פורום חדש: שתלים דנטליים

(1)
לדרג

ד"ר זיו מזור ישיב על שאלותיכם בנושא שתלים דנטליים - תחליפים לשיניים טבעיות, שנראים ומרגישים כמו שיניים אמיתיות

מאת: ד"ר זיו מזור

לאסתטיקה של השיניים משמעות רבה והחיוך חושף מיד למי מאיתנו קיים חסר של שן אחת או יותר. בעבר שוחזר המרווח על ידי ביצוע גשר הנשען על שיניים סמוכות או תותבת נשלפת. בשלושת העשורים האחרונים תפסה תאוצה האלטרנטיבה השיקומית הנשענת על שתלים דנטליים. בשנות השבעים הוצגה לראשונה על ידי רופא אורתופד שבדי שיטה לעיגון שיניים אל הלסת באמצעות ברגי טיטניום. מחקרים בבעלי חיים ובבני אדם הראו קשר מכני חזק בין העצם לבין אותם תבריגי טיטיניום, תכונה הקרויה אוסיאואינטגרציה.

חיקוי מוצלח

שתל דנטלי הוא שורש שן מלאכותי אותו מתקין רופא השיניים בתוך הלסת, כתמיכה לכתר או גשר. שתלים דנטלים הם הטיפול המתאים ביותר לאנשים בעלי בריאות פה טובה אשר איבדו שן אחת או יותר, כתוצאה ממחלת חניכיים, פציעה או כל סיבה אחרת.

שתלים דנטלים עוזרים לשמור על השיניים בכך שאינם נשענים על שיניים אחרות לצורך תמיכה. לשתלים יש יתרון בכך שאין צורך להשחיז שיניים אחרות, כדי לשחזר שיניים חסרות, ולכן הם שמרניים יותר מאשר כתרים וגשרים רגילים. השתלים מקנים תחושה כמעט לגמרי טבעית. תחושת הביטחון המתלווית לכך משפיעה על חיי היומיום ועל התפקוד האישי והמקצועי של כל אחד ואחד.

יתכן ואתם מסתירים את השיניים בחיוך, כדי לא לחשוף רווחים שנוצרו כתוצאה מחוסר שיניים. אולי יש לכם קושי בלעיסה בגלל חוסר שיניים, או תחושת חוסר ביטחון כי התותבת שבפיכם אינה יציבה. בתנאים הנכונים, בהשגחת הרופא המטפל ובהקפדה על ניקיון ותחזוקה ברמה גבוהה, שתלים יכולים לשמש לתקופה ארוכה. מחקרים לטווח ארוך מראים הצלחה הולכת וגדלה לשתלים דנטלים.

"מהן הפונקציות של השתלים?"

להחליף שן אחת או יותר מבלי להשפיע על השיניים הסמוכות.

לתמוך בגשר ובכך לבטל את הצורך בתותבת חלקית נשלפת.

לספק תמיכה לתותבת שלמה ולעזור ביציבותה ובתחושת הביטחון.

השתלים הנפוצים הם שתלים בצורת צילינדר או בצורת בורג, המוכנסים לתוך עצם הלסת. כל שתל נועד להחליף שן אחת או יותר, בהתאם למצב. הם משמשים לאחיזת כתרים או גשרים קבועים.

^^מהם היתרונות בשימוש בשתלים דנטלים?^^

אסתטיקה: שתלים דנטלים נותנים תחושה הדומה לשיניים הטבעיות. השתלים עוברים אינטגרציה לתוך מבנה העצם ועוזרים בשמירה מפני אובדן העצם והחניכים, אשר מתרחשת לרוב אחרי הרכבת גשרים או תותבות נשלפות.

שמירת שיניים: אין צורך להקריב שיניים בריאות על ידי השחזתן, כדי להשלים שיניים חסרות. יש לכך השפעה ארוכת טווח בשיפור בריאות הפה.

ביטחון: הוספת שתלים דנטלים במקרים של תותבות שלמות מאפשרת לוותר על דבקים ומשחות להצמדת התותבת אל הלסת. השתלים משמשים ליציבות ותמיכה לתותבת.

הצלחה: שיעור ההצלחה בשתלים דנטלים הוא גבוה מ-95%. זו אפשרות מצוינת להשלמת שיניים חסרות.

^^כיצד מתבצע הטיפול?^^

תחילה יש לבצע בדיקה והתייעצות, על-מנת לקבוע היכן וכיצד יש לבצע את השתלים.

הכירורג ורופא השיניים יכינו תכנית טיפול המתאימה למקרה.

1. השלמת שן אחת: במקרה זה שמים שתל אחד ועליו כתר אחד. השתל משחזר את השורש ואת הכתר החסרים.

2. השלמת מספר שיניים: במקרה זה גשר הנתמך על ידי שתלים הוא הטיפול המתאים. השתלים משלימים חלק מן השורשים החסרים או כולם והכתרים מותקנים עליהם.

3. השלמת כל השיניים: במקרה זה גשר מלא או תותבת הנתמכת על ידי שתלים היא האפשרות המתאימה. השתלים מחליפים חלק משורשי השיניים ומשמשים לתמיכת כל הכותרות החסרות.

4. השתלת עצם ובניה מחדש של רכס מחוסר שיניים: חוסר עצם או עיוותים בלסת אינם מאפשרים לעיתים התקנת שתלים. כדי לתקן את הבעיה יש צורך בשלב כירורגי מכין של בנית העצם מחדש. באמצעות טכניקות כירורגיות שונות הדורשות נסיון ומיומנות של הרופא הכירורג, נחשף הפגם בעצם וממלאים אותו בעצם או בתחליף עצם. הטיפול משפר הן את המראה האסתטי ואת כמות העצם הנחוצה לצורך ביצוע השתלה באותו האזור בו לא היתה כמות עצם מספקת.

^^האם הטיפול מסתיים אחרי התקנת השתלים?^^

השתלים הם כמו שיניים טבעיות וגם אותם יש לתחזק ולשמור נקיים וללא רובד חיידקים. יש לנקות את השתלים במברשת שיניים, חוט דנטלי ושאר אביזרים בדיוק כמו את השיניים הטבעיות.

ד"ר זיו מזור הינו מומחה למחלות חניכיים ומנהל פורום שתלים דנטליים.

לקריאה נוספת ליחצו על השתלות שיניים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום