עיכוב בדיבור וקשר בלשון פעוט בן שנתיים

דיון מתוך פורום  הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

15/09/2017 | 22:20 | מאת: אולגה

שלום רב! בני בן שנתיים בדיוק. מגיל שנה עד שנה ושמונה סבל מנוזלים באוזניים עם ליקוי משמעותי בשמיעה. לקח זמן לעלות על האבחנה. לפני 4 חוד׳ עבר ניתוח כפתורים ושמיעתו חזרה לנורמה . אומר סביב 15-10 מילים באופן ברור - מאמא, אבא, סבתא, ביי, הנה וכו׳- מילים קצרות. לפעמים מחבר שתי מילים- הנה אבא. מבין ומבצע פקודות. קלינאית תקשורת התרשמה ממובנות איטית. לא ממש הבנתי מה הכוונה. כמו כן, היא שמה לב שאולי יש לשון קשורה ואכן יש לפי אף אוזן גרון. הרופא ממליץ לנתח- לנתק את הקשר. אני בהתלבטות. האם ניתוק הקשר יעזור לדיבור ויקל על רכישת השפה שהתעכבה עקב בעיית שמיעה? מה יקרה אם לא מנתחים?אשמח לחוות דעתך! תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

שלום אולגה, לשון קשורה הינה תופעה שכיחה יחסית ולא מדובר על ניתוח אלה פשוט חיתוך של הרקמה הרכה ודקה במחברת את חלקו הקדמי של בסיס הלשון ובפועל, מגביל את התנועה של הלשון. ההגבלה הזאת תפריע לו לרכוש את דיבור ויאלץ אותו ליצור כל מיני תנועות קומפנסטוריות, למשל, במקום להרים את חוד הלשון באותיות ל,ט, ד, יעלה את גוף הלשון והדיבור ישמע כבד ולא מספיק ברורץ לשון קשורה גם מגבילה את יכולת הלעיסה וניקוי שאריות מזון מהפה....וכשיהיה גדול יהיה לו קשה להתנשק בנשיקה "צרפתית" אני מאד ממליצה לבצע את החיתוך, מוקדם ככל שניתן. לגבי האבחנה של מובנות איטית, אין כזה דבר... אולי אמרה מובנות ירודה? הכוונה לדיבור שאינו בורו.. דיבור כמו כל פעולה מוטורית, משתפר עם התירגול וההתנסות. הילד עדיין לא התנסה, בגלל שהציג איחור מסוים ברכישת הדיבור, על רקע הירידה בשמיעה. טוב ושהוא מתקדם, תני לו זמן לפני הטיפול של קלינאי תקשורת, תעודדי אותו להתבטא ולדבר. בגיל הזה יש ילדים שמתפקדים כפי שאת תיארת, בלי בעיות בשמיעה או בלשון.....סבלנות, הוא מתפתח לפי הספר!

22/10/2017 | 21:14 | מאת: Olga

פרידה תודה רבה על תשובתך המפורטת! אנחנו כבר אחרי הפרוצדורה. זה כן ניתוח. אומנם קצר מאוד, אך בהרדמה כללית. נמשיך טיפולים אצל קלינאית תקשורת והכל יסתדר! פשוט לטוב ולרע היום בעידן של אינטרנט יש יותר מדי אינפורמציה שלפעמים רק מבלבלת ומקשה לקבל בחלטה נכונה.

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה