בריאות העין: דלקת בענביה

(0)
לדרג

דלקת תוך עינית יכולה לגרום לכאב, אי נוחות וגם לפגיעה בראייה ובחלקי העין השונים. הטיפול, שיעילותו מוכחת ברוב המקרים, כולל בעיקר מתן סטרואידים

מאת: ד"ר מיכאל היימס

עוד בנושא : אובאיטיס, ניתוח עפעפיים

אובאיטיס (Uveitis) היא דלקת באחד החלקים של העין השייך לענביה. לענביה שלושה חלקים: קשתית העין (Iris), גוף העטרה (Ciliary body) והדמית (Choroid). קשתית העין היא החלק המקנה לעין את צבעה, בנוי כטבעת ומרכזו הוא האישון. הקשתית אחראית לסינון כמות האור הנכנס לעין על ידי כך שהיא נפתחת ונסגרת כמו צמצם במצלמה. גוף העטרה הוא מבנה טבעתי שממוקם מאחורי הקשתית ואליו מחוברת עדשת העין. כיווץ והרפיה של גוף העטרה גורמים לשינויים בקימור עדשת העין ובכך מאפשרים שינויים במרחק המיקוד של העין, למשל בזמן קריאה. הדמית היא אחת השכבות הפנימיות של גלגל העין והיא מכילה כלי דם המזינים את השכבות הפנימיות, ובעיקר את רשתית העין.

דלקת הענביה יכולה להתבטא בכל אחד מן החלקים בנפרד או בכל החלקים יחד. שמה של הדלקת נגזר מהאזור המודלק: אובאיטיס קדמית, ביניים או אחורית, או לפי החלק עצמו - איריטיס, אירידוציקליטיס, כורואידיטיס, כוריורטיניטיס או דלקת של כל החלקים - פאנאובאיטיס. הדלקת יכולה להופיע בעין אחת או בשתי העיניים. לרוב היא מופיעה בקרב בני 50-20, אך יכולה להופיע גם אצל ילדים.

פגיעה בראייה ובחלקי העין

התסמינים נקבעים על פי האזור הפגוע: בדלקת קדמית לרוב יסבול המטופל מכאבים, אודם, סינוור וירידה בראייה. דלקת ביניים לרוב אינה מלווה בכאבים, אך ייתכנו ירידה בראייה והופעת גופים צפים מול העין. בדלקת אחורית התלונות הן לרוב על ירידה בראייה עם הופעת גופים צפים מול העין.

כתוצאה מהדלקת תיתכן פגיעה בחלקי העין השונים: העדשה מפתחת עכירות בצורת ירוד (קטרקט), דלקת במערכת ניקוז הנוזלים בעין גורמת לעלייה בלחץ התוך עיני (גלאוקומה). בדלקת באזורים האחוריים תיתכן מעורבות של רשתית העין ועצב הראייה וכן ירידה בראייה. הדלקת מתפתחת לעיתים כאירוע חד פעמי חולף, לעיתים בעין אחת או בשתי העיניים. במקרים אחרים ייתכנו אירועים חוזרים לאחר חודשים עד שנים של דלקת באותה עין או בעין השנייה.

דלקת הענביה יכולה להיות עינית בלבד, כחלק ממחלה מערכתית, ובמקרים רבים המקור לדלקת אינו ידוע. גורמים מערכתיים לדלקת הענביה הם דלקות פרקים, טרשת נפוצה, מחלות אוטואימוניות, כגון זאבת, מחלת בכצ'ט, פסוריאזיס וסרקואידוזיס, מחלות דלקתיות של מערכת העיכול. כמו כן, זיהומים וטפילים, כגון שחפת, עגבת, ברוצלוזיס, תסמונת רייטר, טוקוסופלזמוסיס, נגיף HIV או זיהומים ממשפחת ההרפס, יכולים לגרום להופעת דלקת. במחלות ממאירות, כגון לימפומה ולויקמיה, ייתכנו סימנים עיניים דומים לדלקת הענביה.

אבחון

האבחנה נעשית באמצעות בדיקת עיניים. הסימנים כוללים גירוי של העין ואודם. בבדיקה במיקרוסקופ עיניים ניתן להבחין בתאי דלקת בחלק הקדמי או האחורי של העין. בהתאם למיקום הדלקת, תיתכן עלייה בלחץ התוך עיני, ולעיתים ניתן לראות מעורבות של הרשתית או עצב הראייה. במסגרת אבחון המחלה יש צורך לערוך בדיקות דם, צילומים, לשלול בעיות בפרקים או בבית החזה, ובדיקות נוספות כדי לשלול מחלה אחרת בגוף כגורם לדלקת בעיניים. במקרים של דלקת ראשונה, אשר מגיבה בצורה מהירה לטיפול, ניתן לשקול שלא לבצע בירור כללי.

טיפול

המטרה בטיפול היא להקל על תסמיני הדלקת באמצעות מתן סטרואידים. בדלקת קדמית אפשר לטפל בטיפות סטרואידים, ובדלקת אחורית לרוב יש צורך במתן סיסטמי של סטרואידים באמצעות כדורים. אפשרות נוספת לטיפול היא מתן זריקות מקומיות של סטרואידים. בנוסף, מתן טיפות מרחיבות אישון ימנע הדבקויות בין קשתית העין והעדשה ובכך יקל על אי הנוחות בעין.

במקרה של תופעות נוספות, כמו עליית הלחץ התוך עיני, יש צורך במתן תרופות להורדתו. בטיפול ממושך, לסטרואידים תופעות לוואי רבות, ולכן במקרים שבהם יש צורך בטיפול ארוך טווח, ניתן לשקול מתן טיפול חלופי בתרופות כימותרפיות שונות. אם נמצא גורם סיסטמי לדלקת, יש צורך לטפל בהתאם למחלה הספציפית.

לעיתים, במקרים קלים, הדלקת חולפת ללא טיפול תרופתי. לרוב הדלקת מגיבה היטב לטיפול וחולפת ללא נזקים מאוחרים. במקרים של חוסר תגובה לטיפול או דלקות חוזרות ונשנות, קיים סיכון לסיבוכים מאוחרים הכוללים בין היתר עכירות בקרנית העין, עלייה בלחץ התוך עיני, עכירות בעדשת העין ונזקים לרשתית, כולל בצקת, הגורמים לירידה קבועה בראייה. במקרים קשים תיתכן פגיעה קשה בראייה עד כדי עיוורון. אם ישנו גורם מערכתי לדלקת, הסיבוכים המאוחרים יכולים להיות קשורים למחלה עצמה.

ד"ר מיכאל היימס הוא מנתח בכיר במרכז הרפואי "עיניים" בחיפה ובביה"ח "כרמל".

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין .

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום