עיכוב שפתי

דיון מתוך פורום  הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

10/01/2004 | 15:42 | מאת: ענת

בני בן קרוב לשנתיים וחצי סובל מעיכוב שפה. הוא משמיע כמעט אך ורק תנועות ואינו מסוגל להפיק עיצורים, שלא לדבר על מילים או ג'יבריש, כלומר הוא משמעי בעיקר "אהה, אווו" וכדומה. בחודשיים האחרונים רכש את המילים, לא, אמא ואבא. אם כי בשבועות האחרונים שוב אין התקדמות משמעותית ברכישת שפה. הוא בטיפול של קלינאית תקשרות כבר קרוב לשנה הסבורה כי מדובר בקושי בתכנון. עבר בגיל שנה ותשעה חודשים אבחון במכון להתפתחות הילד בו צויין כי ייתכן ומדובר בעיכוב שפתי אולם יש גם חשש לבעיית תקשורת, מאחר ואותר פער בהבנה בהתייחס למצופה מבני גילו. בגיל שנתיים וחודשיים עבר אבחון נוסף באותו מקום, בו נשללה בעיית התקשורת וצויין כי מדובר רק בעיכוב שפתי. בגיל שנתיים עבר אבחון במכון בייקר באוניברסיטת בר-אילן בו צויין כי לא נמצאו אינדיקציות לבעיית תקשורת. הילד חברותי, משחק עם ילדים הן גדולים ממנו והן בגילו, אקטיבי יוזם ומגיב. הוא מבין כמעט כל דבר, אינו סובל מבעיות התפתחותיות נוספות מלבד נושא השפה. הדוגמא הטובה ביותר לתיאור הבעיה הינה נושא חיקוי החיות, הוא מבחין בין החיות השונות אך אינו מצליח לייצר את התנועה המלווה למשל לשאלה איך עושה פרה יענה "אוו" במקום "מוו". אנחנו שוקלים לקחת אותו לאבחון נוסף במכון להתפתחות הילד בתל השומר. - האם יש מקום לאבחון נוסף? - האם להערכתכם מדובר ב- PDD או בבעיית שפה? -באם מדובר באפרקסיה- מה אופן הטיפול המומלץ, מה הפרוגנוזה בהפרעה מסוג זה, למה עלינו לצפות?

לקריאה נוספת והעמקה

אפרקסיה או בעצם, דיספרקסיה הינה תופעה של קושי בתכנות תנועה ולעתים מתבטא בתחומים מוטוריים נוספים, כמו בתנועה במרחב (תכנון לקוי) או בקושי בפעילות בידיים. יש צורך ךברר באופן יסודי את היכולת תוכנות ופעולה בתחומים נוספים לדיבור. כניראה יש גם פגיעה ברכישת השפה, שהיא משנית לקושי בהבעה וקבלת תגובות מהסביבה. למה לצפות? אם הבעיה חריפה רצוי לתת לו עמצאי תקשורת נוספים כמו תקשורת חלופית ותומכת, אשר יכולים לסיע לו בתקשורת עם הסביבה ובהתפתחות של המשגה והפשטה של המחשבה. כל עמצאי תקשורת 0ג'סטות, סימנים, תמונות וסמלים, הכל לגיטימי לקידום התקשורת. ניתן לבדוק אותו שוב במכון להתפתחות הילד, עם בקשה להצבת תוכנית טיפולית מקיפה ורב תחומית. מכוון שהילד נבדק ולא נמצא עדות ל PDD אין מקום לדיון בעניין זה, שנראה לחלוטין לא שייך. בחודש פברואר מקיימת אגודת קלינאי התקשורת קדם כינוס אשר יעסוק רק בנושא הדיספרקסיה וקשיי דיבור, בדקו אם הקלינאית התטפלת בילדכם תקח חלק ביום זה, במידה ולא, עודדו אותה לעשות זאת. בברכה פרידה

12/01/2004 | 16:48 | מאת: ענת

פרידה, תודה על התיחסותך המקיפה. אני זקוקה להבהרות: 1. מה כוונתך ב-"קושי בהבעה ותגובות מהסביבה"? 2. האם הילד אפרקסי / דיספרקסי? 3. האם להערכתך הילד ידבר, ואם כן מתי? 4. האם יתכן מצב של חוסר דיבור בגלל בשלות מאוחרת? כוונתי היא שיבוא יום שהילד יתחיל לדבר בלי שום הכוונה או עזרה? אני רק רוצה להוסיף,שבאבחון בהתפתחות הילד,טענה הרופאה שלדעתה אין צורך בקלינאית, אך היא מאשרת לילד 6 חודשים נוספים רק בגלל שהוא כבר בטיפול. בברכה, ענת.

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה