ודיקור סיני

(0)
לדרג

הריון קל: מרבית הנשים בהריון סובלות מכאבי גב ואגן. לעתים דיקור יעיל יכול להקל באופן משמעותי על הכאבים

מאת: מוטי צ'חנובר

כאבי גב ואגן הן בעיות שכיחות בקרב נשים בהריון ואלה הולכות ומחריפות עם התקדמות ההריון. כאבים אלו מפריעים לתפקוד היומיומי, גורמים לאיבוד ימי עבודה ומקשים על ביצוע מטלות פשוטות. במחקר שנערך בקרב 200 נשים בהריון בשבדיה נמצא, כי כ-76% מהנשים סובלות מכאב גב במהלך ההריון ואצל 1/3 הכאב גורם להפסד ימי עבודה ולסבל ניכר. הכאבים נובעים ממספר סיבות: הגדלת קמירות הגב (לורדוזיס) ההכרחית לאיזון הגוף עקב העלייה במשקל הרחם, גמישות רצועות באזור האגן עקב הפרשת רלקסין (הורמון שמופרש על-ידי השליה בשלבים האחרונים של ההריון) והצטברות נוזלים מקומית. לעתים הכאב מוחרף בלילה וגורם לנדודי שינה. נמצא כי גם שנתיים לאחר הלידה כ-20% מהנשים סובלות מכאבי גב רבים יותר בהשוואה לתקופה המקבילה לפני ההריון.

איזון זרימת האנרגיה

הטיפול בדיקור סיני (אקופונקטורה) מושתת על גירוי של נקודות אנטומיות מיוחדות על פני שטח הגוף בעזרת דיקור במחטים, במטרה לעורר תגובת ריפוי. הטכניקה המקובלת ביותר היא החדרת מחטים דקיקות על מנת לאזן את זרימת האנרגיה בגוף. לכל נקודה מיוחסת השפעה אנרגטית ופיזיולוגית ספציפית.

בסקירה של 8 מחקרים רנדומאליים בעלי קבוצת ביקורת, אשר כללה 1,305 משתתפים, נבדקה יעילות הטיפול של פיזיותרפיה, דיקור סיני, תרגילי התעמלות וטיפול רפואי סטנדרטי לכאבי גב ואגן בהריון. נמצא כי דיקור סיני יעיל יותר לטיפול בכאבי גב ואגן בהשוואה לפיזיותרפיה ותרגילי התעמלות. 60% מהנשים שקיבלו דיקור דווחו על הקלה משמעותית בכאב בהשוואה ל-14% בלבד מהנשים שקיבלו טיפול סטנדרטי.

לאור העובדה שנשים בהריון מוגבלות בסוג וכמות משככי הכאבים הניתנים לשימוש, ממצאים אלו בדבר שיטת טיפול יעילה ובטוחה חשובים במיוחד. לעתים היכולת לשכך כאב באמצעות טיפול תרופתי נפגעת עקב בחילות בוקר הנפוצות בשליש הראשון של ההריון. במצב זה האקופונקטורה תופסת שתי ציפורים במכה אחת: הפסקת בחילות במקביל לאפקט שיכוך הכאב. דיקור בנקודה PC6(הממוקמת כ-2 ס"מ מפרק כף היד) הוכר על-ידי משרד הבריאות האמריקאי כשיטה יעילה למניעת בחילות בהריון, בנסיעות או לאחר כימותרפיה.

טיפול ומניעת כאב

לרפואה הסינית יתרון יחסי על-פני הרפואה המודרנית בתחום מניעת הכאב לפני היווצרותו. בעוד שטיפול תרופתי ייתן מענה לכאב מיידי, אך לא ימנע את הכאב הבא אחריו, טיפול בדיקור ייתן מענה לכאב מיידי אך יכול למנוע את הישנות הכאב בעתיד. מלבד הטיפול בכאב גב כרוני, הטיפול בדיקור ייתן מענה לכאב גב חריף (כאשר "נתפס הגב"). במצב זה השפעת הטיפול מיידית וברוב המקרים ניתן לשחרר שרירים תפוסים תוך פרק זמן קצר. יתרון נוסף לשיטת הדיקור הסיני הוא בהתאמתה למגוון רחב של תסמונות כאב ממקורות שונים. מחקרים קובעים, כי הדיקור יעיל לטיפול ומניעה של כאב ראש ומיגרנה, כאבי כתף וצוואר, כאבי ברכיים ושיכוך כאב לאחר טראומה או ניתוח.

בטיחות הדיקור

אלמנט נוסף המאפיין את שיטת הטיפול בדיקור הינו בטיחות הטיפול. על אף החשש מהטיפול עם מחטים, הטיפול בטוח ביותר בידיו של מטפל מיומן ולעיתים נדירות ישנן תופעות לוואי כגון כאב או עקצוץ מקומי, החולף תוך מספר דקות. סקירה בנושא בטיחות הדיקור פורסמה במגזין British Medical Journal ונמצא כי מתוך 30,000 טיפולי דיקור, נרשם שיעור נמוך של 42 איש (0.14%) שסבלו מתופעות לוואי קלות, שלא הצריכו טיפול רפואי וחלפו תוך פרק זמן קצר.

מוטי צ'חנובר, מוסמך לטפל ברפואה סינית. עובד במרפאה לכאבי ראש ופנים, מחלקה נוירולוגית - ביה"ח איכילוב, ת"א וב-acuclinic, מרפאה לטיפול ברפואה סינית.

בואו לדבר על זה בפורום כאב ורפואה סינית ובפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום