שאלה
דיון מתוך פורום המטולוגיה
ההודעה שלך התקבלה בהצלחה
היא נמצאת כעת בבדיקת עמידה בנהלי הפורום
ההודעה צפויה להתפרסם תוך 24 שעות ממועד הגשתה
במידה וההודעה לא פורסמה בתוך 24 שעות, מומלץ לעיין שוב בנהלי הפורוםולהעלות את ההודעה מחדש.
שלום האם אפלה יכולה לגרום לבעיות במסתמי הלב?
APLA אינה מחלה המטולוגית אלא מחלה אוטואימונית. אחד הביטוים של APLA הוא קרישיות יתר. כל יתר הדברים שבמסגרת APLA אינם המטולוגיים. בכל מקרה, לא הבנתי את השאלה וכדאי לפרט יותר.
שאלתי האם העובדה שיש לי אפלה וגם הטרוזיגוטים לפקטור 2 יכולה לגרום לי בעיות במסתמי הלב?
והשבתי לך שעלייך לפרט יותר (אודות הבעיה ואודות ההיסטוריה הרפואית).
1. אחת הפגיעות האפשריות במסגרת תסמונת אנטיפוספוליפיד היא פגיעה במסתמי הלב. הפגיעה מתבטאת בעיבוי עלעלי המסתם והתבלטות נודולארית בלתי-סדירה על פני המסתם. פגיעה זאת יכולה לגרום לעיוות משמעותי במבנה המסתם ובמקרים קשים עלולה אף להביא לליקוי בתפקוד המסתם (בדר"כ רגורגיטציה, כלומר דליפת-דם לאחור בעת סגירת המסתם) במידה המחייבת תיקון ניתוחי של המסתם ו/או החלפתו. למרות שפגיעה קלה במסתמים שכיחה - עד כדי 60% מהחולים בסדרות שונות - פגיעה בדרגה קשה רואים במיעוט קטן מאד מן החולים. 2. ידוע שבחולים עם פגיעה במסתמים עקב תסמונת אנטיפוספוליפיד יש שכיחות מוגברת של תופעות טרומבואמבוליות (קרישי-דם ותסחיפים) ויתכן, בהקשר זה, שכל גורם סיכון נוסף לקרישיות יתר, כמו נשאות של השינוי הגנטי בפקטור 2, עלול להגביר נטייה זאת. 3. פגיעה זאת במסתם מופיעה הן בקרב הלוקים בתסמונת אנטיפוספוליפיד ראשונית והן בכאלו הלוקים בתסמונת אנטיפוספוליפיד המלווה מחלות אחרות, בדר"כ לופוס (SLE). כיום נוטים לחשוב שהפגיעה המסתמית הקלאסית המתוארת במחלת הלופוס, המכונה LIBMAN-SACKS, היא למעשה ביטוי של פגיעה במסתמים לא עקב הלופוס עצמו אלא עקב תסמונת האנטיפוספוליפיד המלווה את הלופוס.