שביל הזהב? על אכילה נכונה וריפוי טבעי

(1)
לדרג

כשמדברים על תזונה נכונה כל אחד חושב על משהו אחר - עוד נקודת מבט על אכילה נכונה

מאת: מאת שרה חמו - מחברת הספר "שביל הזהב לריפוי טבעי"
מה זה? בקצרה.

לנושא התזונה הגעתי בעל כורחי ב-1979 כאשר נודע לי שחליתי בסרטן הלימפה (נון-הודג'קין) שהתפשט לכבד. הייתי רק בת 34 ואם לשתי בנות ורציתי מאוד לחיות. כמצוות הרופאים פניתי לטיפול הכימי המקובל, אך הסבל הגופני והנפשי שחשתי בעקבותיו גרם לי להפסיק אותו כבר בשלבים הראשונים.

בייאושי חיפשתי אלטרנטיבה ובחנתי שיטות שונות ולו רק כדי שלא ארגיש שאיני עושה דבר. לבסוף בחרתי בשיטה שנראתה לי ההגיונית והמאוזנת ביותר ושאינה עסוקה באמונות ובאידיאולוגיות, אם כי בגלל פשטותה לא יכולתי להאמין שתוכל לרפא סרטן ועוד במצב מפושט כמו שלי.
שנתיים לאחר שהתחלתי בריפוי הטבעי ילדתי את בני השלישי בלידה טבעית בבית ורק אז השתכנעתי והתחלתי להאמין שאכן החלמתי.
לאחר מספר שנים פתחתי בית מרפא בו אנשים למדו את שיטת התזונה המאוזנת ואורח החיים של קינגסטון קליניק ושם רכשתי את תחילת ניסיוני בעבודה עם אנשים. עם סגירת המקום הוצאתי ספר המתאר את השיטה לפרטיה. כיום אני עוסקת בייעוץ אישי ועורכת קורסים להכשרת יועצים ולהעמקת ידע.

למען אלה שלא "חרשו" את השטח הזה כמוני אביא כאן סקירה של הגישות העיקריות ברפואה האלטרנטיבית ומה הגישה המועדפת בשיטת קינגסטון קליניק בכל תחום.
אפשר לחלק את השיטות השונות לארבעה תחומים עיקריים אשר לפעמים משתלבים ביניהם:
1. גישות תזונתיות.
2. גישות תרופתיות.
3. טיפולים חיצוניים.
4. פעילות גופנית.

הטענה הבסיסית של הגישות ברפואה האלטרנטיבית היא שיש לראות את הגוף כמכלול שאין להפריד בין מרכיביו, אבל צורת המחשבה הרפואית מחלחלת גם אליהן. לעיתים הן עוסקות גם בשיווק תרופות שלא תמיד פחות מזיקות מהתרופות הרגילות, ואינן יכולות להוות תחליף לאורח חיים נכון. חלקן משתמשות במונחים מתחום המיסטיקה ברוחו של "העידן החדש" בצד שימוש במונחים מדעיים מתחום הביולוגיה והפסיכולוגיה. תערובת זאת עוזרת לשכנע את אלה המחפשים קיצורי דרך למציאת מעיין הבריאות או האושר הנכסף בלי לעבור בעמק הבכא של המציאות שבה כאב גופני או נפשי הוא חלק מתהליך ההחלמה.

גישות תזונתיות:

מחקרים רבים כבר עסקו בהשפעת המזון על הבריאות אם כמכלול של תזונה מסוימת או השפעה של מזון כזה או אחר, ונמצא שיש לה חשיבות מרובה והשפעה מרחיקת לכת על מצבי בריאות.

הגישות התזונתיות מתייחסות אל המזון כמרכיב עיקרי של הבריאות, אך לחלקן נטייה לקיצוניות. למשל צומות ארוכים העלולים ליצור חסרים ותת-תזונה, או הימנעות מכל חלבון מן החי כולל גבינה וביצים שגורם במוקדם או במאוחר חוסר 12B.
חוסר כזה יכול להתבטא בחיוורון, חוסר תאבון והרזיה, אובדן המחזור החודשי אצל נשים, דיכאון, שיתוקים ברגלים ואם אינו מאובחן ומטופל יכול לגרום לדעיכה כללית ואף למוות. יש גישות השוללות כל מזון מבושל למרות שבישול קצר של חלק מן המזון אינו כה הרסני למרכיביו ומאפשר לקבל מינרלים נוספים בצורה שהיא יחסית קלה יותר לעיכול. לעומת זאת יש גישה המחייבת דווקא בישול של כל המזון הגורם להרס מוגזם ומיותר של וויטמינים ומונע את ההנאה ממזון חי. גישה אחרת דוגלת בחוקנים תכופים ועמוקים בצד תזונה בריאה שהסיבים שבה הם בעצם הדרך הטבעית לניקוי מערכת העיכול. החוקנים, מלבד במקרי חירום, אינם תהליך טבעי ועלולים לגרום לנזקים במערכת העיכול. ההתלהבות מהחוקנים נראית יותר כבעיה נפשית הנובעת מתחושה שתהליך ההפרשה הטבעי מזוהם. אנשים נוטים להאמין שככל שיפעלו בקיצוניות סיכוייהם להחלים גדלים. הקיצוניות יכולה לשרת גם צורך נפשי בהענשה עצמית כדרך להיטהרות. לאמתו של דבר הפעילויות הביולוגיות נעשות פחות יעילות במצבים קיצוניים של חוסר או עודף ויעילותן גוברת במצב מאוזן.


גישות תרופתיות:

ברפואה האלטרנטיבית רווחת האשליה שתרופות צמחים אינן מזיקות. כידוע הפרמקולוגיה החלה מתרופות צמחים שבחלקם יש חומרים חזקים שעלולים להיות מזיקים ואף רעילים ביותר ובכל מקרה אינם הופכים להיות "תמימים" בזכות צמחיותם. אין בעצם הבדל בין הגישה של הטיפול הסימפטומאטי הרפואי והאלטרנטיבי. שניהם בעד חיסול דלקת גרון, למשל, בלי לתהות שמא יש לה תפקיד מועיל, ואין זה משנה אם נשתמש בצמח מרפא, תרופה כימית, תרופה הומיאופתית או כל פטנט אחר שתוצאתו - הפסקת הדלקת לפני שהשלימה את תפקידה.

הריפוי הטבעי גורס שדלקות הן חלק מתהליכי ההפרשה של חומרים שהגוף צריך להיפטר מהם והן נעלמות לאחר שסיימו את תפקידן. כאשר אורח החיים שלנו אינו כולל שימוש בחומרים שגורמים נזק לתאים כגון: חומרי שימור וצבע וחומרים אחרים הנמצאים במזון מתועש, כמו גם קפה, תה או קולה, תבלינים חריפים, מלוחים או חמוצים ומיני מתיקה, הצורך בדלקות הולך ופוחת עד שנעלם. הדיכוי התרופתי מכל סוג מביא בסופו של דבר לעומס יתר של חומרים מזיקים אלה ברקמות בנוסף על התרופות עצמן, עד להיווצרות מחלה ניוונית כלשהי. את העבודה המסוכנת ביותר עושה האנטיביוטיקה (אנטי = נגד, ביוטיקה = חיים) שמחסלת את החיידקים ולא מאפשרת למערכת החיסונית ללמוד להכירם ולטפל בהם בעצמה בשעת הצורך, ובאותו הזמן מחסלת גם את אוכלוסיית חיידקי המעי החשובה לבריאות העיכול והמערכת החיסונית.

בגישה התרופתית אפשר לכלול גם תוספי וויטמינים ומינרלים, כתחליף לתזונה בריאה או כתוספת, בבחינת אם לא יועיל לא יזיק. אם התוספים באים להחליף תזונה בריאה, הרי מחקרים של השנים האחרונות מצאו שבפירות וירקות יש מלבד וויטמינים ומינרלים אלפי חומרים נוספים המועילים במניעה וריפוי של מחלות, כולל סרטן - כך שהתוספים אינם יכולים להוות תחליף לאכילת פירות וירקות. כאשר הוויטמינים והמינרלים ניתנים כתוספת לתזונה בריאה, הרי החדשות הרעות הן שמה שלא מועיל כן עלול להזיק. עודפי וויטמינים ומינרלים עלולים להיות רעילים או מזיקים בצורות שונות והם מאלצים את הגוף להפנות משאבים לעבודת הסילוק במקום לבצע עבודות תחזוקה חיוניות אחרות באותו הזמן. תוסף תזונתי נחוץ רק כאשר נמצא שהוא חסר בפועל ולא ניתן להשלימו בתזונה. דוגמה אחת להגזמות הרווחות היא כמוסות הטופו. הטופו הוא מזון שיכול לעזור במניעת סרטן על רקע הורמונאלי אצל גברים ונשים אם אוכלים אותו במידה. במחקר שנערך לאחרונה נמצא שלקיחת כמוסות המכילות את החומר הפעיל בטופו עלולה להגביר את הסיכון לסרטן.

הגישה התרופתית האלטרנטיבית לסוגיה כוללת בדרך כלל גם שינויים תזונתיים מועילים שבזכותם יכול להתרחש שיפור אמיתי בבריאות אשר ייזקף, כמובן, לזכות התרופה הנפלאה.
לגישה התרופתית יש גם השפעה נפשית שלילית. היא תומכת בתלות שלנו במטפל ובתרופה שיצילו אותנו מכאב וסבל בלי שנשאל את עצמנו אם יכולנו למנוע אותם בכוחות עצמנו. אנו הופכים להיות פציינטים צייתנים חסרי דעה עצמית וחסרי בריאות.


טיפולים חיצוניים:

מדובר במגוון גדול מאוד של שיטות שרובן מועילות לבריאות כתוספת לאורח חיים בריא. באלה כלולים עיסויים מסוגים שונים כולל שיאצו ורפלקסולוגיה המביאים לזרימת דם משופרת והרפיית מתח. הם חשובים במיוחד לאנשים תשושים פיזית או נפשית.
בצד אלה יש שיטות שעוסקות בטיפול ללא מגע כמו הילינג או ביו-אנרגיה על צורותיהן השונות, מכשיר הביקום, או שימוש באבני קריסטל, או טיפול בפרחי באך ודומיהן. אין כיום אמצעים לקבוע האם אנרגיות כאלה קיימות בכלל ולכן יש כאן כר פורה למתחזים. עם זאת, נראה שהטיפולים אינם מזיקים מלבד לחסרון הכיס וטיפוח האשליה שיש בהם הצלה במקום לעשות משהו משמעותי לטובת הבריאות.

הטיפול בדיקור זכה כבר לתשומת לב גדולה בעיקר בזכות הטענה שהוא מועיל בהפחתת כאבים ואם כך הוא, תועלתו בצדו. יש לקוות שאינו כרוך בנזק בלתי ידוע ובכל מקרה וודאי שאין הוא תחליף לתחזוקת בריאות כוללת. יש לזכור שאפקט הפלצבו קיים בכל טיפול והוא יכול להגיע גם ל- 35-75% . כלומר כאשר האדם מאמין שהוא מקבל טיפול מועיל לעיתים קרובות יכולה להתרחש הטבה במצבו שאינה תלויה ביעילות הטיפול או התרופה.

פעילות גופנית:

פעילות גופנית נבדקה ונמצאה כחשובה ביותר להורדת כולסטרול וסוכר, לשיפור זרימת הדם ולחיזוק הלב ושיפור הנשימה וגם למניעת בריחת סידן. היא נמצאה מועילה ביותר במצבי דיכאון ויחד עם טיפול נפשי ותזונה בריאה יכולה לעיתים לחסוך טיפול תרופתי בדיכאון.
הפעילות הפשוטה והמועילה ביותר היא הליכה נמרצת יום-יומית בין חצי שעה לשעה רצוי בשעות הבוקר. פעילות נמרצת לפני השינה מעלה את האדרנלין ומורידה את המלטונין (הורמון השינה) ועלולה לגרום לקשיי הרדמות. שחיה ארוכה שממריצה גם היא פעולת לב וריאות טובה גם היא, אלא שהכלור בבריכות בהחלט מזיק לעור, ובחורף גם לריאות.

ריצה עלולה להזיק למפרקים ובייחוד לברכיים אצל בעלי מבנה עדין ובכל מקרה יש לרוץ בנעליים עם בולמי-זעזועים או על חול רך. גם ריקוד אירובי המתאפיין בתנועות מהירות וחדות עלול לגרום נזקים לחוליות הגב.
קיימות כמובן שיטות רבות נוספות כמו יוגה, יוגה איינגר, פלדנקרייז, אלכסנדר, טאי צ'י ועוד שתועלתן בצידן אך אינן תחליף להליכה נמרצת יום-יומית להפעלת לב ריאות.

שיטת קינגסטון קליניק:

שיטת אורח-חיים בריא הגיונית ומאוזנת ולכן גם היעילה ביותר לתחזוקת הבריאות והמשקל הנכון, מתוארת לפרטיה בספר "שביל הזהב לריפוי טבעי".
גישה זאת יוצרת סדר יום של אכילה הכוללת את כל אבות המזון ומותאמת לשעון הביולוגי של תהליכי העיכול במשך היום ולעבודת המערכת החיסונית הפעילה יותר בלילה. לא ניתן לפרט כאן את סדר היום המומלץ בגלל קוצר היריעה, אך יש לדעת שהגוף מתחיל בעבודה אינטנסיבית ברגע שנותנים לו תנאים נכונים, ופעולת השיקום הזאת דורשת בעיקר הבנה של התהליכים ולעיתים גם ליווי והדרכה אישית.
לבניית בריאות פורחת יש להוסיף לתזונה הנכונה פעילות גופנית כמוזכר למעלה, שנת לילה לא מאוחרת ומספקת, ובניגוד לכל האיומים וההזהרות גם אמבטיות שמש מבוקרות. הכוונה כאן שזמן החשיפה לשמש חייב להתאים לסוג העור ולעונת השנה ולעולם לא להאדים, בלי להשתמש במסנני קרינה המונעים בעיקר את הקרינה שגורמת לאדמומית לעור ולכן מאפשרים שהייה מוגזמת בשמש החושפת אותנו לקרינה מסוג אחר הגורמת נזקים פנימיים למערכת החיסונית. חשיפה לשמש מגבירה פעילות של רדיקלים חופשיים הגורמים נזק לתאים אך בתזונה נכונה ואורח חיים בריא נוכחותם מינימאלית.

חשוב לטפל במתחים, דאגות וחרדות שיש להם השפעה גדולה על יצירת מחלות. לעיתים נחוץ גם טיפול נפשי מעמיק כאשר אנו "סוחבים" אתנו היסטוריה קשה מילדות. מצער לראות שגם כיום קיימת עדיין רתיעה מפנייה לעזרה נפשית שבלעדיה נמשיך לגרור אתנו עד לקבר איסטרטגיות קיום שממררות את חיינו וחיי הסובבים אותנו.

למידע נוסף על השיטה, לחצו כאן

בואו לדבר על כך בפורום רפואה משלימה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום