אובאיטיס: דלקת תוך עינית

(17)
לדרג

דלקת הענביה (אובאיטיס) היא תופעה שחשוב להכיר: מדובר במחלה תוך עינית, השכיחה בעיקר בגילאי 20-50. אם מגלים אותה בזמן, ניתן למנוע נזק בלתי הפיך לראייה

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא : ניתוח עפעפיים, עדשות מגע

דלקת הענביה, או בשמה הלועזי אובאיטיס, היא מחלה שעלולה לגרום לפגיעה בראייה ובמקרים קשים לעיוורון. פרק הזמן שחולף בין הופעת המחלה לאבחונה הוא משמעותי לתוצאת הראייה הסופית. בילדים ומבוגרים עם מחלות כלליות העלולות לגרום לאובאיטיס ובאלו שאובחנו עם אובאיטיס חשוב לבצע בדיקות עיניים תדירות על מנת למנוע את סיבוכי המחלה.

"אובאיטיס יכולה להיות משנית לתהליך זיהומי או לתהליך דלקתי שאינו זיהומי", אומרת ד"ר זוהר חבוט-וילנר, מנהלת המרפאה המשולבת למחלות דלקתיות של העין והמפרקים, רופאה בכירה במרפאה למחלות דלקתיות של העין ויחידת רשתית במרכז הרפואי תל אביב. לדבריה, "המחלה עשויה להופיע בכל גיל, אך שכיחה יותר בגילאי 20-50".

הסיבוכים השכיחים ביותר של המחלה הם היווצרות עכירויות על פני קרנית העין, שינוי במבנה האישון, קטרקט, גלאוקומה, היווצרות קרום על פני מרכז הראייה ברשתית, בצקת במרכז הראייה ברשתית, וצמיחת כלי דם חולים על פני הרשתית. לדברי ד"ר חבוט-וילנר, "הדלקת יכולה להימשך זמן קצר, פחות משלושה חודשים, ולחלוף בסיוע טיפול תרופתי, אך גם עלולה להיות ממושכת ואף להתפרץ שוב לאחר שחלפה".

ענביה היא החלק הפנימי של העין המורכב מהקשתית - צבע העין, הגוף הציליארי - שריר מאחורי הקשתית, והדמית כורואיד, שהינה רקמה התומכת ברשתית. ישנם סוגים שונים של אובאיטיס, בהתאם למיקום הדלקת בעין. אובאיטיס קדמית, הדלקת השכיחה ביותר, היא דלקת המערבת את אזור הקשתית והגוף הציליארי. אובאיטיס אמצעית היא דלקת מאחורי הגוף הציליארי, המערבת את הזגוגית והיקף הרשתית, ואילו אובאיטיס אחורית מערבת את הרשתית ו/או הדמית. כמו כן תיתכן דלקת המערבת את כל חלקי הענביה - דלקת קדמית, אמצעית ואחורית.

כך תזהו את האובאיטיס

לא תמיד מופיעים כל תסמיני המחלה, אולם מספיק שכמה מהם קיימים כדי להצדיק בדיקת עיניים. בנוסף לכך, ייתכן שתהיה פגיעה רק בעין אחת ולא בשתיהן. ד"ר חבוט-וילנר: "התסמינים השכיחים במקרה של אובאיטיס קדמית הם אי נוחות בעין, קושי במבט לאור, כאבים, עין אדומה, כאבי ראש וירידה בראייה. יתכן אף שינוי במבנה האישון - אישון קטן ולא עגול וצבע שונה של הקשתית. במקרה של אובאיטיס אמצעית ואחורית תורגש לרוב ירידה והפרעה בראייה, כדוגמת נקודות או צורות צפות בשדה הראייה".

גורמי המחלה

לעיתים תופיע האובאיטיס כאחד הסימנים של מחלה כללית בגוף ולעיתים כמחלה המתבטאת בעיניים בלבד. "פעמים רבות למרות בירור מקיף, אין מוצאים את הסיבה להתפרצות הדלקת", מסבירה ד"ר חבוט-וילנר, "עם זאת ישנן כמה מחלות נפוצות בהן ניתן למצוא אובאיטיס: מחלות דלקתיות אוטואימוניות, בהן תאי מערכת החיסון מאבדים את הסבילות החיסונית ותוקפים תאים ורקמות של הגוף עצמו. בקבוצה זו נכללות מחלות דלקתיות של המפרקים - ארטריטיס לסוגיה השונים; מחלות דלקתיות של כלי הדם שהן מחלות וסקוליטידיות והן כוללות למשל את מחלת בכצ'ט; מחלות דלקתיות של המעי ובהן מחלת קרוהן וקוליטיס אולצרטיבית, מחלת סרקואידוזיס, מחלת הזאבת ועוד".

לצד המחלות האוטואימוניות, ניתן למצוא מחלות זיהומיות שעשויות לגרום לאובאיטיס: זיהומים על ידי נגיפים ממשפחת ההרפס ונגיף האיידס; זיהומים חיידקיים כגון חיידק השחפת וחיידק העגבת; זיהומים פרזיטיים בהם השכיח ביותר, טוקסופלזמה; וכן זיהומים פטרייתיים כגון קנדידה. כמו כן, ייתכנו מחלות המתבטאות בעין בלבד, למשל אובאיטיס לאחר ניתוח עיניים ואובאיטיס לאחר פגיעה עינית".

כיצד מאבחנים אובאיטיס?

לצורך אבחון המחלה, חשוב מאוד לשים לב לסיפור המקרה של המטופל. ד"ר חבוט-וילנר מסבירה: "מקרה אובאיטיס הינו פאזל אותו יש להרכיב מסיפור המקרה, ומבדיקות המותאמות לכל מקרה באפן פרטני. ניתן להגיע לאבחון נכון של המחלה ולבחור בטיפול מתאים באמצעות בדיקת עיניים במנורת סדק - בה בודקים את המקטע הקדמי והאחורי של העין, וכן באמצעות תוצאות בדיקות העזר, המותאמות לכל מקרה ועשויות לכלול בדיקות דם, צילומי רנטגן, צילומי עיניים, ולעיתים אף דגימה מהעין או רקמות גוף אחרות".

הטיפול במחלה

מטרת הטיפול היא להפחית כאב ואי נוחות, לטפל במחלה שגרמה לאובאיטיס ולמנוע אובדן ראייה. ד"ר חבוט-וילנר מסבירה כי "הטיפול ניתן בהתאם לסוג האובאיטיס וכולל טיפות עיניים מסוגים שונים, זריקות סביב גלגל העין, זריקות לתוך זגוגית העין וטיפול בתרופות דרך הפה. במקרים בהם קיים זיהום הטיפול מופנה נגד המחולל הזיהומי, ובתהליך שאיננו זיהומי ניתן לטפל בנוגדי דלקת סטרואידים ובמדכאי חיסון נוספים.

"הטיפול עלול לגרום לתופעות לוואי עיניות ו/או כלליות, ועל כן קיימת חשיבות רבה להתמיד בבדיקות עיניים לעיתים תכופות בסמוך למתן הטיפול. כאשר מדובר בטיפולים ניתוחיים אלה כוללים ניתוח להסרת קטרקט, ניתוחי גלאוקומה לסוגיהם וניתוחי רשתית".

בואו לדבר על זה בפורום גלאוקומה והפחתת לחץ תוך עיני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום