נשים נשים..
דיון מתוך פורום טראומה והלם-קרב
http://www.nirox.com/Habad/default.asp?Lng_CategoryId=1
כאשר בן אין לו, כי אם בנות בלבד בס"ד. משיחת יום א` פ` פנחס, י"ג תמוז, ה`תשט"ו. בלתי מוגה א. ישנו עוד ענין של חידוש בפרשת פינחס - שבה נאמרה פרשת נחלות וירושה: כאשר בנות צלפחד באו לפני משה ושאלו למה יגרע שם אבינו מתוך משפחתו כי אין לו בן תנה לנו אחוזה1 - אזי ויקרב משה את משפטן לפני ה`2, - כיון שנתעלמה3 הלכה ממנו, כאן נפרע (שקלי` למטרפסי` כו`4) על שנטל עטרה לומר והדבר5 אשר יקשה מכם תקריבון אלי, ועוד זאת, שזכו בנות צלפחד ונכתבה (פרשה זו) על ידן141 - ואז נאמרה פרשת נחלות וירושה: איש כי ימות ובן אין לו והעברתם את נחלתו לבתו וגו`6. ולהעיר, שכללות הענין דמתן-תורה על ידי משה רבינו (עד לשמונה פסוקים האחרונים שהיו בסוף שנת הארבעים), לא הי` יכול להסתיים - לב` הדעות במסכת גיטין7 אם תורה חתומה ניתנה או מגילה מגילה ניתנה - עד שבאו הנשים הצדקניות שבאותו הדור (בנות צלפחד) וזכו שעל ידן ניתנה ונשלמה פרשה זו בתורה. ב. ויש לבאר הענין בזה על פי פתגם הבעל-שם-טוב8 שמכל ענין צריך ללמוד משהו בנוגע לעצמו: בפרשה זו מדובר אודות מצב שיהודי בא ואומר שבן אין לו. ובהקדם החילוק שבין בן ובת - כדאיתא בגמרא במסכת יבמות9 שאיש דרכו לכבוש, והאשה אין דרכה לכבוש. והענין בזה10 - כדאיתא בספרי מוסר שתפקידו של יהודי הוא לכבוש את חלקו בעולם ולפעול בו כל מה שהקב"ה רוצה שיהודי יפעל בעולם, ולזה צריך תוקף הדעת, שלא להתפעל ושלא להתיירא כו`, גם כאשר יש צורך במלחמה - שזהו ענינו של איש (בן). אמנם, כאשר בן אין לו, כי אם בנות בלבד, היינו, שמאיזה טעם שיהי` לא התעסק בהעמדת איש שדרכו לכבוש - אין לחשוב שעובדה זו פוטרת אותו מכיבוש הארץ; אף אחד אינו פטור מכיבוש הארץ. וגם אם בן אין לו - אזי והעברתם את נחלתו לבתו, היינו, שהעבודה שהיתה צריכה להעשות על ידי הבנים, יכולות הבנות לעשותה. וזהו גם התוכן בדברי כ"ק מורי וחמי אדמו"ר11: נושאים אנו תפלה להשם ית`, יהי הוי` אלקינו עמנו כאשר הי` עם אבותינו12, הגם שאין אנו יכולים להידמות לאבותינו - שהרי אין זה אפילו בבחינת חלא בר חמרא13, אלא הרבה למטה מזה. ועל דרך זה בנידון דידן, שכאשר בן אין לו - שזהו על דרך שנמצאים בדור כזה שאבותינו אינם נשמות בגופים - אזי בהכרח לנצל את הסייעתא דשמיא וברכת ההצלחה באופן שהבנות יכבשו ויירשו את הארץ, מצד חיבת הארץ שיש אצלן14. ג. ואצל מי גדלות בנות כאלו - אצל יהודי בעל מסירת-נפש (א? מסירת-נפש איד), יהודי שאינו מתיירא אפילו להפסיד את העולם- הבא: צלפחד בן חפר מקושש עצים הי`15, ולשם שמים נתכוין, שמסר נפשו להיות מקושש עצים ביום השבת, כדי שיהרג ויראו אחרים16, היינו, שעל ידו יתגלה ויתבאר הלכה ופסק דין בתורה - מהו דינו וענשו של מחלל שבת רחמנא ליצלן. והגע עצמך: לשם מה צריכים לדאוג (בא?ווא?רענען) ליהודי מחלל שבת, שיינו יין נסך וכו`17, ובפרט לדאוג לו על ידי עשיית מעשה שכל הרואה יאמר עליו שהוא מחלל שבת?!... - האמת היא שהמקושש עצים לא חילל את השבת, כדאיתא באחרונים, בשו"ת של הרב מלובלין18 (לא בעל התורת חסד, אלא ר` מאיר מלובלין, בעל התקנה של לימוד דף היומי), שהטעם שבחר במלאכה דמקושש עצים, כיון שחלוקה משאר המלאכות בכך שחיובה אינו אלא כאשר צריך לעצים, אבל כשאינו צריך לעצים פטור19, וכיון שצלפחד עצמו ידע שלא הי` צריך לעצים, אלא כל רצונו אינו אלא שיתברר דין בתורה, נמצא, שלאמיתו של דבר לא חילל את השבת. ומכל מקום, כיון שהאדם יראה לעינים20, ואין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות21, הרי כאשר באו עדים והעידו שראוהו מקושש עצים [ועל כרחך צריך לומר שגם השתמש בהעצים, דאם לא כן, היו העדים מעידים שלא הי` צריך לעצים, ובמילא לא הי` חייב מיתה, ואז לא הי` מתברר הדין דחילול שבת], חייבים בית דין לדון אותו כמחלל שבת. וכך הצליח לפעול שני הענינים גם יחד: הן בירור דינו של מחלל שבת, והן באופן שידע בעצמו שלא חילל את השבת. ובכל אופן, כלפי כל הקהל הי` זה חילול שבת - נוסף על הענין דחילול השם - ומה גם שכיון שמאורע זה הי` מיד בשבת השני`22, הרי בגלל זה לא הי` יכול להיות הענין דמשמרין ישראל שתי שבתות כהלכתן מיד נגאלים23 (כשם שמצינו גבי לוקטי המן, שאלמלי שמרו ישראל שבת ראשונה לא שלטה בהם אומה ולשון, שנאמר24 ויהי ביום השביעי יצאו מן העם ללקוט, וכתיב בתרי` ויבוא25 עמלק23). אלא שענין זה הי` באופן של מסירת-נפש! וכאשר נמצא יהודי בעל מסירת-נפש שמאיזו סיבה שתהי` לא זכה לבנים, לאיש שדרכו לכבוש - לא הפסיד חלקו בארץ, אלא, הבנות שגידל וחינך זכו שעל ידן ניתוספה פרשה בתורה שבה נתבאר סדר ירושת הארץ, שירושה אין לה הפסק26. ועוד זאת, שמעלת הירושה שאין לה הפסק, פועלת גם בענין המתנה: ובהקדמה - שמבואר בחסידות27 שלכל לראש ישנו הענין שבאתערותא דלתתא אתערותא דלעילא, אבל אין זה מספיק עדיין, ולאחרי זה מקבלים מה שהקב"ה נותן בדרך מתנה (שזהו הענין דקוב"ה שריא באתר שלים28), והיינו, שלאחרי שמקבלים האתערותא דלעילא שבערך האתערותא דלתתא, לפי ערך עבודתו ויגיעתו, אזי נותנים מלמעלה בדרך מתנה באופן נעלה יותר שלא בערך. ולכאורה: כיון שמתנה יש לה גריעותא לגבי ירושה, שהרי מתנה יש לה הפסק26 - מהי המעלה שמבקשים שיהי` גם חלק המתנה? ומבאר הצמח צדק29, שהדין הוא30 שהנותן מתנה למי שראוי ליורשו, אזי יש במתנה זו שתי המעלות: הן המעלה דירושה והן המעלה דמתנה. ובנידון דידן: כיון שמדובר אודות בני אברהם יצחק ויעקב שהנחילו לכל אחד ואחד מישראל חלק בארץ בגשמיות (כפי שמצינו בנוגע לדין פרוזבול31), שזהו לפי שכל אחד ואחד מישראל יש לו חלק בארץ ישראל ברוחניות - הרי גם מה שמקבל באופן של מתנה נעשה באופן שאין לו הפסק. ד. ואין מקרא יוצא מידי פשוטו32: פרשה זו בתורה ניתוספה על ידי הנשים צדקניות שבאותו הדור, שפעלו ענין כזה שעד אז לא פעל מישהו אחר ויקרב גו` משפטן לפני ה`. וענין זה מהוה הוראה - שבכל זמן ובכל מקום שנמצאים, צריכות הנשים שבאותו הדור לידע שאינן רק טפל בלבד, ועליהם לעשות רק את הענינים המיוחדים אליהן ותו לא מידי, אלא יכולות הן להוסיף; כאשר תגשנה לקבל על עצמן הוראה מנשיא הדור, שזהו כ"ק מורי וחמי אדמו"ר, כפי שסידר את העבודה - אזי ויקרב גו` משפטן לפני ה`, ואז מוסיפות הן ענינים של נחלה שאין לה הפסק, שאף אחד מלבדן אינו יכול לפעול, ואחר כך מקימות הן בתים בישראל, ומהם למדים כמה וכמה דינים, הן בנגלה דתורה והן בפנימיות התורה. וכאמור לעיל - יש לפרש כל ענין בפשטות: הנשים ובנות של דורנו זה צריכות לידע את היכולת הגדולה שיש להם לפעול בחיזוק והפצת היהדות, הן בהבית שלהן, והן בסביבתן, ואפילו במקומות הרחוקים. וכיון שיש להן היכולת - הרי מובנת האחריות שמוטלת עליהן, והזכות שיש להן כאשר ממלאות את רצון הקב"ה להרבות חלק בתורה, להנחיל ולהקים משפחות בישראל שיהי` אחר כך למופת ולתפארת. [כ"ק אדמו"ר שליט"א התחיל לנגן ניגון שמחה].
Точно так же вел себя и Рабби. Он не стремился жертвовать собой, и не в этом был смысл его деятельности. Его задача заключалась в распространении Торы и заповедей, в обучении хасидизму, а также хасидским правилам и обычаям: «И воззвал там Именем Б-га, Государя вселенной». В этом была его задача, которой он полностью посвятил себя, и Именно поэтому он не входил в рассуждения, обязан ли он по закону рисковать своей жизнью в каждом конкретном случае или нет. Его занятием было распространение и укрепление еврейства, а все остальное не занимало места в его мыслях. И ничто не могло помешать ему. В этом пример и поучение, которое Рабби преподал нам, всем, кто должен приготовиться к будущему Освобождению... Наша деятельность любить и приближать евреев к Торе.
לא מתביישים לפרסם שטויות תלכו ללמוד מנשות הלומי הקרב חיים מהם !!!!