רוחק ראיה קיצוני לילד

דיון מתוך פורום  רפואת עיניים לילדים ופזילה

05/07/2017 | 10:01 | מאת: מיכל

שלום ד"ר נוימן, בני בן ה5 אובחן לפני חצי שנה עם רוחק ראיה גבוה מאוד +14 בשני העינים. מרכיב משקפיים +12. בעקבות הגילוי לקחנו את הבן הנוסף בן ה6 וגילנו לצערנו +8 ו +10 . בשני הילדים לא היה שום סימן לבעיות ראיה. לי ולבעלי אין בעיות ראייה או משקפיים גם לא לסבים ולסבתות גם לא לאחים ולאחיינים. שאלותי בבקשה: 1. כיצד יתכן ששני הילדים נפגעו כך בראייה? האם זהו בהכרח מקרה גנטי לדעתך למרות שאין מאובחנים נוספים במשפחתנו? לדודים והבני דודים יש קוצר ראייה, האם זה קשור גנטית לרוחק ראיה? למרות שילדים שלי זה לא יעזור כן מאוד חשוב לי להבין למה זה קרה . 2. האם בניסיונך הרב לאורך השנים ראית מקרים שהיתה ירידה במספר ממספרים כאלה למספרים נמוכים משמעותית ? 3. לגבי שיפור הראייה הילד בן 4.5 עם חדות 6/12 עם משקפיים (קודם 20/6) . הילד הגדול שאובחן השבוע חדות 6/20 6/30. הם יש סיכוי שיגיעו ל6/6? האם אפשר לעזור להם במשהו? תרגילי עיניים? 4. ניתן לגדול מרשם משקפיים +4.5 +5.5 האם לא נמוך מידי כשהמספר בעיניים +8 +10? 5. מה צפוי להם בעתיד? האם יוכלו לחיות חיים נורמלים ? לתפקד כהלכה ? כי גם הבנתי שלייזר לא מומלץ במספרים כאלו תודה רבה רבה מראש. הערה -ממש חבל שאין מספיק מודעות על החשיבות של בדיקת עיניים עם הרחבת אישונים. למרות שלקחתי את שניהם לכל הבדיקות בטיפות חלב וכל מה שהיה צריך מעולם לא נאמר לי ליזום בדיקה כז ו ולא ניתן היה לחשוד שאינם רואים טוב.

לקריאה נוספת והעמקה
10/07/2017 | 22:13 | מאת: ד"ר דורון נוימן

למיכל שלום, תשובות לפי הסדר: 1-לא הבנתי למה הכוונה ב:"כיצד ייתכן". זה בהחלט דוגמה לתופעה מולדת גנטית, שני ילדים עם תופעה לא שכיחה בעוצמתה זה מספיק כדי לקבוע שמדובר בגנטיקה. זה שלבני משפחה אחרים אין לא שולל כמובן. 2-כן. במיעוט המקרים, ולא עד כדי שלא יהייה צורך במשקפיים. כאן רוב הסיכויים שיישאר רוחק ראיה גבוה לתמיד. 3-יש סיכוי שיגיעו ל-6/6, ראיתי לא מעט כאלו. מה שבדרך כלל קורה שבתחילה יש שיפור מרשים, ואחר כך, (לאורך שנים!) אם מרכיבים משקפיים מדוייקים, יש המשך של שיפור בעין העצלה ומגיעים גם ל6/6. (גם אם יגיעו לקצת פחות +6/9, זה בסדר גמור מבחינה תפקודית). 4-עניין של גישה, דברי עם הרופא המטפל. (אני מתחיל בגבוה יותר, אך לעיתים נאלץ להוריד קצת בשלב הראשון). העיקר שדי מהר תגיעו לתיקון כמעט מלא. 5-יהיו מקסימים. לגבי ההערה- כל מילה בסלע. אני (וחברי רופאי העיניים לילדים נלחמים את המלחמה הזו שנים, לא בהצלחה. הרימי את הכפפה, כתבי לנמיג קבילות בציבור במשרד הבריאות, דר בועז לב, ספרי לו את הסיפור ואמרי לו שאני אמרתי שהאחריות על העובדה ש4% מהאוכלוסיה, (בניהם הבנים שלך) סובלים מעין עצלה, נובעת מכך שאין הנחיה חד משמעית להפנות כל תינוק בגיל שנה לבדיקת בהרחבת אישונים לוודא שאין הפרעתרפרקציה. דר.נוימן

11/07/2017 | 00:15 | מאת: מיכל

תודה רבה רבה על תשובותיך המפורטות! עזרת לי מאוד! רק עוד משהו קטן ששאלתי בנושא התורשה. האם קוצר ראיה ורוחק ראיה קשורים זה בזה מבחינה גנטית? אם יש במשפחה הרבה עם קוצר ראיה הם יכולים להעביר את הבעיה הגנטית של רוחק ראיה? (כי נניח מדובר באותה קבוצת גנים שנפגעה?)

מנהל פורום רפואת עיניים לילדים ופזילה